Simboluri comerciale


Santa Claus si Sfantul Valentin, simboluri comerciale

autor: FrontPress 26.12.2012
santaCine a inventat Santa Claus sau Ziua Îndrăgostiţilor? Istoricii apelează la tradiţiile păgâne şi creştine. Însă experţii afirmă că originile lor trebuie să căutate la secţiile de marketing ale marilor companii.
Pentru comercianţi, zilele de sărbătoare ale oamenilor reprezintă topul vânzărilor. În Rusia, de exemplu, în ajunul Anului Nou, în marile magazine vânzările cresc de două-trei ori, vânzările de suveniruri, dulciuri şi băuturi alcoolice cresc de 1,5-2 ori.Arhiepiscopul Mirei Lichiei, Sf. Nicolae (el este Nicolae Făcătorul de Minuni) nu semăna cu Santa contemporan. Potrivit legendei, Nicolae dăruia copiilor săraci cadouri de Crăciun pentru iniţierea creştină. Însă el nu ar fi fost simbolul sărbătorii dacă specialiştii în marketing de la Coca-Cola nu s-ar fi gândit cum să crească vânzările băuturii în timpul iernii şi cum să câştige încrederea copiilor.
La comanda firmei, pictorul Huddon Sundblom a desenat un bătrânel vesel, îmbrăcat într-un costum roşu cu alb, culorile Coca-Cola şi cu un pahar de Coca-Cola în mână. Nicolae Făcătorul de Minuni s-a transformat într-un instrument eficient de marketing. Pentru a acapara şi mai mult atenţia copiilor, Santa a fost aşezat într-o sanie care zboară, trasă de reni şi cu elfi şi animale magice ca ajutoare. Vladimir Elistratov, culturolog, profesor la Universitatea din Moscova, menţionează că nu numai simbolurile sărbătorilor, dar şi sărbătorile înseşi se creează ca instrumente de vânzare.
„Lumea anglo-saxonă, germană sunt orientate în totalitate spre vânzări: totul se vinde, totul se cumpără, totul este o chestiune de afaceri, inclusiv sărbătorile”.
Cine sunt cei mai fideli fani ai Sfântului Valentin? Nu sunt numai tinerii romantici, ci vânzătorii de flori, vederi şi parfumuri. Ei au inventat legenda despre Ziua Îndrăgostiţilor şi au adus la cunoştinţa publicului povestea despre un Sfânt Valentin care, în pofida voinţei împăratului Claudius, a încununat soldaţi romani, iar în noaptea execuţiei a scris o scrisoare de dragoste pe o bucată de hârtie în formă de inimă. În Europa şi Statele Unite efectul comercial de pe urma Zilei Îndrăgostiţilor se situează pe locul trei după Crăciun şi una din sărbătorile naţionale.
Cu cât mai senzaţionale sunt imaginile transnaţionale de sărbătoare, cu atât mai puternică este rezistenţa din partea culturilor naţionale. În Rusia, lui Santa Claus şi Sfântului Valentin li se opun Moş Gerilă din Veliki Ustiug şi Ziua lui Petru şi a Fevroniei. Nu numai Rusia, dar şi Europa luptă împotriva omului de afaceri transnaţional Santa Claus. Şi Joulupukki din Finlanda sau Pere Noel din Franţa sunt susţinuţi în mod activ de statele lor ca simboluri naţionale ale sărbătorii. Vor rezista oare patrioţii europeni Joulupukki, Pere Noel sau Moş Gerilă presiunii specialistului în marketing lipsit de scrupule Santa Claus? De Vlad Grinkevici - Vocea Rusiei
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu