Implicatii etice si psihologice ale participarii femeilor la razboi
Săptămâna
aceasta, Pentagonul a decis să autorizeze oficial participarea femeilor
la lupte, în timpul războiului, oferind posibilitatea unui număr de
câteva sute de mii de femei să ocupe poziţii în prima linie şi să aibă
răspunderi în trupe de comando de elită. Decizia deschide însă o amplă
dezbatere publică, referitoare la implicaţiile etice şi consecinţele
psihologice pe care acest rol al femeilor îl poate avea.
Argumentul adus de autorităţile
americane este că decizia este menită să ofere femeilor „aceeaşi
oportunitate de a reuşi ca şi bărbaţilor”, deoarece serviciul militar în
poziţii de luptă este crucial pentru avansarea în grad, femeile
neputând până acum să îndeplinească acest criteriu.
Momentul ales pentru a face această
schimbare nu a fost întâmplător. Decizia deriveă din vasta şi ambiţioasa
agendă liberală, în special în privinţa egalităţii şanselor, pe care a
prezentat-o preşedintele Barack Obama, în discursul său inaugural,
explică jurnaliştii de la New York Times.
În fapt, decizia secretarului Apărării,
Leon Panetta, luată la recomandarea militarului cu cel mai înalt grad
din armata americană, generalul Martin Dempsey, validează o situaţie cu
care femeile s-au confruntat deja în conflictele fără linie de front din
Irak şi Afganistan.
Astfel, deşi o femeie nu poate să facă
parte dintr-o secţiune a infanteriei sau să conducă un tanc, multe
dintre femeile care aveau responsabilităţi ca infirmiere sau ofiţeri de
informaţii au fost nevoite să înveţe să se apere şi să folosească arme
de foc în faţa insurgenţilor care puteau apărea oricând.
Implicaţiile etice, psihologice şi sociale
Însă decizia Pentagonului este privită cu o doză mare de scepticism, dintr-o serie de considerente etice şi psihologice.
Pe de o parte există o reticenţă puternică faţă de implicarea femeilor în lupta pe front,
din cauza întrebărilor legate de puterea şi rezistenţa acestora în a
împlini anumite sarcini, dar şi de afectarea coeziunii unităţilor
militare, prin simpla lor prezenţă.
Puterea mai mică a femeilor nu este doar
o opinie. Într-o analiză comparativă a cercetărilor din ultimii 30 de
ani, profesorul William J. Gregor de la Şcoala de Studii Militare
Avansate din Fort Leavenworth, Kansas a concluzionat că „foarte puţine
femei posedă capacităţile fizice de a reuşi în lupta de comando sau în
specialităţile militare ce necesită o rezistenţă ridicată şi nicio
femeie nu poate depăşi forţa unui bărbat bine antrenat. În plus,
antrenamentele egale pentru bărbaţi şi femei cresc incidenţa leziunilor
osoase şi musuclare în rândul femeilor”, arată un reportaj Washington
Times.
Iar studiile sunt confirmate de Katie
Petrinio, fost căpitan în Marina Americană, autor al unui eseu publicat
în Marine Corps Gazette. Petronio, fost jucător de hochei, obişnuită cu
antrenament cu greutăţi de 90 de kg, s-a întors după cinci luni
petrecute pe frontul din Afganistan cu atrofie musculară şi sindromul
ovarelor polichistice. „Nu am putut să rezist cerinţelor fizice la care
erau supuşi infanteriştii cu care lucram”, a concluzionat ea.
Şi din perspectivă biblică, bărbatul şi
femeia au fost creaţi diferiţi. Bărbaţii sunt, în general, mai înalţi,
mai puternici, mai rapizi, au o capacitate pulmonară superioară, un
metabolism mai rapid şi un nivel de testosteron de 11 ori mai mare decât
al femeilor. „Ignorarea acestor diferenţe se face pe propria
răspundere”, declară cercetătorii Anne şi Bill Moir, autorii cărţii „De
ce nu calcă rufe bărbaţii”.
Totodată, sacrificiul de sine este un
principiul central al creştinismului, dar la fel este şi protejarea
celor care sunt slabi şi nu se pot apăra.
Pe de altă parte, există şi un aspect practic
de care trebuie să se ţină cont. Social, cultural şi biblic, bărbaţii
sunt educaţi să aibă grijă, să protejeze femeile. Chiar dacă femeile
trebuie să muncească de două ori mai mult pentru a reuşi să ţină pasul, o
femeie care luptă la egalitate cu un bărbat afectează atitudinea şi
comportamentul acestuia faţă de ea, comentează jurnaliştii de la agenţia
Reuters.
Din punct de vedere social,
chiar dacă sondajele de opinie arată că americanii susţin implicarea
femeilor în armată, cel mai probabil că publicul va reacţiona
defavorabil faţă de un număr mare de femei ucise în război, dar şi faţă
de abuzurile şi violurile cu care acestea se confruntă în unele regiuni
de pe glob.
În cele din urmă, din punct de vedere psihologic,
nu doar abuzurile pot afecta pe termen lung echilibrul şi sănătatea
psihică a femeilor, ci şi actele sângeroase şi tragice, tratamentul
inuman la care pot fi supuşi deţinuţii de război şi răpirile, toate
punându-şi amprenta ireversibil pe dezvoltarea mentală ulterioară.
„Nu toţi soldaţii se întorc răniţi de pe
front, dar nimeni nu se întoarce neschimbat”, a declarat Paul
Rieckhoff, fost soldat în Marina Americană şi fondatorul Organizaţei
Veteranilor Americani din Irak şi Afganistan. În condiţiile în care
America suferă de o adevarată epidemie de sinucideri în rândurile
veteranilor de razboi traumatizaţi de experienţele trăite pe front, este
nevoie şi de o generaţie de femei de sacrificiu? De pe Semnele Timpului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu