Comersantii de boli
Doi
 profesori de medicină francezi, respectiv, Philippe Ewen şi Bernard 
Debré consideră că, „fiecare al doilea medicament din lume este inutil 
(circa 50% ), chiar periculos pentru omenire şi aproape 56 de tipuri de 
medicamente ar trebui retrase din farmacii”. 
Lista cuprinde remedii împotriva 
fumatului şi diabetului, pentru cancer, boli neurologice, 
cardio-vasculare, osteoporoză, stimulente psihice, antidepresive, 
contraceptive de generaţia a treia şi a patra. „Toate acestea fac mai 
mult rău decît bine, îmbogăţind lanţurile de farmacii şi producătorii, 
susţin cei doi profesori, citaţi de Agerpres.” Cu puţin timp în urmă, am
 primit cu poşta electronică de la cititoarea mea fidelă, Florina 
Cameniţă, un material pe tema comerţului cu boli, al cărui fundament m-a
 impresionat, de unde şi curgerea textului de mai jos. Dragii mei 
cititori, am aflat cu stupoare cine exploatează temerile omului: 
producătorii de medicamente, care în ultimele decenii ţintesc tot mai 
mulţi oameni sănătoşi prin publicitate virulentă. Comerţul cu boli 
urmăreşte păstrarea unei permanente clientele de „bolnavi” prin 
„medicalizarea” vieţii acestora, inocularea fricii, fiind strategie lor 
de succes.
Frica de boală, de moarte, de înălţime, 
de întuneric, de suferinţă, tristeţile, calviţia, kilogramele în plus, 
singurătatea, timiditatea, grijile cotidiene, eşecurile, sărăcia, 
neîmplinirile, stările de rău sau disconfort, şubrezirea fizică şi 
emoţională, frica de îmbătrînire a femeilor, frica de cancer, de 
osteoporoză, de boli cardiace, de diabet, alte inventate fobii moderne, 
devin peste noapte afecţiuni grave, fiecăreia revenindu-i cîteva 
sortimente de pastile. Comersanţii de medicamente au inventat cîte o 
boală pentru fiecare pastilă fabricată, constată medicul Martin Winkler 
în postfaţa lucrării lui Jorg Blech, „Inventatorii de boli”. „Manipulând
 membrii influenţi ai comunităţii medicale, industria farmaceutică a 
modificat periodic normele anumitor valori biologice (colesterol, 
tensiune arterială etc) pentru a creşte numărul pacienţilor care cumpără
 medicamente”.
Asta explică de ce 80% din oamenii 
sănătoşi de pe planetă ajung bolnavi peste noapte. „Pînă şi stresul de 
la loterie a fost denumit „traumatismul biletului necîştigător”. Alain 
Cassels – cercetător în politica medicamentelor la Universitatea 
Victoria din Canada şi Ray Moynihan – jurnalist pe probleme de sănătate,
 scriu în cartea „Selling Sickness – How Drug Companies Are Turning Us 
All Into Patients” despre cinismul marketingului practicat de companiile
 farmaceutice: „Dacă în ţările dezvoltate, oamenii se bucură de o viaţă 
lungă, sănătoasă, dinamică, campaniile publicitare îi transformă în 
bolnavi. Cheltuielile cu sănătatea ale populaţiei s-au triplat în 
ultimii ani, din cauza preţurilor mereu crescînde ale medicamentelor, 
dar mai ales pentru că medicii prescriu din ce în ce mai multe clase de 
medicamente unei prezumate boli”.
