Noaptea Sfantului Andrei in credinta populara
Noaptea
Sfantului Andrei, de pe 29 spre 30 noiembrie, este in credinta populara
o noapte de spaima, deoarece este momentul in care toti strigoii, vii
si morti, se lupta intre ei. Prezenta strigoilor este periculoasa pentru
cei vii: iau viata rudelor apropiate, fura mana granelor si sporul
vitelor, aduc boli, grindina si alte suferinte.
In credinta populara, intalnim atat
strigoi vii, cat si strigoi morti. Strigoii vii sunt persoanele care se
nasc cu caita sau coada – o vertebra in plus, din legaturi incestuoase.
In noaptea Sfantului Andrei, sufletul le iese din corp si merge sa se
lupte cu ceilalti strigoi. Se spune ca a doua zi, acestia se cunosc dupa
zgarieturile de pe fata.
Strigoii morti sunt spiritele celor
decedati care nu ajung in lumea de dincolo, ratacesc pe drum, fie din
cauza faptului ca au fost strigoi in viata, fie ca li s-a gresit sau nu
li s-au facut rosturile la inmormantare.
Tudor Pamfile sustine ca atunci “Cand
strigoii morti nu au cu cine sa se razboiasca, se duc pe la casele
oamenilor unde incearca sa suga sangele celor ce au nenorocul sa le cada
in maini”.
Acesta este motivul pentu care oamenii,
in noaptea Sfantului Andrei, incercau sa se apere de strigoi prin
ungerea usilor, ferestrelor casei si ale grajdului cu usturoi. Femeile
intorceau in aceasta noapte oalele si canile cu gura in jos, ca strigoii
sa nu salasluiasca in ele. Cenusa era scoasa din soba, ca aceste
spirite sa nu-si gaseasca adapost la caldura. Exista obiceiul de a se
arunca paine prin curte, ca strigoii flamanzi sa nu caute prin casa
de-ale gurii.
Pazitul Usturoiului
In noaptea Sfantului Andrei, in viata
satului era prezenta o petrecere a tinerilor numita Pazitul Usturoiului.
Fetele aduceau cu ele trei capatani de usturoi, care erau puse intr-o
covata si pazite de o batrana la lumina unei lumanari. Dupa petrecere,
usturoiul era impartit si asezat la o icoana. Era folosit in cadrul
anului ca leac pentru vindecarea bolilor. Exista si obiceiul ca unele
fete sa semene un catel de usturoi, si dupa modul in care incoltea si
crestea, se faceau anumite pronosticuri matrimoniale. De Adrian Cocosila – CrestinOrtodox.ro
Citeste si Sfântul Andrei și legendele dacice
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu