Libertatea contemporanilor
Conform
teoriilor lui Gaetano Mosca despre clasa politică și despre putere,
toate formele de Stat tind spre ceea ce astăzi este cunoscut ca
autoritarism. În toate formele de Stat se observă tendința de
justificare a puterii în virtutea unei oarecare alegeri ereditare sau
elective. Ultima formă de legitimare din partea puterii este fără nici
un dubiu cea mai eficientă: cel mai bun mod pentru a comanda poporul
și/sau masele este să îi faci pe cei conduși să creadă că ei comandă!
Societatea contemporană pare să ne
demonstreze ceea ce părintele contractului social, Rousseau, afirma
despre sclavie: nu există supunere mai perfectă decât aceia în care este
jucată cartea libertății aparente, căci astfel până și voința este
supusă. Omul contemporan, crede a fi liber și nu realizează rolul său de
pion anonim în cadrul unui joc mai mare teleghidat, nu realizează rolul
său de instrument pasiv în mâinile oligarhiilor. Această impresionantă
“realizare” se datorează terorismului ideologic propagat de mass-media,
metodă care îi distruge omului capacitatea de a gândi. În urma acestui
proces de o eficiență înspăimântătoare, omul “gândește” că posedă o
opinie proprie, dar de fapt, el exprimă opinia celor care au avut și au
influență asupra modului său de a vedea realitatea.
Filosoful francez Foucault ne învață că
adevărata față a puterii stă într-un exercițiu continuu, realizat prin
intermediul unor aparate impersonale – birocrație, armată, școală,
știință, mijloace tehnice – prin care suntem costrânși în mod incoștient
și continuu să fim, să gândim și să acționăm într-un anumit fel. Rolul
individului, cetățeanului, este cel de spectator, dimensiunea
participativă care l-ar transforma în protagonist fiind doar un vis.
Individul nu este decât un element pasiv în interiorul masei care
trebuie să fie dirijată, făcut să creadă că are rol decizional și pus să
accepte variante și decizii cu convingerea că acționează autonom. În
realitate individul este dirijat de un adevărat bombardament de stimuli
și sugestii impuse de alții. Edward Louis Bernays încă din 1928 accentua
importanța unei manipulări inteligente a opiniilor și obiceiurilor
maselor, pentru o mai buna funcționare a unei societăți democratice.
Conform lui Bernays rezultatul este acela de a oferi maselor idei
stereotip, sub pretenția autonomiei intelectuale ascunzându-se de fapt
un deliberat proiect de orientare a imaginarului și gândirii colective;
ceea ce noi știm, sau credem că știm, ne face să acceptăm realitatea în
mod acritic.
Dorința de a fi liber se mișcă în mod
paralel cu exigența de afirmare a propriei personalități. Dar ținând
cont de faptul că afirmarea propriei personalități poate fi realizată
posedând un minim de inteligență, în mod natural esența liberatății nu
este percepută de toți; concluzia este că puțini sunt cei care pot
pretinde a fi liberi: eliberarea de idei preconcepute, de ignoranță, de
mediocritate, de indiferență, căci libertate înseamnă a gândi, a căuta,
acționa, a compara, și nu a accepta fără a pune întrebări ceea ce alții
îți oferă drept realitate.
În zilele noastre televiziunea în
special și media în general “ajuta” omul să fie liber, să descopere, să
pună întrebările juste; întrebări de genul: ce se va purta anul acesta?,
ce cluburi/discoteci pot fi frecventate în seara aceasta?, unde mergem
mâine să facem shopping?, oare x-ulescu are amantă?, oare respectivul
actor de film (actorii de teatru nu au căutare) este vegetarian sau nu?,
rețin atenția opiniei publice, distrag atenția de la lucrurile cu
adevărat importante. Știrile despre lumea mondenă sunt cele promovate de
media, astfel încât pentru un individ oarecare să fie mai important
dacă știe în care scandal sexual a fost implicat un oarecare politician
decât dacă află informații despre averea personală a respectivului
politician sau dacă afla opinia aceluiași politician în legatură cu
Tratatul de la Lisabona. Cei ce lucrează în media ar putea argumenta
fluxul ridicat al știrilor despre lumea mondenă si a transmisiunilor de
prost gust, precizând că oamenii asta cer, iar ei nu fac decât să ofere
ceea ce se cere. Exact ca în economie, piața cere iar producătorii
oferă. Dar ceea ce trebuie știut este că exact ca și în economie,
cererea poate fi influențată, astfel încât profitul producătorilor să
fie mai ridicat; iar producatorii/deținătorii de trusturi media sunt
implicați până peste cap în politică, deci profitul lor este dublu.
Concubinajului dintre putere şi organismele creatoare de informaţie,
adică între sistemul democratic şi mass-media pervertește conceptul de
libertate, libertatea contemporanilor nefiind altceva decât o iluzie.
Un alt aspect contemporan care se
confundă cu libertatea este consumismul. Libertatea de astăzi este
înainte de toate libertatea de a poseda. Aceasta nu are nici o legatua
cu “a fi” ci cu “a avea”. Omul este considerat liber în măsura în care
este proprietar. Condiționat încă din copilărie să asocieze posesia de
mărfuri cu libertatea, omul contemporan a ajuns să se identifice cu
marfa, ajungând la rândul lui o marfă. Prin intermediul reclamelor
publicitare “homo sapiens” din zilele noastre este “convins” să cumpere
mai mult decât ar avea nevoie în speranța că va fi fericit, în speranța
viitorului idilic proiectat de artizanii ideologiei profitului.
Dacă a fi liber înseamnă doar a munci
pentru a consuma și “a gândi” la comanda atunci nu există nici o
diferență între societatea așa-zis democratică și cel mai teribil
totalitarism. Atunci când o singură percepție a realității și un singur
mod de viață sunt prezentate drept esența libertății supreme întrebarea
firească este de când libertatea presupune lipsa de alternative? Atunci
când doar acele valori utile puterii oligarhice sunt promovate și
acceptate, iar orice idee non-conformă cu logica utilitarist-consumistă a
centrelor de putere politico-economice este stigmatizată și exclusă din
circuitul social, ne face să ne îndoim profund asupra sincerității și
asupra bunelor intenții ale actualului sistem de guvernare din Europa. De Remus Tanasă – Foaie Nationala
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu