Cand stadionul coboara in strada. Interviu cu Dinu Gutu, cercetator si ultras
Îţi
ia timp să descoşi lumea ultraşilor, să-i descifrezi ritualurile,
crezurile. Dinu Guţu (24 de ani) merge de vreo şase ani la meciurile lui
Dinamo. E membru de grup în Peluza „Cătălin Hîldan“. De la o vreme, a
început să ţină un jurnal antropologic de teren, care i-a folosit, în
2010, la scrierea licenţei: o lucrare de Ştiinţe Politice, publicată
anul acesta sub titlul Revoluţia „ultraşilor“ (Antietatism, violenţă
simbolică şi potenţial insurecţional în cadrul fenomenului „Ultras“,
Editura Cartier). După protestele din ianuarie, a adăugat un soi de
epilog: teoria coborîse în stradă.
„În cărţulia asta eram foarte fericit că
pot să contrazic teoria marxistă asupra revoluţiilor, care spunea că
vom avea clase aflate în conflict. În rebeliunea politică postmodernă,
nu mai există clase, ci doar grupuri cu potenţial violent, adică
ultraşii, care – avînd experienţa confruntării cu statul – pot crea
violenţe de masă. Iar restul populaţiei coalizează oarecum împotriva
jandarmeriei. Mă înşelasem în privinţa teoriei: e mai marxist contextul
decît credeam. În momentul de faţă, pe străzile Atenei sînt inclusiv
suporteri anarhişti“ – explică Dinu Guţu.
Ultraşii au ceva dintr-un „romantic
crew“ – de aici şi iraţionalul lor: „Să păstrezi steagul cu sfinţenie,
să faci coregrafii care costă… Pare ceva complet iraţional şi
non-utilitarist. Ei sînt nişte idealişti şi luptă pentru conservarea
tipului ăsta de libertate“, mai spune Dinu Guţu. Cît e însă de periculos
acest idealism, dacă e?
Ce modelează comportamentul ultraşilor?
E un tip de cultură. E clar: înainte de
1990 n-am avut acest tip de susţinere fanatică şi organizată a unei
echipe. Odată cu liberalizarea, am adoptat – inconştient sau nu –
modelul latin de susţinere a unei echipe de fotbal, numit Ultras.
Modelul anglo-saxon e Hooligans. Aceştia din urmă nu au steaguri de
gard, grupurile sînt mai puţin ierarhice şi se bazează pe violenţă
fizică. Un grup Ultras, în schimb, e o mulţime mai degrabă isterică,
feminină. Adică îşi domină adversarul printr-un spectacol simbolic: o
coregrafie, o demonstraţie de forţă care arată unitatea grupului şi
superioritatea sa. Ceea ce nu înţelege statul e că astea sînt elemente
dintr-o cultură. Şi, în momentul în care interzice spectacolele
pirotehnice, coregrafiile, mesajele, intervine practic în manifestarea
culturală a unui anumit grup. De aici apar marile probleme. Aşa se
explică implicarea suporterilor în ceea ce a însemnat Piaţa
Universităţii 2012.
Implicarea suporterilor a fost deci strict legată de nemulţumirile proprii.
Nu nepărat. S-a ieşit din spirit civic
şi ca reacţie la îngrădirea constantă a unei serii de libertăţi asupra
acestui grup. Practic, ceea ce s-a întîmplat în ianuarie cu suporterii a
fost nelegitimarea acţiunii statului în cazul legii respective. S-au
coalizat şi au conştientizat faptul că rivalităţile de weekend sînt
importante, dar mai presus decît duşmanul pe care-l ai în Drumul Taberei
sau în Ştefan cel Mare ar fi schimbarea statului şi a instituţiilor
sale de coerciţie.
Pot fi ultraşii folosiţi politic, pot fi manipulaţi?
Pot fi, dar cred că e mai degrabă vorba
de grupuri sau indivizi marginali. Nu poţi „cumpăra“ o subcultură.
Pentru că în cadrul fenomenului Ultras există o aversiune faţă de
politic: în general, eşti doar Ultras, eşti liber, asta te defineşte. Nu
poţi să-ţi diluezi identitatea mergînd într-un partid.
În ce condiţii se ajunge la violenţă?
Se exagerează cu violenţa. Hai să luăm
ultimul derby Steaua-Dinamo. În ziua respectivă, erau patru sau cinci
ştiri pe gsp.ro despre violenţa suporterilor şi patru – despre meciul
propriu-zis. În afară de un atac asupra unor dinamovişti, n-au mai fost
probleme. În general, cultura Ultras nu încurajează violenţa. Există
doar grupuri marginale care au apetenţă pentru asta.
Adică violenţa simbolică înlocuieşte, în mare măsură, violenţa fizică.
Da. Ultraseria aduce foarte mult cu
ideea de carnaval, de spectacol care nu aparţine statului. Pentru că şi
cultura Ultras e mai degrabă una „working class“. E un refuz simbolic al
ordinii şi disciplinei statului, e bucuria clasei muncitoare. De aici
şi rivalităţile între cartiere, între oraşe. Apoi, ultraşii stau la
peluză, unde sînt biletele cele mai ieftine. Se manifestă şi un
anticonsumerism. Sînt o reprezentare a culturii punk DIY („do it
yourself ethics“). Naţional Arena e un studiu de caz foarte bun.
Suporterii îi zic „Mall Arena“, pentru că acolo li se cere 10 lei pe un
hotdog. Şi pentru că identitatea hardcore se diluează: vine lume care nu
e interesată de susţinerea echipei, ci doar de spectacol. Cum zicea un
suporter: între Red Hot Chili Peppers şi Dinamo-Barcelona nu mai există
diferenţe.
Se comportă diferit ultraşii în Ştefan cel Mare, de exemplu, decît pe Naţional Arena?
Ei nu se comportă diferit, dar cu
siguranţă observă o represiune mai mare din partea organelor de
coerciţie. Pentru că e un stadion mult mai bine organizat, ultraşii nu
mai controlează peluza aşa cum o controlau înainte. Sînt mult mai
stricte regulile decît erau pe stadioanele vechi. Stadionul, ca teatru
al exprimării opţiunilor, e unul dintre puţinele locuri în care observi
represiunea statului şi felul în care te cenzurează. E aproape ideea de
protest şi cea de peluză, sînt cam aceleaşi tipuri de energii. Ca să nu
mai vorbim de faptul că „inamicul comun“, jandarmeria, e şi aici, şi
acolo.
Suporterii văd în jandarm o personificare a statului.
Da, statul e pentru ei instituţia asta,
una vizibilă. Uneori, chiar tangibilă, cînd primeşti bastoane pe spate.
Din punctul meu de vedere, ultraşii sînt – deşi nu conştientizează
lucrul ăsta – singurul grup din societatea asta care ar putea, prin
şicanele şi provocările constante de la fiecare meci, să democratizeze
instituţiile de coerciţie ale statului.
Ai realizat un profil al ultrasului, pe baza unui chestionar. Ce concluzii s-au conturat?
Chestionarul e făcut în 2010. S-au
schimbat multe lucruri şi cred că procentul respondenţilor care se
situau ideologic pe zona dreptei – 40% atunci – s-a mai schimbat. Mai
ales că în ianuarie s-a protestat împotriva unor măsuri de austeritate,
profund neoliberale. Cred că acum sînt mai mulţi de centru,
centru-stînga. În jur de 90% spuneau că ar ieşi în stradă în cazul unei
revolte. Asta demonstrează faptul că sînt un grup cu un important
potenţial de schimbare socială. Mult mai radicali decît mainstream-ul.
Te-a surprins numărul mic al celor care se declară anarhişti?
Ei sînt mai degrabă grupuri ierarhice,
care văd un lider, care se bazează pe o structură de comunitate, pe
solidaritate şi pe anumite valori. Dacă urmăreşti mesajele pe care şi le
aruncă unii altora, multe acuză exact abaterile de la normele
ultraseriei, ale tipului de manifestare „sănătoasă“. Deci n-ar putea fi
anarhişti, din moment ce joacă într-un anumit cod valoric.
Pare totuşi atrăgătoare
titulatura asta pentru un ultras. În plus, din afară, nu prea se văd
structurile ierarhice de care vorbeşti.
Asta e şi una dintre mizele lucrării pe
care vreau s-o public: schimbarea percepţiei dintr-o perspectivă
antropologică, academică. Violenţele din cadrul derby-urilor sînt
provocate de grupuri marginale, care ar putea avea o tentă de cultură
Hooligans, mai anarhistă. (…) Violenţa lor fizică şi simbolică e direct
proporţională cu clivajele sociale dintr-o anumită perioadă.
Sînt deci o reprezentare a societăţii, la un moment dat.
Exact. La început erau mult mai aproape
de ideea de clasă muncitoare. Fiind vorba de o cultură, care nu poate fi
statică, acum s-a diluat uşor povestea asta, nu mai sînt neapărat clasă
de jos, sînt şi oameni care fac masterate şi doctorate. Vreo 80% au sau
vor face studii superioare.
Vorbeai, în finalul lucrării,
despre „nevoia de entropie a omului modern“, care se reflectă pe
stadioane. Acţionează stadionul ca o supapă?
E o supapă extraordinară de evacuare. Un
lucru e cert: un ultras nu răspunde decît provocării unui egal.
Niciodată nu va ataca pe cineva care nu joacă după aceleaşi reguli. Iar
conflictele lor sînt pur ritualice, ei nu se urăsc. (…) Ultraşii merg pe
partea asta mai hardcore, pe ideea că „jucătorii şi patronii pleacă şi
vin, noi am rămas aceiaşi“. E un grup marginal care creează o istorie
paralelă cu cea a clubului. Viaţa de ultras înseamnă mult mai mult decît
ceea ce se vede. Sînt deplasări, petreceri, bucurii şi tristeţi trăite
prin reinventarea valorilor de comunitate, pierdute într-o societate
care prioritar consumă. A consemnat Vlad Odobescu pentru Dilema Veche
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu