:: Campionul national la sah 1966-1969 Partos Carol

Titlu: Campionul national la sah 1966-1969 Partos Carol
Autor:: Odorica Ion
Articol: V-am mai povestit despre campionul national al Romaniei la sah, Partos Carol. In peste lo articole. Am lucrat incepind din anii l966, la blocul cu birouri in fata Combinatului B. apoi in anii l968-l969 cu el in birou la Prot.Muncii si apoi l-am vazut pentru ultima oara in anul l973 la cules la porumb. Cred ca l-am cunoscut destul de bine. Era un barbat inalt, bine facut, stilat, avea ochii foarte frumosi verzi cu gene negre, cu aliura de american, atent, era primul care oferea martisoare tuturor fetelor si femeilor de 8 martie si cite un buchetel de ghiocei de l martie. Vorbea cu rr si ii placea sa-mi pronunte numele, cu rr prelungit rizind. Parca ii aud vocea si acum. Era un om suparat si cu ceva mai multa viziune politica decit ceilalti, caci umblase mult prin lume cu toate ca in l966-68 avea 32 de ani. Regimul comunist ii interzisese sa mai mearga la concursuri internationale, caci se temeau sa nu plece din tara sa ramina pe acolo. Tatal lui era stabilit in Elvetia, era un mare meloman colectionar de discur, cu muzica simfonica. Fratele lui era in America si pentru ca de atunci se cerea, ca sa beneficieze pentru toata viata de ajutor de somaj, sa aiba lucrate 6 luni, fratele lui lucrase ca fotograf, caci era fotograf de meserie foarte cunoscut pina sa plece, la Timisoara. Familia era din Timisoara, el Partos Carol facuse in Timisoara facultatea de chimie. Cu pasiunea lui la sah, ar fi ajuns in orice tara un om ducind un trai cu staif. Aici intr-un mic birou in l968 la Serv. Protectia muncii, isi macina supararea si din cind in cind, arunca mincarea din borcanul de sticla de 3oo de grame pe geam. Zicea ca este o porcarie, injura si spun ca"ea",nu este in stare de nimic. Dar ce -au gindit comunistii sa-l faca sa renunte la sahul de talie mondiala? I-au oferit postul de sef de sectie, Xileni Sectia e formata din cele 5 instalatii, care se vad ca niste strajeri in apropierea garii Brazi, pe partea Rafinariei. Dar pina la urma eu am lucrat si acolo pana sa se dea drumul la instal., la lucrarile de secretariat cind s-au facut angajari in l968 toamna pina in ian.l969. S-a dovedit palaria prea mare pentru Carol cu aceasta functie, dar pentru citiva ani l-au putut opri in tara. A mers greu, mai ales avind pe unul din cei 5 ing. subalterni sefi de instal. pe Paul Manescu fiul lui Manea Manescu. Dar am scris cel putin lo articole, despre acesti domni. In orice caz cum v-am mai povestit, ultima oara l-am intilnit la porumb printre siruri in anul l973, cind era foarte revoltat de porcaria asta, cu scoaterea tuturor la cules de porumb. Si injura regimul. Si avea dreptate el, un barbat stilat, poate cu o gindire mult superioara celorlalti, fiind si campionul national la sah al Romaniei si am auzit ca a avut victorii cind a iesit afara Nu avea voie sa joace in tari capitaliste, de frica sa nu fuga. Mai ales ca i-a dat si functia de sef de sectie la schimb, pentru a renunta la sah. Nu era de el sa stea, intr-un fund de rafinarie, cu tot felul de prosti ca P. si cu muncitori.Dar atunci a fost, ultima oara cind l-am vazut si la scurt timp a renuntat la functie a reinceput concursurile de sah si cu prima ocazie a fugit. Dar ce este mai interesant este ca, dupa ce a ajuns in occident a trimis o scrisoare nevestei, pe care stia ca o va intercepta securitatea, in care a reprosat regimului toate necazurile, toate ofurile lui ca nu putea sa faca sah, nu putea sa-si vada tatal si fratele si bineinteles ca ii reprosa nevestei, dar in subsidiar, ca il insala. Spunea de fapt la birou, ca atunci cind vine de la concursuri in gara sud da telefon acasa (statea in blocuri Eminescu) sa nu gaseasa "inamicul" in patul lui. Dar securitatea a chemat nevasta asistenta la Pol.B. si i-a facut scandal si a raspindit zvonul ca numai nevasta, e de vina ca numai din cauza ei a plecat campionul nostru national la sah. Ca este o imorala. Dar parca se termminasera neveste (femeile) in Romania. Putea lua pe oricare, dar nu-l interesa poate fusese prea dezamagit si nu mai voia sa faca o incercare in Romania. Avea gind de duca, nu nu voia sa se incurce. Dar Securitatea, ca in totdeauna cind rata ceva, a dat vina pe o simpla pitipoanca de nevasta, care pentru el nu mai valora demult, nici cit o ceapa degerata. In orice caz era un om stilat, cu caracter, vesel pe dinafara, dar suparat profund in interiorul sufletului sau si pe nevasta(a fost o mare jignire pentru el sa fie inselat si sa fii aflat) si pe regim. Ce o fi facind el acum? O mai trai? S-a reunit familia de atunci,caci primul concurs la sah l-a avut in Elvetia, unde era taica-su si acolo a ramas. Elvetia era si este si acum un rai. Cred ca Elvetia, l-a imbratisat cu drag si i-a dat toata consideratia pe care o merita. Apoi s-a reunit si cu fratele din America. Si ca sa fie ca in povesti s-o fi insurat cu o femeie care sa il merite si mai traiesc si acum fericiti. A fost un crimpei din viata unui mare campion, cu care am lucrat si l-am cunoscut cred destul de bine. Nu am fost indragostita de el, caci atunci imi placeau baieti de seama mea mai bobleti. Dar cred ca nu avea cui sa se confeseze, caci ii era rusine si imi spunea numai mie, caci stia ca nu aveam cui sa-i spun. Am avut ocazia, sa stam mult timp in birou si atunci povestea despre neimplinirile lui. Nu a fost niciodata nepoliticos, nu a facut niciodata vre-un gest deplasat.L-am gasit pe Partos Carol pe Google, la Florin Gheorghiu, legenda vie a sahului romaninesc, fost elev al liceului I.L.Caragiale Ploiesti. Spune ca Partos Carol a ramas in Franta apoi a plecat in Elvetia. Florin Gheorghiu era era seful delegatiei, in ziua din l974 cind a ramas Partos in Franta. Ce zi infernala pentru el.. povesteste.

(Ion Odorica pe http://odorica.blogspot.com)

Acest articol a fost publicat pe iulie 7, 2009 la 20:40 şi e postată la Biografii sahiste, Sahul vazut de altii pe net. Etichetat: Carol Partos. Poţi urmări răspunsurile acestei însemnări prin RSS 2.0 feed. Puteti lasă un răspuns, sau trackback from your own site.

Publicat de Odorica
--
Visitor Ip: 85.186.214.25

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu