Ahasverus, legenda jidovului ratacitor
Sărbătoarea
Învierii, de curând încheiată, reîmprospătează în memorie figura
legendară a lui Ahaşverus, “jidovul rătăcitor”. Produs al Evului Mediu,
povestea lui nu circulă în toate ţările creştine (în România, amintim,
totuşi urma tălpii Jidovului, la Corbii de Piatră, păstrată în stâncă de
parcă ar fi păşit în ciment proaspăt, şi tot acolo urmele unui schelet
de uriaş peste doi metri jumătate înălţime despre care se crede că tot
ale lui sunt). Iar credibilitatea ei ne pare, în orice caz, îndoielnică.
Ipoteza că legenda s-ar fi născut
imediat după moartea lui Iisus Hristos e considerată fără temei de
majoritatea exegeţilor Bibliei. Evangheliile povestesc, ce-i drept,
despre Simon din Cyrene care i-a purtat crucea lui Iisus, dar nu
pomenesc nici un cuvânt despre Ahaşverus, cizmarul din Ierusalim.
Ahaşverus, spune legenda, l-ar fi gonit
pe Mântuitor atunci când acesta a vrut să se odihnească puţin sub povara
crucii pe care-o purta spre Golgota. Mai mult chiar, Ahaşverus ar fi
asmuţit evreii, strigând: “Crucificaţi-l! Crucificaţi-l!”, lucru care,
în final, s-a şi întâmplat. Răspunsul lui Iisus ar fi fost: “Eu mă voi
odihni, însă tu vei rătăci până când mă voi întoarce, la Judecata de
Apoi!”.
Probabil că această istorie apocrifă e
un produs literar care valorifică legenda potrivit căreia soldatul
Malchus, paznicul lui Caiafa, a primit ca pedeapsă pentru că l-a lovit
pe Mântuitor, să alerge veşnic pe sub pământ în jurul crucii pe care a
fost răstignit Iisus. Primul document despre paznicul lui Caiafa provine
de la un cronicar englez care spune că, în 1228, un episcop l-ar fi
cunoscut pe acest personaj în Munţii Armeniei, unde trăia în izolare şi
purta nume de botez, sperând să fie iertat, într-o zi, pentru ceea ce
făcuse. Tema fost speculată şi în secolele următoare.
La Forli, în Italia a apărut un şarlatan
care spunea că el este soldatul care l-a lovit pe Iisus, motiv pentru
care i s-a pus numele Buttadeus (“cel care loveşte”). “Jidovul
rătăcitor” e văzut în acelaşi timp în Flandra, în Bretagne, iar în 1542
apare la Hamburg, unde asistă, desculţ, la o predică a episcopului
Paulus de Eitzen. Raportul întocmit de episcop a fost editat în broşură
de Chrysostomos Dedalus, unul din ucenici, şi a devenit baza cărţii
populare despre “Jidovul rătăcitor” apărută în 1602. De Tudor Cires – Jurnalul National
Am lanst un site sper sa va placa www.hai-in.ro
RăspundețiȘtergereMultumesc ! Am sa ma uit. O seara frumoasa, ODORICA
RăspundețiȘtergere