PÂINEA NEAGRĂ NU E NEAGRĂ

Pâinea noastră cea de toate zilele, nu mai este "pâinea noastră", cea frământată si lăsată la dospit cum făceau mai de mult bunica şi mama. Şi nu frământată oricum ci cu ambele mâini, până la epuizarea fizică a celei în cauză.
Conţinutul aluatului, din făină de grâu curat, apă , sare şi drojdie, mai avea o minune denumită (aluat) sau maiauă, după zonă, care se ţinea să dospescă într-o cană de lut, chiar dacă se usca , făcea o pojghiţă deasupra dar conţinutul era valabil, de la un cuptor de pâine la altul (aproximativ doua săptămâni).
Ce să mai explic eu cum e cu pâinea de casă, că doar mulţi dintre voi ştiţi, dar mi-e aşa de dor de-o pâine coaptă pe vatră, şi de un DRUŢ sau PUP, din acela care sare afară din rotundul pâinii în timpul coacerii, de salivez...
Şi pâinea făcută acasă şi coaptă bine în cuptorul încins cu foc de lemne, nu se strica, nici nu avea cum...se papa toată, toată, iar cojile se înmuiau şi se dădeau la porci... Da, aveau ai noşrii şi porci... Au că mi-am adus aminte, ce bună era pâinea caldă cu slănină şi cu ceapă verde din grădină...
De ce scriu acest articol?
Pentru că am cumpărat o pâine neagră, de la un magazin de prezentare, al unei mori din localitate, fiind convinsă că moara are tărâţe si bagă în pâine ce trebuie; adică făina cu tărâtele ei cu tot, cernută prin sită cu găuri mari.
Când colo, după ce am tăiat pâinea în două, ce să vezi... malaxorul lor, nu frământase destul de bine aluatul şi se vedeau dârele de coloranţi, care dădeau aspectul pâinii negre, pentru a ne pacăli că-i neagră, doar ca să vânda mai mult.

Unii cumpără astfel de pâine pentru a hrăni animalele cu ea, mai ales iarna.

M- am dus şi le-am spus ce gândesc, dar vânzătoarea nu are nici o vină...
Asta e ! Nu mai ştim ce mâncăm: tot felul de coloranţi, de EURI, de nu le mai ştim pe nume.

Poate la vară, care mai aveti cuptoare de pâine pe la ţară, o să faceti un cuptor de pâine bună, bună...

18 comentarii:

  1. Mariana, exista prin magazinele de electrocasnice un soi de minifabrica de paine, dupa care tanjesc si eu de ceva vreme. Am inteles ca e o minune de aparat, pe care il poti programa sa iti faca paine calda la orice ora, inclusiv dimineata...sa te trezesti cu mirosul de paine proaspata in bucatarie. Si poti pune ce ingrediente doresti! Cred ca e o achizitie benefica!

    RăspundețiȘtergere
  2. Da CORA

    Ştiu, m-am interesat şi eu de acest aparat, dar nu mi-a convenit, pentru că, are o durată de funcţionare foarte mare.Astfel că trebuie să-l pui de dimineaţa până seara în priză, pentru a simţi miros de pâine coaptă.
    Nu cred că mă-ar ţine punga, la preţul curentului...iar reţeta e doar cu drojdiuţa şi nici gustul nu va fi cel dorit. Tu încearcă, el costa anul trecut vre-o 400 lei.:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Am gasit si la pret mai mic! Dar capacitatea este, de asemenea, mai mica.
    Sunt mai multe tipuri de retete...n-o fi existand niciuna fara drojdie? :-??
    Oricum, eu una as prefera drojdia in locul tuturor substantelor (coloranti, afanatrori etc) pe care le contine painea din magazin...
    Cat despre timpul de coacere...inca nu m-am interesat...oricum, deocamdata am pe lista alte prioritati! Asadar, pana atunci...fara paine e mai benefic, mai ales pentru dieta mea! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Că bine zici Cora, dar slănina fără pâine nu merge:)
    Gustul pâinii fără drojdie dar cu maia,este mult mai bun, uşor acrişor, drojdia dă un gust dulceag...:)
    Dacă nu pui în plămădeala nimic pentru a dospi, iese o lipie, adică nu creşte deloc.
    Şi eu evit pâinea cât pot, cred că de aceea m-am gândit azi la ea.:)

    RăspundețiȘtergere
  5. :))Slanina...
    Tare ma straduiesc cu o dieta acum...si e greu greu greu...
    Am o prietena la Facultatea de Medicina care imi spune ca painea neagra si cerealele integrale fac mult bine dietei, pentru ca sunt hranitoare si, in plus, ajuta mult la digestie.
    Dar, daca spui de coloranti in painea pe care noi o consideram neagra...inseamna ca numai de folos nu e...
    Uof!

    RăspundețiȘtergere
  6. Cora dragă,
    eu nu vreau să te dezamăgesc, tu verifică, pâinea pe care tu o cumperi, ca fiind neagră, si vezi în ineriorul ei...când o tai in jumătate, chiar şi într-o felie mare se vede...
    Slănina daca o mănânci cu ceapă, nu îngraşă.:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Mai Mariana, cum imi starnesti tu acuma niste pofte... si e opt trecute :)))) Dar pofta-i pofta!

    RăspundețiȘtergere
  8. Fetelor, lasati sunculita..ca se depune fix pe solduri. Va invit la un ceai verde!

    RăspundețiȘtergere
  9. Sa stii ca te refuz ca are cofeina, iar eu nu beau nimic cu cofeina, dar unul de scortisoara cu ghimbir accept :)

    RăspundețiȘtergere
  10. seara asta nu se depune nimic, parol...:D
    mancati cu pofta slaninuta cu ceapa rosie :))
    pofta mare si sa va pice bine! mie mi-ai picat bine ...jumari cu ceapa rosie ;))

    RăspundețiȘtergere
  11. erata: ...mi-au picat...(asa e cand salivezi :P)

    RăspundețiȘtergere
  12. Fetelor, cu păreri de rău, pentru voi, eu am servit deja o palmă de slănină cu o ceapă mareee,mare, după o ţuică mică şi tareee...Asta nu se depune niciunde, sâc,sâc.:))
    Şi acum mă pun pe lucru, cu o cafea amarăăă...:)

    RăspundețiȘtergere
  13. AALLIINNAA,
    vezi cum scriu eu cu diacritice?
    Mare mulţam!

    RăspundețiȘtergere
  14. :)):)):))


    mama ce vorbiti voi aici...nu stiti ca mai exista si grase pe pamantul asta, cum as fi:(((...si mai nou samabta imi vine pachetul de acasa si atunci sa vedeti voi....


    veniti si mancati cu mine ca sa-l temrin repede sa nu mananc mult multe zile:)):)) ca mama gateste biiiiiinnnneeeeeeeeeeeee si pt ea mereu sunt slaba:)):)):))

    RăspundețiȘtergere
  15. Sunt mândră de tine, Mariana!>D:<

    @Monica,
    multumim de invitatie! E criză! Deci nu venim! :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Ce păcat eu am de lucru şi nu pot sta cu voi...
    Pupice multe.:)

    RăspundețiȘtergere
  17. Fetelor, om avea noi kilograme in plus! Dar stim sa gustam viata din plin! Cu toata bunatatile ei!!!

    RăspundețiȘtergere