„A-i face pe oamenii sănătoşi să creadă 
că trebuie să se îngrijească pe viaţă, reprezintă pentru fabricanţii de 
medicamente o veritabilă rentă viageră”. Vince Parry, în Medical 
Marketing & Media, Londra – „Arta de a cataloga starea de sănătate” 
(The Art of Branding a Condition), înfăţişează pe larg metodele prin 
care se „favorizează crearea” tulburărilor de sănătate: „reevaluarea 
repetată a stării de sănătate, redefinirea unor boli cunoscute de mult 
şi redenumirea lor şi crearea unor disfuncţii din nimic.” „Business 
Insights” consemnează într-un raport: „oamenii trebuie „convinşi că 
problemele acceptate de ei ca uşoare disconforturi” necesită 
„intervenţia medicului”, iar „anii care vor veni vor fi martorii bolilor
 create de firme”. Potrivit aceleaşi surse, „90% dintre americani sunt 
hipertensivi, 50% dintre femei au disfuncţie sexuală, iar 40 de milioane
 de americani sînt monitorizaţi din cauza nivelului „ridicat” al 
colesterolului.” Aceste maladii în ghilimele se pot vindeca, desigur, 
numai cu noile clase de medicamente.
Epidemia de marketing a transformat, 
uşor-uşor disfuncţiile banale în boli grave. Experţii medicali, plătiţi 
de industria farmaceutică, au extins aria de definire a patologiilor, 
favorizînd consumul de medicamente, acoperit mediatic cu mărturii ale 
celebrităţilor. Şi la noi, toata lumea i-a văzut la televizor pe 
Arşinel, Stela si Nico, făcînd reclama unei farmacii. Unde s-a mai 
pomenit asta în vremea bunicii? Astfel de tehnici manipulatorii au creat
 o piaţă impresionantă a pastilelor care tratează boli inexistente, 
precum impotenţa, hipertensiunea uşoară, osteoporoza, fobiile şi 
altele.” Biblia psihiatrilor americani – „Diagnostic and Statistical 
Manual of Mental Disorder” (DSM 4) – a introdus 77 de boli mentale noi, 
scrie Jean-Claude St-Onge în „Reversul pilulei”, publicată la Montreal, 
Ecosocietes, în 2004. Pentru a introduce aceste noi boli a fost 
schimbată definiţia bolnavului. O anchetă efectuată în aprilie 2004 de 
Lisa Cosgrove, cercetător la University of Masachussets Boston, 
publicată în „Psycho-Therapy and Psychosomatics”, a demonstrat că mai 
bine de jumătate dintre psihiatrii care au lucrat la redactarea DSM 4 au
 fost plătiţi de firmele de medicamentele care tratează aşa-zisele boli 
noi, introduse în manual. La fel şi cu depresia. Impresia de depresie a 
fost creată artificial în ultima vreme, numărul depresivilor de pe 
mapamond s-a dublat, numărul femeilor care consumă antidepresive fiind 
triplu faţă de cel al bărbaţilor. A crescut, de asemenea, numărul 
copiilor cărora le sînt administrate antidepresive. Nefiind indicate în 
tratamentul depresiilor uşoare, cu atît mai mult copiilor, 
antidepresivele sînt totuşi prescrise masiv, special pentru creşterea 
vînzărilor. Potrivit lui Jean-Claude St-Onge, „femeile sînt vizate în 
mod special de medicalizarea vieţii”. Altădată femeile mergeau la medic 
doar în perioada sarcinii. Astăzi sînt „hrănite cu medicamente de 
contracepţie şi de menopauză”. Schimbarea modului în care oamenii 
privesc afecţiunile banale, crearea pieţei aferente bolilor noi şi 
negoţul cu boli, prin inocularea fricii, aduc vînzări de miliarde de 
dolari companiilor farmaceutice.
Şi la noi, farmaciile au invadat ţara şi 
sînt mai dese decît şcolile, magazinele second hend, staţiile de autobuz
 şi trecerile de pietoni. Întoarceţi-vă la natură! Bunicii noştri se 
tratau cu ceaiuri şi cataplasme, aveau bujori în obraji şi plesneau de 
sănătate. În „farmacia Domnului” există cîte o plantă de leac pentru 
fiecare boală! Medicamentele şi vaccinurile din reclame ucid şi 
îmbogăţesc companiile farmaceutice! De Maria Diana Popescu - Agero
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu