Al. I. Cuza: tentatiile unei domnii autoritare
Format
în mediile politice occidentale de la jumătatea secolului al-XIX-lea,
Al.I.Cuza avea să devină la puţină vreme după sfârşitul revoluţiei de la
1848, una din figurile centrale ale elitei politice româneşti pentru
care, realizarea Unirii Principatelor Române era cel mai important
obiectiv politic. Cu destule semne de întrebare legate de rapida lui
ascensiune în cariera militară dar şi în privinţa reîntoarcerii sale în
ţară la puţin timp după revoluţia din 1848, biografia lui Al.I.Cuza a
stârnit interesul unui număr impresionant de istorici. Unul din
aspectele rămase încă neelucidate este cu siguranţă acela legat de
identificarea cu precizie a naturii regimului politic pe care cel
denumit „domnitorul Unirii” l-a instaurat şi patronat.
Apartenenţa lui Al.I.Cuza la grupul
tinerilor revoluţionari români de la jumătatea secolului al XIX-lea,
dincolo de anumite calcule politice, a avut un important rol în alegerea
sa ca şef al statului român. Chiar dacă nota de provizorat a domniei
lui Al.I.Cuza era lesne sesizabilă din declaraţii precum cea formulată
chiar de el către guvernele Puterilor Garante la 25 ianuarie 1859 (1)
sau din avertismentele date de unii lideri conservatori (2), existau
destule premise pentru ca susţinătorii săi să spere la imprimarea unei
amprente liberale noii guvernări.
Privind evoluţia domniei lui Al.I. Cuza
în ansamblul ei, apare o întrebare legitimă cu privire la cauzele
dispariţiei treptate a entuziasmului existent, la începutul domniei,
atât la nivelul populaţiei dar şi a unei bune părţi a clasei politice,
faţă de cel ales la 5 şi 24 ianuarie 1859 ca domnitor. Pentru liberali,
semne de îndoială în privinţa modului în care intenţiona noul şef al
statului să conducă, aveau să apară chiar din toamna lui 1859. După
dovezile de susţinere publică pe care le arătaseră (3), radicalii din
jurul lui I.C. Brătianu şi C.A. Rosetti nu se aşteptau ca rostirea unor
critici la adresa ministrului de interne şi a primului ministru N.
Creţulescu să fie urmate de suspendarea unor ziare precum „Românul” şi
„Nichipercea”.
Acceptarea de către Cuza a restrângerii
libertăţii presei şi dizolvarea Adunării legiuitoare, erau urmate în
toamna aceluiaşi an 1859, de intervenţia în forţă a poliţiei şi
arestarea participanţilor la un miting al opoziţiei (4). În ciuda unor
asemenea acţiuni politice cel puţin derutante pentru cineva care ar
intenţiona să depisteze natura regimului politic pe care Cuza îl dorea
în Principatele Române la începutul mandatului său, grupările politice
reformiste din jurul lui I.C. Brătianu, Nicolae Golescu ş.a. încearcă
să-i ofere pe mai departe întregul lor sprijin. Neluarea rapidă a unei
opţiuni şi schimbările repetate de guvern, multe dintre ele stimulate
chiar de Cuza (5), aveau să ducă treptat la o izolare a domnitorului pe
eşicherul plitic.
Mişcarea surprinzătoare privind
nominalizarea, la 24 ianuarie 1859 a lui Barbu Catargiu, unul din cei
mai importanţi lideri conservatori, ca şef al primului guvern unificat, o
anumită ezitare în privinţa adoptării unei legi rurale moderne (6),
dublată de extinderea unei legi restrictive a presei în Ţara Românească
(la 23 martie 1862) (7) erau pentru reprezentanţii „stângii” noi dovezi
ale faptului că regimul nu era dispus să accepte viziunea lor asupra
reformelor. Prezenţa celor din urmă în cadrul alianţei ce se va forma la
jumătatea anului 1862, cunoscută sub denumirea de „monstruoasa
coaliţie” avea să aibă loc după noi acţiuni publice de susţinere a lui
Al.I. Cuza (8) preocupat însă mai puţin de receptarea unor semnale pe
care aceştia le transmit în permanenţă şi mai mult de încercarea eşuată
de a guverna deasupra grupărilor politice existente.
