



Nu cu mult timp în urmă organizaţia realizată între 1118 şi 1120 reprezenta o întruchipare a cavalerismului şi a religiozităţii. “Bucură-te, Ierusalime!”, se entuziasma la 1130 cistercianul Bernard de Clairvaux, care îi admira pe templieri pentru curajul şi vitejia lor: frumuseţea externă provenea din zelul luptelor împotriva musulmanilor, iar cea internă din lupta cu forţele răului care rezidă în om. În 1095 papa Urban al II-lea lansează apelul la cruciadă. Era vremea reformei gregoriene, o fază a reînnoirii religioase, a extinderii puterii papale. Templierii erau copiii timpului lor. Mii de pelerini iau calea Ierusalimului, iar în Tara Sfântă se înfiinţează state cruciate la Edessa, Antiohia, Ierusalim sau Tripoli. Pentru a proteja credincioşii pe drumurile periculoase Huges al păgânilor înfiinţează o comunitate specială. Regele din Ierusalim le oferă adăpost în palatul care stătea pe locul legendarului temple al lui Solomon – de unde şi denumirea ordinului.

Atracţia lor este mare. Peste tot în Europa nobilii şi clericii depun eforturi pentru a intra în structura care deja capătă o faimă deloc de neglijat. Regii le dăruiesc pământuri şi burguri, iar episcopii biserici. Din Franţa până în Peninsula Iberică, din Anglia până în Italia templierii câştigă teren şi îşi întemeiază propriile colonii. Cultivă vin, cresc vite, ba chiar întreţin o flotă la Marea Mediterană. Fără susţinerea europeană general ordinul ar fi apus de mult, iar fără templieri statele latine din Orient nu ar fi rezistat prea mult. Cavalerii sunt şi bancheri şi trezorieri, lucrând cu tehnici de contabilitate de nivel avansat. Regii le îngăduie lor să le administreze averile. Coroana engleză ia credite de la ei, iar trezoreriile asemănătoare unor adevărate fortăreţe păstrează comorile franceze. Templierii devin un soi de stat în stat şi Biserică în Biserică. În secolul al XIII-lea numără cam 7000 de membri şi se află în posesia a nu mai puţin de 870 de burguri.

Drama începe în 1306. Încercarea templierilor de a pătrunde iar în Orient eşuează, dar spiritual cruciat nu dispare. Papa Clement al V-lea îi convoacă pe maestrul templierilor şi pe cel al ioaniţilor, Fulko von Villarets la Poitiers. Molay nu bănuieşte pericolul. Se aud zvonuri despre blasfemiile cavalerilor. Un anume Esquieu de Floyran împrăştie vorbe despre idolatrie şi sodomie. Regel din Aragon îl ignoră pentru că templerii încă se mai luptă cu maurii din Peninsula Iberică. Dar ministrul francez Guillaume de Nogaret priveşte zvonul ca pe o şansă extraordinară de a anihila ordinul deja mult prea puternic. Recrutează martori, adună presupuse dovezi, infiltrează spioni.
Filip elimină mai întâi evreii
Molay este îngrozit. Având încredere deplină în papă, îl roagă pe Clement să deschidă o anchetă care să curete structura de orice suspiciuni. Dar papa nu i se poate opune regelui, puterea sa fiind în declin în condiţiile centralizării statale operate de Filip, care doreşte un stat modern şi pentru asta încearcă să reorganizeze administratia, finanţele şi justiţia. Cum stau lucrurile cu scunul papal se arată în 1303: când Bonifaciu al VIII-lea sfidează politica regelui, acesta îl acuză de erezie. După el urmează episcopul de Bordeaux, Clement al V-lea, cu reşedinţa la Avignon.
Dar ce are regele împotriva templierilor? Zvonurile sunt mai degrabă pretext. Statul în curs de modernizare al lui Filip şi războaiele împotriva Angliei şi Flandrei au secătuit trezoreria. În 1306 ordonă exproprierea şi alungarea a 100.000 de evrei, asta după ce ia măsuri şi împotriva creditorilor lombarzi. Fillip ştie de ce comori dispuneau şi templierii. Dar este bănuit şi un alt motiv: Filip avea ambiţia de a deveni el însuşi maestru de ordin şi chiar de a organiza o cruciaă cu scopul cuceririi Ierusalimului. Ce triumf ar fi fost în conflictul cu papa! Vinery, pe 13 octombrie 1307 dă semnalul. Templierii sunt arestaţi şi proprietăţile verificate. În arest intră 546 de membri, dintre care 138 doar din Paris, printre care şi Jaques de Molay. Fillip aplică papei o lovitură usturătoare, căci de process ar fi trebuit să se ocupe inchiziţia. Marele inchizitor însă, Guillaume Imbert, joacă alături de rege.

Clement tremură de furie, considerând acţiunea lui Filip o ofensă la adresa Bisericii. Nici în afara Franţei Filip nu este susţinut. Niciun monarh nu vrea să-i urmeze exemplul. Apoi Filip prezintă dovezile, adică ce au scos autorităţile din gura acuzaţilor care au trecut prin cazne greu de imaginat. Pe 24 octombrie marele maestru îndură chinuri teribile în urma cărora se leapăd de principiile templierilor şi recunoaşte că ar fi scuipat pe cruce. Le spune şi colegilor săi să facă acelaşi lucru. Fillip îşi atinge scopul: templierii sunt învinşi chiar înainte de proces. Papei nu-I mai rămâne nimic de făcut decât să urmeze calea trasată de rege.pentru a mai câştiga ceva din reputaţie, ordonă confiscarea proprietăţilor templierilor şi cedarea lor Bisericii. Un val de arestări se produce în tot Occidentul. Molay încă mai nutreşte speranţe.îşi neagă afirmaţiile de sub tortură în faţa a doi episcope, dar va retracta şi aceste spuse , căci se teme să nu fie omorât, aşa cum era se practica pentru ereticii care admiteau şi apoi negau. Aşa că Molay se potoleşte şi cere doar să-l vadă pe papă.
O strategie fără succes, pentru că nu I se permite şi oricum ar fi rezolvat puţin lucru. În 1308 Filip convoacă toate adunările ţării. Guillaume de Plaisan, un ministru, îl ameninţă pe papă. Clement nu are de ales. Procesul durează ani de zile. Din 1309 se înfiinţează la Paris o comisie papală care să se ocupe de problemă. Şi aici Filip este cel care manevrează. Cei care nu renuntă să-şi apere ordinul, acuzând manipularea şi şantajul, ajung pe eşafod. În timpul conciliului de la Vienne politica lui Filip îşi atinge culmile. Filip intră practice cu armata în oraş. Clement îşi salvează pielea şi o umbra de reputaţie dizolvând ordinal pe 22 martie 1312. Nu ştim dacă şi el îi credea pe templieri vinovaţi. Cert este că papa a capitulat în faţa autorităţii regale.


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu