Să ne-auzim corect!

După articolul de ieri despre i-urile la verbul A FI, am primit o solicitare de a arăta concret scrierea şi la celelalte verbe terminate in "i", adică la conjugarea a IV-a.

Regula este aceeaşi:
- la viitor şi la condiţional-optativ se scriu cu un singur "i",
- iar la conjunctiv cu doi de "ii". La aceste verbe apare si timpul prezent, pers a II-a sg, unde scrierea este tot cu doi de "ii".

....................... A CITI...............A ŞTI...............A VENI

prezent......... tu citeşti............tu scrii..............tu vii

viitor............ eu voi citi...........eu voi scrie........eu voi veni
........................tu vei citi........... tu vei scrie........tu vei veni
........................noi vom citi........noi vom scrie...noi vom veni

cond-opt.....eu aş citi.............eu aş scrie........eu aş veni
........................tu ai citi..............tu ai scrie..........tu ai veni

conjunctiv...tu să citeşti........tu scrii..........tu vii


6 comentarii:

  1. Multumim, Alina!!!
    Acum, se poate si o regula de articulare a substantivelor terminate in I?
    Ca am vazut o postare cu probleme mai devreme...>D

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc Alina,
    să ne mai auzim corect.:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Cora,

    din păcate, la substantive nu există reguli, există simţul limbii pe care îl ai ori nu-l ai... dar voi incerca sa expun câteva exemple.

    RăspundețiȘtergere
  4. Mariana, îţi place deviza pe care am găsit-o?
    Eu zic că prinde! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Trebuie sa existe pe undeva o regula a scrierii cu doi I pentru substantivele articulate...

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu există, Cora!

    Fiecare substantiv are declinarea lui, desinenţa lui... etc. Desinenţa de plural specifică masculinului apare şi la feminin: "inimi" şi la neutru "fotolii".O astfel de explicaţie cred că ar încurca şi mai mult lucrurile.
    Dar voi veni cu niste exemple concrete.

    RăspundețiȘtergere