Lectia despre ARTA si UNARTE






Hai sa va spun despre arta, o mica initiere. Curs pentru incepatori. Putin despre mine, ca sa stiti de ce si cum spun astea, si apoi trecem la treaba. Sunt studenta la arte, am terminat un liceu de profil si am si cateva luni la o scoala de arte, deci spun ce spun din prisma unui om care e in treaba asta, intr-un fel.
Buuun, de fapt fiecare om traieste in arta. Fiecare dintre noi, constient sau nu, traieste pentru frumos. Cand iti alegi o haina, cand iti manzgalesti fata cu farduri, cand iti cumperi masina, dero sau cafea faci o alegere. Si alegi frumosul tau. Omul are in esenta lui asta, orice alegere are un scop in sine, binele, frumosul, fericirea. Aslam, proful meu de estetica, m-ar lua de urechi daca ar citi ce scriu aici, dar eu nu-s un geniu al filosofiei(ca el, fiindca e aproape genial) si nu ma pricep sa explic atat de bine. Fac ce pot.
Artele plastice, asta e domeniul meu. De fapt, artele decorative. Sa fac diferenta, dupa cum sunt impartite oficial. Universitatea Nationala de Arte are 3 facultati, doua ne intereseaza pe noi fiindca una-i teoretica. Fac de Arte Plastice si Fac de Arte Decorative. Adica arte fara scop si cu scop. Utile si inutile...
Artele Plastice: pictura, sculptura, grafica, foto-video. Artele Decorative:pictura murala, restaurare(astia au bagat-o separat dar eu aici o vad), design, moda, scenografie, textile, csm.
Artele Plastice n-au un scop in sine, nu-s facute decat pentru ochi. Un tablou e tablou, o pictura e pictura si atat, o gravura nu-i decat o gravura. Unii cred ca-s mai nobile astea, fiecare cum vrea.
Artele Decorative au un scop, in afara "Frumosului". Sunt utile si ceva mai aproape de lumea de zi cu zi. Asta nu inseamna ca nu pot fi pur decorative sau ca e musai sa faci ceva functional. CSM inseamna ceramica-sticla-metal. Aici sunt si eu, la sticla. Asta nu inseamna ca toata ziua fac pahare si vaze. Nu, de fapt, n-am facut never-ever o vaza si nici nu m-a pus nimeni sa fac. Doar ca se poate, asta e ideea. Poti sa faci un pahar sau ceva abstract, poti sa faci o chestie utila si practica sau ceva totalmente aberant. Asta e partea frumoasa.
Fiecare din sectiile astea are ceva al ei si fiecare are ceva comun. Evident, desenul sta la baza in toate, mai putin foto-video. Mai vezi din cand in cand cate-o pitzi care n-are ce face si se perinda prin facultate, dar sunt cazuri izolate. Si de obicei, stau la un loc, intr-o grupa anume. Acum ma simt rautacioasa, dar ce sa-i fac? De ce toate tipele pitzi au impresia ca Moda inseamna doar craci lungi? Nu-i asa, serios, si sunt unii oameni acolo care chiar au de ce, altii,Dumnezeu cu mila...Dar, eh, gata, nu mai critic colegii...(yeah right!)
Asaaa, in afara exceptiei de mai sus toate-s bune. Ideea de baza e sa fi tu si sa nu incerci sa impresionezi pe nimeni. Facultatea asta e plina de narcisisti si egocentrici. Eu sunt cap de linie, acum doua saptamani n-as si recunoscut cu atata mandrie dar am vorbit 10 minute desprea asta cu un prieten. M-am dus in atelierul lui si am vazut lucrarea de master, EL! Cum tipu' asta se face pe sine in 1000 de ipostaze din anul intai de facultate nu m-am mirat prea tare, da' totusi i-am zis: Suntem putin narcisist? Ma asteptam sa ia o pozitie defensiva, cum facem majoritatea, da' omu' asta se uita la mine si-mi zice: de ce nu? Pare banal, dar pe mine m-a dat pe spate in prima faza. Dincolo de simplitatea raspunsului e ditamai explicatia. Si stateam atunci si ma gandeam, cat de fraiera am fost si ce puerila e chestia in sine. Normal ca suntem narcisisti, fiecare artist(sau aspirant la statutul asta) e narcisist. Cred ca e un must have. Fiecare vrea sa se arate pe sine, ego-ul lui, trairile lui, fiecare vede si arata prin sine. Mi-a picat greu fisa. Stiam, evident, toate astea, dar nu le intelesesem cum trebuie. Degeaba am citit cartea aia de filosofie, degeaba m-am chinuit sa fac teorii complicate si sa inteleg scheme complexe, totu' se rezuma la "de ce nu?"
Nu tot ce se face la arte e arta. Nu tot ce poarta numele de arta e arta. Nu tot ce nu vrea sa fie arta nu e arta. Se fac aici lucruri foarte misto, se fac si lucruri de"lasa-neeee, lasa-neeee". Sunt oameni de toate varstele, de la 19 la 60. Si de toate tipurile, de la punkeri la maicute. E o varza, da' o varza frumoasa.
Si iar n-am vorbit despre ce vroiam... lasa... data viitoare, data viitoare am sa vorbesc despre ...

Un comentariu:

  1. mmmmm pe mine ma bate de mult timp gandul sa ma gab la foto-video...hmmmmm..nu stiu!!!!
    Imi place finalul, Livia:)...."e o varza frumoasa...":)

    RăspundețiȘtergere