O asemenea încercare politică era greu
de acceptat de către liberali, în condiţiile în care angajamentele şi
demersurile lor politice erau în această perioadă pentru o reformă
electorală, independenţa magistraturii, organizarea educaţiei şi
instrucţiei publice etc. (9). Lipsa unei reacţii din partea monarhului
faţă de aceste proiecte şi încercarea de a-şi forma un partid din oameni
consideraţi lipsiţi de credibilitate şi autoritate morală în ţară (10)
erau apreciate ca fiind motive suficiente pentru un divorţ politic.
Criticile venite din partea opoziţiei
(11) cu privire la maniera personală de a conduce statul român (12) erau
urmate de sfaturile insistente ale unor susţinători precum C. Negri,
care încercau să-l convingă de necesitatea realizării unei lovituri de
stat care să îi permită apoi formarea unei adunări legislative, aleasă
pe alte criterii decât cele în care censul jucase rolul covârşitor (13).
Eşecul guvernării lui N.Creţulescu, un alt susţinător al trecerii la un
regim autoritar, avea să reprezinte pentru Cuza argumentul final în
privinţa necesităţii unei lovituri de stat.
Optând la 2 mai 1864, ca modalitate de
rezolvare a crizei politice ce dăinuia deja de ceva timp, pentru o
lovitură de stat, Alexandru Ioan Cuza (14) contribuia nu doar la o
consolidare a opoziţiei (15) ci şi la o accentuare a crizei. Chiar dacă
lovitura de stat a fost urmată de aplicarea unui şir întreg de reforme
binecunoscute, cu efecte pozitive în timp, consecinţele imediate au
constat într-o radicalizare a disputelor politice ajungându-se până la
punctul în care decizia politică menţionată deja a domnitorului să fie
prezentată ca un act politic ai cărui beneficiari erau doar moldovenii
(16). Surprinzător avea să fie pentru perioada următoare faptul că după
un moment precum cel din vara anului 1864, domnitorul avea să fie mai
degrabă îngăduitor cu adversarii săi politici decât autoritar. Astfel,
chiar dacă unii contemporani precum Eugeniu Carada, sau N. Rosetti
Bălănescu, (17) vorbeau despre implicarea guvernului în declanşarea
acţiunii din 3 august 1865, devenită una de contestare la adresa şefului
statului, ea ar fi fost o bună ocazie pentru reţinerea pe termen lung a
unor lideri ai opoziţiei.
Acest fapt nu s-a întâmplat deşi unul
din liderii monstruoasei coaliţii, I.C.Brătianu fusese arestat la 2
august (18) pentru o scurtă perioadă de timp. Eliberarea rapidă a celor
arestaţi în noaptea de 3 august, nu avea să contribuie la o liniştire a
stării de spirit din ţară (19) şi nici la obţinerea unei susţineri din
partea Franţei, cea care jucase vreme de câţiva ani rolul de protector
al României, motiv pentru care Cuza anunţa în mod public la sfârşitul
lunii octombrie disponibilitatea sa de a abdica (20).
Din acel moment, schimbarea şefului
statului nu devenea decât o chestiune de timp iar lipsa lui de reacţie
faţă de pregătirile opoziţiei reunite la Ion Ghica, C.A. Rosetti sau I.
Cantacuzino (21) era poate şi o conştientizare a situaţiei dificile nu
doar politice dar şi economice (22) în care se afla întreaga ţară, în
faţa căreia nu mai găsea nici el rezolvare. Inevitabilul avea să se
producă în dimineaţa zilei de 11 februarie.
Lunile ce au urmat momentului abdicării
aveau să aducă o dinamică sporită vieţii politice româneşti, preocupată
să explice şi mediului politic extern faptul că tendinţele de autoritate
ale domnitorului contribuiseră la îndepărtarea lui (23) dar şi să
clarifice prin statuarea în Constituţie câteva principii considerate a
fi fost încălcate de către Al. I. Cuza. Libertatea presei, a
întrunirilor, separarea puterilor sau problema gărzii naţionale erau pe
larg dezbătute în Parlament dar şi în ziarele epocii (24).
Cuza reuşea în felul acesta să rămână în
atenţia opiniei publice româneşti, nu doar prin reformele iniţiate în
anii săi de domnie ci şi prin maniera personală în care înţelesese să
conducă statul român ce atrăgea critici serioase din partea diverşilor
competitori politici chiar şi după abdicare (25). Departe de a fi fost
un dictator aşa cum fusese acuzat chiar în epocă, Al. I. Cuza încercase
într-o perioadă în care libertăţile erau clamate cu multă forţă, să îşi
impună propria viziune asupra vieţii politice româneşti şi a reformelor
pe care aceasta le aştepta. De Liviu Brătescu – Historia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu