Fier vechi


Noi cumparam FIER VECHI in timp ce altii construiesc avioane de generatia a V-a

autor: FrontPress 02.11.2012
Avioanele de generatia a cincea sunt la moda, asta este evident. Toata lumea vorbeste de ele si destui le si dezvolta. Pe langa arhicunoscutele F-22 Raptor sau mai ghinionistul F-35, alte proiecte importante, in sensul ca au posibilitatea sa fie si finalizate, ar fi T-50 PAK FA ruso-indian, J-20 si J-21 chinezesti si ceva mai in umbra pana acum, japonezul F-3.
Programul pentru un avion japonez de generatia a cincea a inceput in urma cu zece ani, iar in anul 2005 au avut loc primele teste pe machete pentru alegerea formei, testarea capacitatii stealth, etc, pe machete. In 2007 guvernul japonez a aprobat finantarea programului ATD-X Shinshin pentru inceperea constructiei unui demonstrator. Pe atunci se spera ca primele zborurui sa aiba loc in 2014, iar intrarea in productie prin 2027.
In prezent se asteapta ca demonstratorul sa poata incepe testele de zbor. Ne referim aici la o aeronava in marime naturala, si alte teste necesare in 2015 sau 2016. De asemenea s-a dat startul si inceperii proiectarii, tesatarii si construirii componentelor aeronavei.
Problema dezvoltarii unui avion stealth propriu in Japonia a aparut in urma refuzului Statelor Unite da a exporta F-22 Raptor. Presiunile facute de guvernul japonez au fost imense, insa Congresul SUA a interzis exportul Raptorului sau a oricarei tehnologii asociatae cu acesta, Japoniei fiindu-i oferit F-35. Cu toate ca pretul F-22 este pur si simplu imens, iar costul operarii lui depaseste orice inchipuire, japonezii au facut tot ce au putut pentru a obtine avionul, iar atunci cand refuzul americanilor s-a concretizat printr-o decizie a Congresului, programul national de dezvoltare a unui luptator stealth de generatia a cincea a fost dinamizat.
Astfel odata cu demararea construiri de machete la scara, s-a demarat si productia unui motor propiu, de catre Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) si se asteapta ca propulsorul care va echipa F-3-ul sa fie destul de similar ca propietati cu F119 Pratt & Whitney.
Japonia va cumpara si produce pentru sine si aparatul F-35, a carei tehnologie se afla in faza de transfer catre Japonia, astfel ca in viitor aviatia militara japoneza va folosi binomul F-35- F-3, cam pe acelasi principiu pe care l-au gandit si americanii cu al lor Raptor si F-35. De asemenea se asteapta ca odata cu intrarea in dotare a JSF-ului japonezii sa foloseasca experienta pe care o vor acumula cu acesta, in dezvoltarea propriului avion de suprematie aeriana. De pe Romania Military
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu