LEGIONARII, intre PISTOL si DUMNEZEU
Mişcarea
legionară a fost cea mai importantă grupare politică dintre cele două
războaie mondiale care se revendica de la creştinism. Însă adepţii
organizaţiei utilizau asasinatul ca armă politică.
La 24 iunie 1927, Corneliu Codreanu şi
câţiva prieteni apropiaţi au fondat, la Iași, Legiunea „Arhanghelul
Mihail“. Organizaţia promitea să lupte pentru „renaşterea“ României,
bazându-se pe forţa naţiunii „subjugate“ de politicienii lacomi şi pe
puterea credinţei în Dumnezeu. Codreanu a ales special ziua de 24 iunie,
deoarece se prăznuia naşterea Sfântului Ioan Botezătorul. Denumirea
organizaţiei avea de asemenea conotaţii creştine – legionarii pretindeau
că erau slujitorii pământeni ai Sfântului Arhanghel Mihail.
Între luptă politică şi misticism
Corneliu Codreanu susţine în scrierile
sale că fusese inspirat de arhanghelul Mihail să fondeze Mişcarea
legionară. Evenimentul s-ar fi petrecut în toamna anului 1923, pe când
se afla la închisoare. Fusese arestat împreună cu un grup de tineri
naţionalişti, după ce pregătiseră în secret asasinarea unor demnitari.
Aceştia erau acuzaţi că acordaseră drepturi politice evreilor, prin
Constituţie. Grupul „complotiştilor“ a fost încarcerat la închisoarea
Văcăreşti. Au obţinut dreptul ca în fiecare dimineaţă să se ducă la
biserica închisorii. Codreanu susţine că pictura arhanghelului Mihail pe
care a zărit-o acolo l-a călăuzit în lupta politică.
În urma procesului, „lotul“ Codreanu a
fost achitat. Ulterior, „complotiştii“ au început munca de organizare a
tineretului naţionalist. N-a existat niciun moment în activitatea lor în
care să nu fie prezentă biserica, prin preoţi sau prin simboluri
religioase.
După fondarea Legiunii „Arhanghelul
Mihail“ în 1927, Corneliu Codreanu a redactat mai multe texte prin care
expunea doctrina sa politică. În broşura „Cărticica şefului de cuib“,
fondatorul mişcării susţinea că „legionarul crede în Dumnezeu şi se
roagă pentru biruinţa Legiunii“. Această poziţionare pro-creştină a
evidenţiat Mişcarea legionară în epocă. În general, grupările de extremă
dreapta din Europa nu s-au revendicat de la valorile creştine. Spre
exemplu, naziştii lui Hitler au intrat în conflict cu papalitatea.
În schimb, Codreanu a decis ca şedinţele
cuiburilor să aibă loc întotdeauna sâmbăta seara, pentru ca legionarii
să se roage în ajunul zilei Domnului. Şefii de cuib aveau datoria să-i
îndemne pe camarazi să meargă a doua zi la biserică, pentru ca Dumnezeu
să le călăuzească săptămâna care urma.
Biserica ortodoxă condamnă crima politică
Biserica ortodoxă a evitat să susţină
oficial Mişcarea legionară. Însă clerul, şi mai ales preoţii de ţară, au
fost profund atraşi de mesajul creştin al Gărzii de Fier. Corneliu
Codreanu a avut o politică benefică de atragere a studenţimii de partea
mişcării sale. Foarte receptivi au fost cursanţii de la facultăţile de
teologie. Ulterior, ajunşi în parohii, tinerii preoţi transmiteau
mesajul extremei drepte.
Capii bisericii nu au reacţionat faţă de
Mişcarea legionară decât după asasinarea prim-ministrului Ion-Gheorghe
Duca de către un comando al Gărzii de Fier (29 decembrie 1933). Printr-o
pastorală din martie 1934, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
îşi arăta „îngrijorarea faţă de mentalitatea care domneşte în unele
cercuri“. „Tineretul n-are voie să monopolizeze dreptul de a rezolva
problemele dificile prin violenţă“, susţinea pastorala.
În lucrarea „Pentru legionari“, Corneliu
Codreanu a luat poziţie faţă de acuzaţiile de utilizare a violenţei în
bătălia politică. El susţinea că linia bisericii atingea perfectul şi
sublimul, fiind idealul oricărei făpturi a lui Dumnezeu. „Noi tindem să
ajungem la această linie, atât cât ne permite greutatea păcatelor şi
condamnarea la care am fost sortiţi prin păcatul originar“, scria
liderul mişcării.
„Căpitanul“ Mişcării legionare avea el
însuşi pe conştiinţă o crimă politică. În anul 1924 îl împuşcase mortal
pe Constantin Manciu, prefectul poliţiei Iaşi. Codreanu a fost achitat
de justiţie, printr-o decizie contestată în epocă. Instanţa a decis că
se afla în legitimă apărare.
Constructori şi reparatori de biserici
Conflictul Sfântului Sinod cu Mişcarea
legionară nu a durat decât un an. În 1935, un grup de intelectuali, în
frunte cu profesorul Petre Constantinescu-Iaşi, au luat poziție față de
pericolul fascist. Forţele conservatoare au reacționat imediat față de
„pericolul comunist ateu“. Grupul lui Constantinescu-Iaşi a avut parte
de un proces de răsunet la Chişinău. Sentinţa, emisă în martie 1936, i-a
condamnat pe „antifascişti“ la diverse pedepse cu închisoarea.
Pe acest fond, Garda de Fier şi-a
încălzit relaţiile cu Biserica. Înalţii ierarhi ortodocşi au apreciat
taberele de muncă legionare care reparau biserici sau construiau altele
noi. Prin strategia voluntariatului, Corneliu Codreanu urmărea să-i
educe pe tinerii săi adepţi în doctrina naţionalismului. Pe de altă
parte, Mişcarea legionară le arăta românilor că lucra benevol la
clădirea unei „Românii noi“.
În slujba crucii, pe frontul din Spania
În vara anului 1936, Mişcarea legionară a
stârnit din nou simpatia clerului înalt ortodox. Pe frontul din Spania
au plecat şapte legionari, care ar fi urmat să lupte alături de armata
lui Franco contra trupelor de stânga. Printre voluntari se afla şi un
preot. Propaganda legionară a făcut mare caz datorită contribuţiei pe
care o aducea în lupta „crucii“ contra „bolşevismului“.
La începutul anului 1937, doi dintre
voluntarii legionari, Ionel Moţa şi Vasile Marin, au fost ucişi în
apropierea Madridului. Mişcarea a transformat funeraliile celor doi
într-o acţiune de propagandă. Sicriele acestora au fost expuse în toate
gările pe unde trecea trenul care i-a adus în ţară. S-au organizat
slujbe de pomenire grandioase. La înmormântarea de la Bucureşti au fost
prezenţi în fruntea cortegiului 200 de preoţi, conduşi de mitropolitul
Ardealului, Nicolae Bălan. Însuşi patriarhul Miron Cristea a trimis
condoleanţe pentru jertfa celor doi legionari în slujba crucii.
Ministerul Cultelor a luat poziţie faţă
de apropierea Bisericii de legionari. În anul 1937 erau programate
alegeri locale şi parlamentare, iar regele Carol al II-lea dorea să
preîntâmpine ascensiunea extremei drepte.
Sfântul Sinod a decis în martie 1937 că preoţii nu mai aveau voie să sfinţească steaguri sau alte însemne utilizate în bătălia politică. De asemenea, preoţilor le era interzis să se implice în lupta politică partizană.
Sfântul Sinod a decis în martie 1937 că preoţii nu mai aveau voie să sfinţească steaguri sau alte însemne utilizate în bătălia politică. De asemenea, preoţilor le era interzis să se implice în lupta politică partizană.
Mitropolitul Bălan al Ardealului, susținător al Gărzii de Fier
Nu doar studenții teologi sau preoții de
țară au îmbrățișat idealurile Mișcării legionare. La începutul anilor
’30, Garda de Fier a avut un sprijin important din partea mitropolitului
Nicolae Bălan al Ardealului.
Apropierea lui Bălan de Mișcarea
legionară s-a datorat relației de prietenie dintre mitropolit și preotul
Ioan Moța de la Orăștie. Ion Moța era tatăl co-fondatorului Mișcării
legionare, Ionel Moța. Preotul Moța a ctitorit în Orăștie și o catedrală
ortodoxă, cu hramul Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril.
Presă religioasă pro-legionară
Colaborarea lui Nicolae Bălan cu Garda
de Fier a fost motiv de gâlceavă în Mitropolia Ardealului. Fondatorul
mișcării religioase Oastea Domnului, preotul Iosif Trifa, s-a opus
implicării bisericii în politică. El argumenta că legionarii, deși se
declarau prin doctrină credincioși, nu ezitau să folosească pistolul
pentru a rezolva diferendele politice.
Mitropolitul Bălan a reacționat dur. L-a
înlocuit în anul 1930 pe Trifa cu Ioan Moța de la conducerea ziarului
„Lumina Satelor“. Publicația era celebră în epocă, fiind editată în
tiraj de peste un milion de exemplare de Mitropolia Ardealului.
Pretextul înlocuirii preotului Trifa a fost fuziunea ziarului
„Libertatea“, editat de Ioan Moța la Orăștie, cu „Lumina Satelor“.
Preotul Ioan Moța a încercat să facă din
„Lumina Satelor“ principalul mijloc de propagandă al Gărzii de Fier în
Transilvania. Articolele publicate promovau un naționalism exagerat și
aveau accente antisemite și anticatolice. În scurt timp, „Lumina
Satelor“ a intrat în impas, scăzând drastic numărul abonamentelor. După
numai un an, în 1931, „Lumina Satelor“ a ajuns în pragul falimentului.
Preotul Ion Moța s-a întors la Orăștie, iar publicația a fost preluată
din nou de Iosif Trifa, care a refăcut-o profitabilă.
Biserica și cultul „eroilor legionari“
Nicolae Bălan a avut un rol important și
în implicarea bisericii în „cultul eroilor“ Mișcării legionare. În
februarie 1937, mitropolitul a condus un sobor de peste 200 de preoți,
care i-au condus pe ultimul drum pe Ion I. Moța și Vasile Marin.
Peste trei ani, în 1940, mitropolitul
Bălan a fost iarăși în centrul atenției la un eveniment legionar. La 13
septembrie 1940, Garda de Fier a organizat o mare sărbătoare cu ocazia
zilei de naștere a lui Corneliu Codreanu. „Căpitanul“ Mișcării legionare
fusese asasinat în noiembrie 1938, la ordinul lui Carol al II-lea.
Bălan a fost întâmpinat la eveniment cu salut fascist, pomenindu-l în
straie de mitropolit pe Codreanu.
Peste câteva luni, la 22 noiembrie 1940,
Nicolae Bălan era din nou la București în fruntea unui sobor de preoți
cu ocazia unei procesiuni legionare. Prietenul său Ion Moța murise, iar
Garda de Fier i-a organizat funeralii cu mare fast, aducându-l și pe
mitropolitul Ardealului.
Artizan al desființării Bisericii greco-catolice
Mitropolitul Nicolae Bălan a
supraviețuit instaurării comunismului în România. El a fost „iertat“
pentru colaborarea cu Mișcarea legionară deoarece s-a implicat în
„unirea“ greco-catolicilor cu Biserica Ortodoxă Română. După moartea
patriarhului Nicodim, în februarie 1948, Bălan l-a susținut pe Justinian
Marina să desființeze cultul greco-catolic. Astfel, la adunarea de la
Blaj din 15 mai 1948, când s-a aniversat revoluția de la 1948,
mitropolitul Nicolae Bălan a ținut un discurs în care „chema uniții la
ortodoxie“. Gestul lui Bălan a fost condamnat nu doar de greco-catolici,
ci și de unii ierarhi ortodocși, cum ar fi episcopul Nicolae Popoviciu.
Câteva luni mai târziu, la 1 decembrie 1948, Înaltul Prezidiu al Marii
Adunări Naționale a emis un decret prin care biserica greco-catolică
fuziona prin absorbție cu cea ortodoxă.
Preoţii legionari, închişi de Carol al II-lea, de Antonescu şi de comunişti
După scoaterea Mişcării legionare în
afara legii, în februarie 1938, preoţii legionari au fost victimele
campaniei de arestări. Regimul carlist se temea mai ales de potenţialul
lor de a-i mobiliza pe legionari, fiindcă se bucurau de prestigiu în
comunităţile păstorite.
Clericii au avut parte de clemenţa
regimului mai repede decât alte categorii de legionari. La intervenţiile
Sfântului Sinod, preoţii care slujeau singuri în parohie au fost lăsaţi
să se întoarcă în mijlocul credincioşilor în preajma sărbătorilor
religioase de la finalul anului 1938.
Şi Ion Antonescu s-a „războit“ cu
preoţii legionari. După „rebeliunea“ din ianuarie 1941, acesta n-a ţinut
cont de haina preoţească atunci când a dispus represaliile. Unii
clerici au fost iertaţi de puşcărie, fiind trimişi să slujească
soldaţilor de pe frontul de Est.
După instaurarea comunismului, preoţii
legionari au fost iarăşi victime ale represiunilor, fiind închiși.
Regimul le-a acordat o „atenţie“ specială în timpul „reeducărilor“.
Având în vedere doctrina oficială atee a statului comunist, preoţii
deținuți politici au fost obligaţi să se lepede de Dumnezeu. Ei au fost
constrânşi să citească declaraţii de desolidarizare, prin care afirmau:
„Organizaţia legionară a fost o şcoală a confuziei mistico-religioase,
care a mutilat sufletele tinere şi le-a împiedicat să se dezvolte în mod
natural şi armonios. Ea s-a bucurat de sprijinul multor feţe
bisericeşti, care vedeau în legiune pe apărătorul propriei lor poziţii
lumeşti“. De Ilarion Ţiu – Adevarul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu