Ahasverus, legenda jidovului ratacitor

Ipoteza că legenda s-ar fi născut
imediat după moartea lui Iisus Hristos e considerată fără temei de
majoritatea exegeţilor Bibliei. Evangheliile povestesc, ce-i drept,
despre Simon din Cyrene care i-a purtat crucea lui Iisus, dar nu
pomenesc nici un cuvânt despre Ahaşverus, cizmarul din Ierusalim.
Ahaşverus, spune legenda, l-ar fi gonit
pe Mântuitor atunci când acesta a vrut să se odihnească puţin sub povara
crucii pe care-o purta spre Golgota. Mai mult chiar, Ahaşverus ar fi
asmuţit evreii, strigând: “Crucificaţi-l! Crucificaţi-l!”, lucru care,
în final, s-a şi întâmplat. Răspunsul lui Iisus ar fi fost: “Eu mă voi
odihni, însă tu vei rătăci până când mă voi întoarce, la Judecata de
Apoi!”.
Probabil că această istorie apocrifă e
un produs literar care valorifică legenda potrivit căreia soldatul
Malchus, paznicul lui Caiafa, a primit ca pedeapsă pentru că l-a lovit
pe Mântuitor, să alerge veşnic pe sub pământ în jurul crucii pe care a
fost răstignit Iisus. Primul document despre paznicul lui Caiafa provine
de la un cronicar englez care spune că, în 1228, un episcop l-ar fi
cunoscut pe acest personaj în Munţii Armeniei, unde trăia în izolare şi
purta nume de botez, sperând să fie iertat, într-o zi, pentru ceea ce
făcuse. Tema fost speculată şi în secolele următoare.
La Forli, în Italia a apărut un şarlatan
care spunea că el este soldatul care l-a lovit pe Iisus, motiv pentru
care i s-a pus numele Buttadeus (“cel care loveşte”). “Jidovul
rătăcitor” e văzut în acelaşi timp în Flandra, în Bretagne, iar în 1542
apare la Hamburg, unde asistă, desculţ, la o predică a episcopului
Paulus de Eitzen. Raportul întocmit de episcop a fost editat în broşură
de Chrysostomos Dedalus, unul din ucenici, şi a devenit baza cărţii
populare despre “Jidovul rătăcitor” apărută în 1602. De Tudor Cires – Jurnalul National
Am lanst un site sper sa va placa www.hai-in.ro
RăspundețiȘtergereMultumesc ! Am sa ma uit. O seara frumoasa, ODORICA
RăspundețiȘtergere