Noi cumparam FIER VECHI in timp ce altii construiesc avioane de generatia a V-a
Avioanele
de generatia a cincea sunt la moda, asta este evident. Toata lumea
vorbeste de ele si destui le si dezvolta. Pe langa arhicunoscutele F-22
Raptor sau mai ghinionistul F-35, alte proiecte importante, in sensul ca
au posibilitatea sa fie si finalizate, ar fi T-50 PAK FA ruso-indian,
J-20 si J-21 chinezesti si ceva mai in umbra pana acum, japonezul F-3.
Programul
pentru un avion japonez de generatia a cincea a inceput in urma cu zece
ani, iar in anul 2005 au avut loc primele teste pe machete pentru
alegerea formei, testarea capacitatii stealth, etc, pe machete. In 2007
guvernul japonez a aprobat finantarea programului ATD-X Shinshin pentru
inceperea constructiei unui demonstrator. Pe atunci se spera ca primele
zborurui sa aiba loc in 2014, iar intrarea in productie prin 2027.
In prezent se asteapta ca demonstratorul
sa poata incepe testele de zbor. Ne referim aici la o aeronava in
marime naturala, si alte teste necesare in 2015 sau 2016. De asemenea
s-a dat startul si inceperii proiectarii, tesatarii si construirii
componentelor aeronavei.
Problema
dezvoltarii unui avion stealth propriu in Japonia a aparut in urma
refuzului Statelor Unite da a exporta F-22 Raptor. Presiunile facute de
guvernul japonez au fost imense, insa Congresul SUA a interzis exportul
Raptorului sau a oricarei tehnologii asociatae cu acesta, Japoniei
fiindu-i oferit F-35. Cu toate ca pretul F-22 este pur si simplu imens,
iar costul operarii lui depaseste orice inchipuire, japonezii au facut
tot ce au putut pentru a obtine avionul, iar atunci cand refuzul
americanilor s-a concretizat printr-o decizie a Congresului, programul
national de dezvoltare a unui luptator stealth de generatia a cincea a
fost dinamizat.
Astfel odata cu demararea construiri de
machete la scara, s-a demarat si productia unui motor propiu, de catre
Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) si se asteapta ca propulsorul
care va echipa F-3-ul sa fie destul de similar ca propietati cu F119
Pratt & Whitney.
Japonia
va cumpara si produce pentru sine si aparatul F-35, a carei tehnologie
se afla in faza de transfer catre Japonia, astfel ca in viitor aviatia
militara japoneza va folosi binomul F-35- F-3, cam pe acelasi principiu
pe care l-au gandit si americanii cu al lor Raptor si F-35. De asemenea
se asteapta ca odata cu intrarea in dotare a JSF-ului japonezii sa
foloseasca experienta pe care o vor acumula cu acesta, in dezvoltarea
propriului avion de suprematie aeriana. De pe Romania Military
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu