Evreii si crimele antiromanesti: O controversa nerezolvata
Pe 28 iunie 1940 ultimatumul este acceptat. Unitatile sovietice ocupa Basarabia, nordul Bucovinei si Tinutul Herta.
Sunt impiedicate evacuarile, refugiatii sunt atacati si agresati,
constransi sa nu plece, iar ostasii romani, prinsi si batjocoriti, unii
ucisi. La aceste excese a contribuit si un numar insemnat de evrei.
Documentele vremii le-au consemnat fara
tagada violentele si injosirile comise. Unii au pactizat cu trupele
sovietice, in timp ce altii s-au dedat la acte barbare.
Intr-un raport aflat in arhivele
Serviciului Istoric al Armatei, fondul Marelui Stat Major, Sectia 2
Informatii, dosarul 941, datat 7 iulie 1940, se enunta urmatoarele: “Din
relatarile tuturor refugiatilor din provinciile rapite reiese ca
atitudinea manifestata de populatia evreiasca din aceste provincii atat
fata de armata romana in retragere cat si fata de populatia civila ce se
refugia, a luat forme care depasesc o imaginatie chiar divaganta.
Imediat dupa anuntarea ultimatumului sovietic si inainte de intrarea
Armatei Rosii, in toate orasele basarabene si nord bucovinene ca la un
consemn, s-au format grupuri de evrei inarmati, in majoritate tineret de
ambele sexe, care numaidecat au inceput actiunea terorista. Au
fost impuscati cu predilectie functionarii judecatoresti, cei
politienesti, slujitorii altarului precum si functionarii financiari
[....]. Nu a fost crutata nici armata si zilnic sosesc noi
informatiuni despre ofiteri, subofiteri si soldati care fara a fi
contrazis intentiile comunistilor evrei de a manifesta au fost impuscati
sau schinguiti.”
Documentul
continua cu un numar de cazuri concrete, semnaland, printre altele, ca
in comuna Olanesti evrei si bulgari au impuscat o invatatoare, pe Irina
Tapu, dar si ca, dupa spusele refugiatilor: “(….) au fost impuscati de
bandele comuniste evreiesti colonelul Cernobescu, comandantul
Regimentului 7 Vanatori Chisinau, impreuna cu capitanul in rezerva
Grumvescu (….)”.
Marturii despre evenimentele din Basarabia si nordul Bucovinei
Intr-o nota de pe data de 30 iunie 1940,
aflata in acelasi dosar, se aduce la cunostinta ca in multe orase si
localitati basarabene si nord bucovinene violentele sunt generalizate:
“Evreii din Chisinau au arborat drapele
rosii manifestand pe strada si barand strazile spre gara pentru a nu
permite refugierea functionarilor romani. Au ocupat de asemenea
localurile institutiilor. Comisarii Pascal Nicolae, Mateescu Constantin,
Severin si Stol au fost executati de evrei in strada.
Evreii din Cernauti, imediat ce
au luat la cunostinta de evacuare, s-au dedat la manifestatiuni
antiromanesti, rupand si scuipand tricolorul romanesc si suindu-se pe
monumentul Unirii, au arborat steagul rosu.
Refugiatii din Bucovina declara ca la
Cernauti, inainte de intrarea trupelor rusesti, populatia evreeasca a
devastat biserici si a executat numerosi fruntasi romani si ofiteri.
Toti refugiatii declara ca toata dezordinea o provoaca numai evreii
comunisti si ucrainenii.
La
Balti, sub protectia blindatelor sovietice care au depasit limitele
stabilite, populatia evreeasca a dezarmat patrulele si posturile noastre
insarcinate cu mentinerea ordinei. In gara Balti, evreii au cerut concursul trupelor sovietice pentru a dezarma pe ofiterii si soldatii romani.
La ocuparea orasului Vijnita, trupele
rusesti au fost intampinate de intreaga populatie evreeasca in frunte cu
primarul orasului, evreul Satran, care a facut act de supunere si
manifestatie de simpatie trupelor rusesti.
Toate drapelele romanesti au fost rupte, lasandu-se numai culoarea rosie, care a fost arborata.
Un grup de evrei a dezarmat si
dezechipat cativa ostasi romani care se retrageau spre Husi, lasandu-i
numai in camese si ismene, scuipandu-i in vazul tuturor”.
Crime si talharii in Soroca
In nota cu data de 1 iulie 1940, aflata
tot in Serviciul Istoric al Armatei, fondul Marelui Stat Major, Sectia 2
Informatii, dosarul 941, sunt raportate urmatoarele crime petrecute in
Soroca:
“In ziua de 28 iunie a.c. ora 16:30-17,
comunistii evrei din oras au ocupat Politia si Primaria, unde au facut
perchezitii. La Politie a vorbit avocatul evreu Michel Flexor, comunist,
care a defaimat autoritatile si administratia romana.
In acest timp a aparut comisarul ajutor
Murafa Vladimir si agentul Eustatiu Gabriel, care nu avusesera timp sa
se refugieze. Acestia au fost mai intai prechezitionati si apoi pusi cu
mainile in sus in Piata Unirii, la statuia generalului Poetas unde au
fost impuscati de Michel Flexor.”
La scurt timp o masina de valori care transporta valuta a fost oprita, functionarii si ostasii fiind ucisi cu sange rece:
“La ora 17:00, un autocamion cu tezaurul
Administratiei Financiare Soroca, in valoare de circa 15-18.000.000
lei, a plecat de la Cercul de Recrutare spre Piata Unirii, spre a se
aproviziona cu benzina, urmand ca apoi sa ia pe administratorul
financiar Ion Gheorghiu si capitanul Georgescu de la acelas Cerc de
Recrutare, care urmau sa conduca transportul.
In Piata Unirii, insa, autocamionul in
care se aflau locotenentul Pavelescu Gheorghe, mai multi subofiteri,
Vartolemei, dirigintele oficiului postal si avocatul Gheorghe Stanescu, a
fost oprit de evrei, care au rupt galoanele locotenentului Pavelescu si
ale subofiterilor, in asistenta soldatilor sovietici.
In fata acestei situatii, locotenentul
Pavelescu si Vartolomei au dat 50-60.000 lei la doi evree, cari i-au
scos din multime. Subofiterul Ene, fugind, a fost impuscat pe la spate.
Avocatul Stanescu a fost dat jos din
masina, de catre avocatul evreu Pizarecsky Alexandru si din informatiuni
reiese ca a fost executat. Autocamionul cu tezaurul a ramas in mainile bandelor de evrei.
Din informatiuni rezulta ca au fost
asasinati ulterior de evrei administratorul financiar Gheorghiu Ion si
capitanul Georgescu, de la Cercul de Recrutare.”
Informatii cu privire la evenimentele
din Soroca se regasesc si intr-un raport, cateva luni mai tarziu,
intocmit de Serviciul Special de Informatii, aflat la Arhivele Nationale
Romane, fondul Presedentiei Consiliului de Ministrii- SSI, dosarul cu
numarul 2/1940:
“In ziua de 28 iunie 1940 trupe de
cazaci au ocupat orasul, arestand pe maiorul Voicescu Valeriu,
sublocotenent in rezerva Donciu Mihail, subofiterul Mocala si doi
soldati, toti din Regimentul 39 Infanterie, precum si intregul personal
al manutantei.
In aceeasi zi, comunistii evrei, condusi
de avocatul evreu Michel Fleshor, au ocupat Primaria si Politia, ocazie
cu care au impuscat pe comisarul-ajutor Murafa si pe agentul Eustatiu
Gabriel. Acestia au mai rupt epoletii locotenentului Pavelescu si
subofiterilor impuscand pe subofiterul Ene.
De asemenea, au atacat autocamionul
Administratiei Financiare, retinand pe administratorul Gheorghiu, rupand
epoletii maiorului Vartic, comandantul Legiunii de Jandarmi Soroca,
capitanului Ramadan si oprind numerosi preoti sa se evacueze.”
In continuare se mentioneaza faptul ca aceste intamplari au fost “comise la indemnul si sub conducerea soldatilor si ofiterilor sovietici.”
In aceeasi sursa mai apar, printre
altele, si informatii conform carora un numar de evrei din Tighina au
atacat jandarmii in zilele de 28 si 29 iunie, carora le-au furat
uniformele, ca apoi sa ii agreseze pe refugiati.
Dupa
cum se indica in nota din 1 iulie 1940, evenimente de acest fel au
continuat sa se petreaca in Chisinau si Cernauti, unde evreii au iesit
in strada, au arborat drapele rosii, au eliberat detinuti din inchisori,
au devastat biserici si au impiedicat evacuarile.
Tragedii dincolo de granita
In Galati s-au intamplat evenimente la
fel de grave cand un grup de doua mii de basarabeni, intr-o proportie
covarsitoare evrei, asteptau sa se refugieze dincolo de Prut, in
teritoriile cedate. Numai ca unii dintre ei, iritati de faptul ca trenul
lor se lasa asteptat, s-au revoltat. Lucrurile au degenerat cand
ostasii romani insarcinati cu paza au tras focuri de avertizare. Dinspre
multime se trage si ostasii raspund in forta. In urma acestui schimb de
focuri, doisprezece oameni isi pierd viata, patruzeci au fost raniti si
optzeci au fost arestati.
Marturiile sunt fara echivoc in a-i numi
pe evrei ca fiind in parte responsabili de unele crime si violente in
timpul retragerii din Basarabia si nordul Bucovinei.
Este consemnat in raportul de pe 7 iulie
1940 pana si faptul ca “[....] fruntasii evrei intentioneaza sa publice
o declaratie de desolidarizare a evreilor din Vechiul Regat de actiunea
criminala a consangenilor lor din provinciile ocupate.”
O alta perspectiva asupra evenimentelor
Insa, facand referire la aceste violente
si culpa evreilor, in capitolul dedicat acestui subiect in raportul
final al Comisiei Internationale pentru studierea Holocaustului, se
stabileste inca de la inceput ca:
“Un cliseu dominant in istoriografia
romaneasca despre perioada 28 iunie-3 iulie 1940 este cel potrivit
caruia evreii din Basarabia si nordul Bucovinei s-au comportat vexatoriu
fata de autoritatile si de trupele romane in retragere. Aceasta
credinta, desi falsa, a fost folosita pentru a justifica actiunile
ulterioare antievreiesti ale romanilor.”
Desi existenta unor multitudini de surse care ii invinuieste pe evrei nu este combatuta,
in raportul final al Comisiei Internationale pentru studierea
Holocaustului se pune sub semnul intrebarii masura in care ele ar fi
izvoare obiective.
Marturiile vremii sunt criticate
Generalizarile, exagerarile,
prejudecatile, lipsa detaliilor, a luciditatii si claritatii,
informatiile neverificate, pana si paranoia unora dintre autorii
inscrisurilor ar fi numai o parte a motivelor pentru care valoarea
documentara a acestor surse ar fi compromisa.
Se arata ca evreii erau la fel de
tematori ca si romanii fata de sovietici si daca intr-adevar ar fi fost
neloiali nu s-ar fi retras odata cu trupele romane si ar fi ramas in
teritoriile cedate.
Justificari ce ridica probleme
Insa ministrul Internelor, generalul
David Popescu, face cunoscut intr-un comunicat eliberat pe data de 4
august, ca in doar doua luni de la raptul teritorial 112.000 de oameni
au trecut granita in Uniunea Sovietica, raspund acuzatiilor
internationale ca evreilor li se ingradeste libertatea de miscare.
Tot in respectivul raport, se face
asertiunea ca documentele nu fac deosebiri intre evrei si urcrainenii
din teritoriile cedate, cei din urma fiind cunoscuti pentru sentimentele
prosovietice.
Prin urmare nici masura in care evreii
au participat la actiunile antiromanesti nu poate fi stabilita, mai ales
ca sunt pomenite si cazuri in care insisi functionarii romani i-au
binevenit pe sovietici.
Sunt redate apoi cateva randuri scrise
de regele Carol al II-lea care se arata dezamagit de faptul ca numerosi
lideri locali au tradat si pactizat cu sovieticii.
Insa, si nu este singurul exemplu,
citind nota informativa din 30 iunie 1940, se poate observa clar ca se
face deosebire, mentionand ca vinovati pentru tulburari evreii
comunisti, impreuna cu ucrainenii.
Si mai suspecta este sublinierea
faptului ca si romanii au avut un comportament blamabil, dand spre
ilustrare cazul primarului din Soroca, Gheorghe Lupascu, care i-a primit
cu bratele deschise pe sovietici.
Tertipul logic folosit urmareste
discreditarea celui ce invinuieste, prin prisma faptului ca si el se
face vinovat de faptele pe care le acuza. O astfel de argumentare
eronata urmareste doar sa compromita pentru a se evita un raspuns clar
la acuzatiile formulate.
Pentru ca raportul se foloseste de
inscrisurile regelui Carol al II-lea, putem in acest sens sa precizam si
insemnarile sale de pe 29 iunie 1940: “Excese de orice fel ale
populatiei minoritare, mai ales evreii, care ataca si-i insulta pe ai
nostri; au fost ofiteri batjocoriti, unitati dezorganizate.”
In aceeasi ordine de idei, le putem
adauga si pe cele din 6 iulie 1940, in care el face referire la
consecintele acestor fapte: “Stirile din tara sunt ingrijoratoare :
purtarea evreilor din Basarabia si Bucovina a fost asa de rea cu ocazia
evacuarii incat a provocat o reactie si o indignare care se manifesta
prin excese, asasinate, devastari”.
Concluzii referitoare la evenimentele din timpul retragerii
Vina pentru aceste atrocitati este
aruncata asupra evreilor, considera autorii raportului, pentru ca ei au
reprezentat un “paratrasnet politic” ideal. Liderii tarii au deturnat
revolta simtita de oameni si au indreptat-o asupra evreilor, incurajand
in acelasi timp sensibilitatile antisemite.
Chiar daca la inceputul capitolului
vinovatia evreilor era doar un “cliseu” istoriografic, totusi se
recunoaste inspre final ca trupele romane s-au confruntat cu atitudinile
agresive nu doar ale sovieticilor, dar si ale unui numar mare de
locuitori ai Basarabiei si Bucovinei, unii dintre ei fiind si evrei.
Numai ca pornind de la aceste cazuri,
ajutati si de presa, s-a repercutat in constiinta vremii notiunea ca
evreii, in plenitudinea lor, erau antiromani, de unde si violentele
impotriva lor in timpul, dar si in perioada urmatoare retragerii.
Privind intamplarile cu ochi critici
In afara de acest lucru, unele marturii
par intr-adevar viciate, cum ar fi una rememorata in raportul din 7
iulie 1940: “La Chisinau 400-500 evrei comunisti constituiti in banda,
inarmati unii cu pusti si revolvere, iar altii cu pietre si bastoane, au
cerut directorului Ionet, medicul spitalului de copii, ca imediat
cladirea acestuia sa le fie predata. La incercarea medicului de a calma
spiritele, l-au impuscat, dupa care au navalit in spitalul devastandu-l
complet, iar pe copiii aflati internati omorandu-i si aruncandu-i afara
pe geamuri.”
Se observa o asemanare destul de
suspecta cu mitul omorului ritual, atat de intalnit in Evul Mediu, al
copiilor crestini de catre evrei pentru sangele lor.
Usurinta unei iluzii
Totusi vocile erau unanime la acea vreme in condamnarea tuturor evreilor. Pana si un Nicolae Iorga
s-a aratat indignat, iar intr-un articol deja devenit cunoscut “De ce
atata ura?” i-a blamat pe evrei spunand: “Se aduna si cresc vazand cu
ochii documentele si materialele, actele oficiale si declaratiile luate
sub juramant. Inalti magistrati si bravi ofiteri, cari si-au riscat
viata ca sa apere cu puterile lor retragerea si exodul romanilor, au
vazut cu ochii lor nenumarate acte de salbaticie, uciderea
nevinovatilor, lovituri cu pietre si huiduieli. Toate aceste gesturi
infame si criminale au fost comise de evreimea furioasa, ale caror
valuri de ura s-au deslantuit ca sub o comanda nevazuta.”
Cu siguranta, pentru un necunoscator, ca
un om de talia lui Nicolae Iorga sa aiba o astfel de iesire ar confirma
fara urma de indoiala culpa evreilor. Insa el era purtatorul unor
puternice convingeri antisemite, criticandu-l, printre altii, chiar si
pe I.L. Caragiale pentru contactele sale cu diferiti evrei din lumea
literara. In felul sau deja consacrat, dramaturgul roman marturiseste ca
Iorga “…creste inalt, dar stramb.”
Opiniile radicale rascolesc trecutul
Cu siguranta este nechibzuita tentativa
de a culpabiliza intregul element etnic pentru violentele din Basarabia
si nordul Bucovinei, dar la fel de nechibzuita este si exonerarea
invinuitilor, doar pentru a se pastra neintinata perceptia evreilor ca
victime.
Cazurile in care unii evrei s-au dedat
la acte violente sunt consemnate, la fel ca si cele in care unii romani,
ucraineni sau bulgari i-au primit cu bratele deschise pe sovietici,
marturiile dovedindu-se nepartinitoare in multe instante.
Numai ca vina colectiva imprimata asupra
evreilor din Basarabia si nordul Bucovinei a fost dirijata politic cu
ajutorul presei, jucand un rol important in alimentarea si exacerbarea
pornirilor antisemite. Ziarele vremii erau pline de articole
tendentioase, unele cu intamplari odioase, dar fabricate, incercand sa
potoleasca vocea rusinii ce rasuna in toti romanii.
Parasind fara lupta provinciile
romanesti, indignarea, mania si revolta simtita de oameni a fost
indreptata de autoritati prin diferite mijloace catre evrei. Insa nu
trebuiesc uitate realitatile concrete din care au izvorat.
Totusi, la peste jumatate de veac de la
aceste intamplari, interpretarile sunt incadrate in doua curente de
opinii radicale. Unii au incercat sa dezminta in intregime violentele,
in timp ce altii au sustinut ideea ostilitatii totale, ambele parti
facandu-se vinovate de un triaj atent al dovezilor ce le-ar valida
tezele.
Este evident ca unii etnici evrei s-au
comportat blamabil in timpul retragerii, insa acest lucru nu ar trebui
sa fie un barometru al atitudinii intregii populatii din Basarabia si
nordul Bucovinei.
Pe de alta parte, numarul mare de
intamplari in care ei au fost implicati nu a facut nimic altceva decat
sa incite alte acte de violenta ale unor romani impotriva evreilor de
rand, inca un fapt consemnat in rapoartele vremii. De Laurentiu Dologa – Ziare.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu