Convenţia sociala si societatea
În
cursul zilei de ieri m-am trezit angajat într-o discuţie legată de
activitatea intensă de la DNA. Un domn îşi exprima bucuria legată de
faptul că “îi mai plimbă şi pe ăştia marii pe la puşcărie, că mult rău
ne-au făcut!”. Ca idee de bază, domnul are dreptate: cei care fură
trebuie să ajungă la puşcărie, indiferent de rangul şi de relaţiile lor.
Modul în care ajung acolo, trebuie să fie însă la fel de legal.
Cu alte cuvinte, dincolo de plăcerea de
a-i vedea pe grangurii actuali plimbaţi cu cătuşe la mâini este modul în
care au ajuns acolo, modul în care se administrează dovezile, etc.
Societatea s-a dezvoltat tocmai din
nevoia de reguli, din nevoia individului de a se simţi atât personal,
cât şi ca posesor de bunuri, protejat de comunitatea din care face
parte. În acest scop, membrii comunităţii au stabilit seturi de reguli,
dar şi pedepse, pentru cei care încălcau respectivele reguli, pedepse
corespunzătoare gravităţii încălcării.
Până aici nimic nou. Regulile se
aseamănă foarte mult, regăsindu-se în forme aproape identice în
majoritatea societăţilor. Diferenţele apar la aparatul, care aplică
justiţia. Spaţiul anglo-saxon a favorizat apariţia juriilor, formate din
membrii comunităţii, pentru judecarea încălcărilor legilor. La momentul
la care s-a născut acest sistem, comunitatea împărţea nu numai spaţiul
în care trăia ci şi istoria şi genetica. Societatea nu era eterogenă şi
era doritoare de linişte şi prosperitate.
Pe măsură ce structura societăţii, mai
ales în spaţiul anglo-saxon, s-a modificat, sistemul de valori s-a
schimbat. Pentru negrii din sudul SUA nu era nici o problemă o
infracţiune, atâta timp cât era comisă de un alt negru. Astfel, juriile
formate majoritar din negrii, au ajuns în ultimii ani să elibereze
infractori negrii, din simplă empatie. Iar eliberările facile se
constituie şi în precedente, în cadrul sistemului de justiţie american.
În schimb, albii care ajung în faţa acestor jurii tind să fie
consideraţi vinovaţi mult mai uşor şi cu mai puţine dovezi. Punctul slab
al acestui sistem este că funcţionează numai dacă societatea îşi
doreşte cu adevărat dreptate. În caz contrar, este pur şi simplu
anarhie.
Sistemul în care trăim noi se bazează pe
profesionişti ai justiţiei, persoane instruite, formate pe parcursul
anilor în aplicarea dreptăţii, în funcţie de fapta judecată. Marea
eroare a acestui sistem este că funcţionează într-un spaţiu geografic în
care moralitatea şi valorile sunt relative.
Îmi aduc aminte de un curs de
sociologie, în care profesorul a încercat să demonstreze diferenţele de
sistem, pe baza exemplului României. În vechile principate, marcate mult
mai mult de natura bizantină, cetăţile erau mai rare decât în
Transilvania, de exemplu. Negustorii aveau ca punct de reper, pentru
începutul oraşului, de obicei o simplă barieră. Şi ca să nu plătească
taxe, pentru ceea ce comercializau, îşi punea taraba dincolo de barieră.
Boierul muta bariera, şi odată cu el şi negustorul taraba. Iar boierul,
în momentul în care îşi vedea visteria goală se ducea cu argaţii peste
negustor, îl bătea, îl agresa, şi până la urmă îi lua negustorului
banii, pe care îi găsea. Iar istoria se repeta ciclic, făcând parte
dintr-un fel de tradiţie de natură fiscală.
În Transilvania, cei ce vindeau în
cetate trebuiau să se supună regulilor, opţiunile de eludare fiind mai
limitate. Astfel, negustorii plăteau la intrarea în cetate, ştiau că
aveau numai anumite spaţii unde îşi puteau instala taraba, şi îşi
desfăşurau activitatea fără alte şicane, dar cu taxe plătite.
Se pare că această tradiţie bizantină
s-a perpetuat şi chiar s-a dezvoltat în lumea modernă. Mă gândesc în
acest caz la cazurile din fotbalul românesc, în care au fost distribuiţi
cu generozitate ani de puşcărie, după ce instanţa iniţială i-a achitat
pe „impresari”. Situaţia este destul de simplă: legislaţia
internaţională, şi legislaţia românească nu interzice utilizarea unei
companii de tip “offshore” în tranzacţii economice, ca intermediar. Asta
s-a întâmplat şi aici: şmecherii din fotbal au reuşit să ascundă –
LEGAL—nişte bani de stat. Iar statul, având visteria goală s-a hotărât
să pună ciomagul pe ei, chiar dacă nu prea există legi pe care să se
bazeze.
La fel se întâmplă şi cu corupţii: sunt
aduşi cu cătuşe, sunt expuşi în piaţa publică, după care ies la iveală
interceptări ilegale, după care se dă drumul la stenograme, deşi datele
din dosare ar trebui să fie confidenţiale, şi asta numai pentru că
şansele de a-i condamna sunt reduse. Sistemul nostru se zbate între
neputinţă şi exces de zel. Vedem bătrâni de peste 80 de ani, condamnaţi
la ani de temniţă, pentru că au lucrat o palmă de pământ, ce nu ştiau că
este a lor, dar vedem funcţionari publici (mă gândesc aici la cazul
“reţelei bancherilor”) cu vile de milioane de euro.
În acelaşi timp, vârful sistemului
judiciar este la fel de împuţit. Tot ieri îi ascultam pe cei doi
candidaţi la cele două funcţii cruciale ale sistemului judiciar
românesc: Prim Procurorul României şi Şeful DNA. Despre unul se ştie că
şi-a însuşit ilegal terenuri, arogându-şi titlul de revoluţionar, iar
celălalt era incompetent. Candidatul pentru funcţia de şef al DNA era
de-a dreptul înduioşător, şi chiar dacă actualul şef al DNA îmi este
antipatic (pentru modul în care „îndoaie” legea de ani buni de zile), se
vede că distanţa dintre ei este considerabilă.
Astfel, trăim o dramă permanentă
generată de un ciclu vicios: corupţi în vârful piramidei justiţiei,
lipsă de concordanţă între sentinţe şi dorinţa poporului de a eluda
legile cu orice preţ.
Din acest motiv, pe mine nu mă încântă
mai marii ţării plimbaţi în cătuşe, şi nici nu mă încântă voyeurismul
securiştilor, care trimit televiziunilor înregistrări ale unor
conversaţii private.
Pe mine m-ar încânta un act de justiţie
corect, coerent, în care acuzatului să i se ofere ocazia de a se apăra,
în care este tratat cu obiectivitate, iar actul de justiţie să îşi
păstreze concordanţa, de la o instanţă la alta. De pe Agonia Natiunii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu