Cata istorie este in ISTORIA SECUILOR?
Nu
demult a ieşit de sub tipar o carte (234 pag.) întitulată Istoria
Secuilor, concepută şi realizată de 11 autori: istorici, arheologi,
ziarişti, profesori de istorie, în frunte cu Hermann Gustav Mihaly,
asistent universitar la Secţia din Odorheiu Secuiesc a Universităţii
“Babeş-Bolyai” din Cluj-Npoca. După cum precizează autorii, cartea vrea
să fie un “manual şi ghid”, “destinat elevilor din clasele VI-a şi a
VII-a, de la şcolile generale (precum şi tuturor celor interesaţi)”. Şi
mai departe: “indiferent dacă au vreo legătură directă sau indirectă cu
predarea istoriei, indiferent dacă trăieşte în Ţinutul Secuiesc sau
oriunde se vorbeşte limba maghiară”.
Multe şi mari sunt semnele de întrebare
referitoare la conţinutul acestui ,,manual şi ghid de istorie a
secuilor”. Ele încep chiar din primele pagini şi nu se mai sfârşesc. Şi
se nasc din precizările făcute de autori, precum şi de modul în care au
conceput şi realizat un manual de istorie, care nu poate fi altceva
decât o carte cu conţinut ştiinţific. Altfel nu mai poate fi manual!
Cum anume s-a născut acest manual? Din iniţiativa cui?
S-a născut oare din nevoia şi din dorinţa cadrelor didactce de a avea
un instrument de lucru pe care să-l folosească îm procesul de
învăţământ? Nu, iniţiativa nu a fost a celor care semnează ca autori. O
recunosc chiar aceştia: ,,Acest manual a fost realizat la cererea şi din grija liderilor politici din judeţele Harghita şi Covasna”!!!
Cu alte cuvinte manualul a fost realizat la o comandă poltică, avându-l
ca iniţiator principal pe Borboly Csaba, belicosul preşedinte al
judeţului Harghita, care s-a evidenţiat şi până acum prin numeroase
acţiuni antiromâneşti. El este şi cel care semnează ,,cuvântul
introductiv”.
Acum, când ,,manualul” a intrat în
atenţia Ministerului Educaţiei, care vrea să vadă cât de legală este
folosirea lui în şcolile din România, Borboly Csaba o dă cotită, cum se
spune, susţinând sus şi tare că respectiva carte nu este manual, ci doar
,,o carte ce se foloseşte la disciplinele obţionale”, care ,,nu trebuie aprobată de Bucureşti”.
(De Budapesta o fi fost aprobată, oare?). Pe cine vrea să prostească
Borboly Csaba? Sau, probabil, crede că noi toţi cei de pe aici nu mai
ştim să citim ceea ce a scris chiar el în ,,cuvântul introductiv”, anume
că elevii ,,să îşi amintească că sunt prima generaţie de elevi secui
care pot ţine în mână un manual despre istoria secuilor”! Se vede că a
uitat – dacă l-a ştiut! – dictoul latin ,,Verba volant, scripta manent”!
Aşa că Borboly Csaba nu mai poate nega, prin vorbe, ceea ce a scris şi a
semnat pe o filă a unei cărţi, oricât ar vrea să ne determine să-l
credem. Nu putem, fiindcă minciunile sale le cunoaştem prea bine.
Trecând mai departe, la ,,Prefaţa”
autorilor, cititorii pot afla un lucru absolut senzaţional, scris negru
pe alb, într-un paragraf, în care se afirmă: ,,În primul rând mulţumim
elevilor din clasa a VII-a (Anul şcolar 2011-212) din Liceul Pedagogic
,,Benedek Elek”: Tamas Barbara, Gal Orsolya, Sebestyen Bettina şi
Sebestyen Tamas, care în vacanţa de vară au citit textul şi au realizat
multe adnotări şi care au fost primii critici şi sfătuitori ai
autorilor”! Dacă înţelegem bine, elevii mai sus amintiţi, sunt nişte
adnotatori, adică nişte persoane avizate asupra a ceea ce citesc şi îşi
permit, pe baza pregătirii şi a cunoştinţelor pe care le au, să facă
adnotări. Să vină deci cu nişte însemnări pe marginea unui text, să
întregească textul respectiv. Cu alte cuvinte, elevii respectivi sunt un
fel de consultanţi ştiinţifici, cărora autorii le-au încredinţat textul
lor, ca să facă ,,multe adonotări”, devenind deci ,,primii critici şi
sfătuitori ai autorilor”!
Citind asemenea enormităţi nu poţi să nu
,,zâmbeşti a râde”, voba lui Sadoveanu, şi să te întrebi care profesor
ce se respectă, cât de cât, şi care se pretinde a fi un profesionist în
materia pe care o predă, poate accepta ca elevii săi să devină
adnotatori ai unui text pe care-l scrie, să fie ,,critici şi sfătuitori”
ai acestuia?! Şi asta cu atât mai mult când este vorba de nişte elevi
ai ciclului gimnazial! Surprizele nu se opresc însă aici, ele continuă
de-a lungul întregului conţinut. Astfel ,,manualul de istorie” se
deschide – după Cuvântul introductiv al lui Borboly şi după Prefaţa
autorilor – cu un text de geografie, amestecată cu puţină mitologie:
,,Legenda Lacului Sfânta Ana”, după care urmează o poezie, de Kanyadi
Sandor, ,,Prolog”! Este adevărat că autorii ţin să precizeze că ,,un
manual însumează cunoştinţele în domeniul unei anumite ştiinţe”,dar sunt
de acord şi cu faptul că acesta ,,trebuie să cuprindă tradiţiile,
legendele, miturile, care deşi au o autenticitate istorică incertă şi
chiar pot fi câteodată unanim dezminţite, se găsesc în memoria
secuimii”. Da, numai că ştiinţa istorică este una, iar ,,legendele şi
miturile” cu totul altceva. Dacă ele se amestecă, nu mai vorbim nici de
ştiinţă, nici de mitologie. Din păcate, din câte am constatat, ceea ce
au realizat cei 11 autori nu prea are de-a face cu ştiinţa istorică, ci
mai mult cu ,,tradiţiile, legendele şi miturile ce se găsesc în memoria
secuimii”. Fiindcă este greu să scrii o istorie adevărată, reală, bazată
pe dovezi şi documente, atâta timp cât tu nu ştii cine ai fost, cine
eşti şi de unde vii. Atunci, desigur, în locul acestora, sunt folosite
tradiţiile, legendele şi miturile
Din cap. I aflăm astfel că ,,Ţinutul Secuiesc este o regiune a Europei” – nicidecum nu face parte dintr-o ţară ce se numeşte ROMÂNIA! –
,,unde din punct de vedere peisagistic (!) sunt îndeplinite toate
condiţiile necesare dăinuirii şi dezvoltării unui grup etnic”.
Probabil că acest ,,grup etnic” trebuie să fie secuii, care, din cele
afirmate de istoricul ungur Karacsony, în 1903, ,,nu sunt câtuşi de
puţin unguri”, fiindcă ,,şi-au păstrat caracterul nealterat de popor
liber”. Dacă şi-ar fi ,,păstrat caracterul nealterat de popor liber”
atunci nu ar fi devenit unguri. Însă, iată, istoria se mai
schimbă. Fiindcă, între ceea ce se scria la începutul secolului 20
despre secui şi ceea ce afirmă autorii manualului la care ne referim,
deosebirea este ca de la cer la pământ. Aceştia afirmă că şecuii nu au
fost niciodată… secui! De ce? Pentru că ,,Istoria secuiască este o parte
a istoriei maghiare” şi ,,de când lumea, secuimea vorbitoare de limbă
maghiară este o parte organică a poporului maghiar”. Probabil, aşa a
apărut noua etnie, cea de ,,secui-maghiari”, pe care o promovează cu
atâta trudă generaţia actuală de politiceni unguri din România. Iar
autorii manualului de istorie a secuilor, răspunzând unei comenzi venite
din partea liderilor politici, nu au făcut altceva decât să se alinieze
şi să respecte această comandă.
Capitolul II al cărţii,
,,Ţinutul Secuiesc înaintea stabilirii secuilor” debutează cu afirmaţia
,,Înaintea stabilirii secuilor, regiunea a fost cămin pentru diferite
popoare şi culturi”. Se pare că în acest ,,cămin” şi-au găsit adăpost,
între alţii, sciţii, celţii şi dacii. Oare şi aceştia din urmă să fi venit de undeva? Nu se ştie. Cert
este totuşi că ,,în sec.I.î.H. regele Burebista a unit triburile dacice
şi a înfiinţat un stat puternic. În timpul lui Burebista şi a urmaşilor
acestuia, dacii au purtat frecvent războaie împotriva coloniilor
greceşti aflate de-a lungul (?!) Mării Negre, apoi împotriva
provinciilor romane” (?). Câteva rânduri mai jos se vorbeşte însă despre
,,Imperiul Roman, care şi-a retras graniţa pe linia Dunării şi a
evacuat Dacia, în 271”. De aici înainte, Transilvania a intrat sub
stăpânirea ,,Regatului vizigoţilor”. Dacii au dipărut cu totul şi pentru
totdeauna din istorie! Fiindcă după vizigoţi au venit hunii, apoi
gepizii, apoi avarii, apoi slavii. Însă cum au venit, aşa s-au şi dus.
Vremurile i-au spulberat pe toţi. Transilvania a rămas pustie.Vechea
teorie imigraţionistă a lui Robert Roesler este repusă pe tapet.
Şi-atunci a venit, ca o salvare
cerească, ,,Descălecatul maghiar”! Despre daci, niciun cuvânt! Dar nici
despre români, în paginile care urmează! Pentru cei 11 autori, nici noi
nu existăm! Câtă intoleranţă şi răutate! Nici un singur cuvânt despre
convieţuirea, aşa bună, rea, paşnică, sau mai puţin paşnică, dintre
români şi secui! nici un singur cuvânt! Pentru ei există doar un ,,ţinut
secuiesc” (O formulare lipsită de sens, din moment ce autorii susţin că
,,secuimea vorbitoare de limbă maghiară este o parte organică a
poporului maghiar”!) şi nimic altceva.
P.S.: Ne oprim aici cu
,,adnotările” referitoare la manualul de Istorie a Secuilor. Ele se
referă la numeroasele semne de întrebare ce trebuiesc puse în legătură
cu cele scrise doar în primele 30 de pagini. Ca să ne referim la
celelalte din cele 234 de pagini ale ,,manualului” ar trebui să facem un
serial cu multe zeci de articole. De Ilie Șandru - Ziarul Natiunea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu