A murit Mircea Crisan la 89 de ani

Foto Sorina Dan
Mircea Crisan a fost casatorit cu Sorina Dan


In urma cu doi ani, Mircea Crisan a venit in tara la invitatia UNITER, pentru a primi Premiul special pentru teatru de revista. Tot acum doi ani, Mircea Crisan implinea 40 de ani de cariera in strainatate, din care cei mai multi si i-a petrecut in Germania. M-am intalnit cu actorul la sediul UNITER, a doua zi dupa gala, provocandu-l la dialog.


L-am asteptat in poarta. Venea agale, dinspre Piata Amzei, cu o punguta de mezeluri. Intarziase nitel: “Eram curios cum mai sunt mizilicurile acasa, am luat cate o suta de grame din mai multe feluri. Stiti, eu am fost mezelar in tinerete…” .

Apoi s-a scuzat ca merge in camera de oaspeti sa se schimbe de tricou, dar in ochi i se citea pofta de a gusta afumaturile. A revenit in salon lasand in urma un discret iz de usturoi. Isi pregatise stomacul pentru un lung interviu. Subiectul: viata lui Mircea Crisan, pentru Editia de Colectie pe care intentionam sa i-o dedicam.

In cinci ore, si-a feliat existenta, marturisindu- mi lucruri personale si secrete pana atunci. Asa am aflat ca, pe langa Theodor, mai are un baiat, Simon – “din floricele”, cum tatal insusi ne-a recunoscut. Am vrut un interviu, dar Mircea Crisan mi-a oferit un spectacol, ilustrandu-si raspunsurile cu scenete si poante. De doi ani tin acest interviu – genul de “marfa” care “arde” – in sertar.
A venit vremea sa iasa in lume. Poate ca acum, mai mult decat in anii trecuti, avem nevoie sa radem. Oare cum ar comenta Crisan criza?!


Cine-ar fi banuit ca baietelul nascut in tren, intr-o noapte de august a lui 1924, urma sa marcheze pentru totdeauna umorul romanesc? Mai multe identitati, un singur om, acelasi “mecanism” viu care te face, doar din doua vorbe, sa plangi cu lacrimi.Unicul si inimitabilul – mai ales ca la viata lui a imitat mai toate lighioanele pamantului, patrupede anonime sau bipede celebre – este comicul roman Mircea Crisan, nascut Mauriciu Kraus si cunoscut in showbizul german sub numele de Mircea Krishan. Am avut placerea de a auzi de la “sursa” povestea vietii umoristului intr-o dupa-amiaza de aprilie a lui 2007, dupa ce Mircea Crisan primise Premiul special pentru teatru de revista.

DOUA ANIVERSARI. In noaptea de 8 spre 9 august 1924, intr-un tren care strabatea Maramuresul, a vazut lumina… lunii un baietel care a primit numele Mauriciu. Dupa cum marturisea Mircea Crisan multi ani mai tarziu, isi serbeaza chiar doua zile de nastere: pe 8 august, fiindca atunci “l-a adus barza”, si pe 9 august, deoarece atunci a fost declarat la Starea Civila ca nou-nascut.

Mostenitorul familiei Kraus si-a urmat parintii, de voie, de nevoie, de-a lungul si de-a latul tarii, caci oamenii erau un fel de negustori ambulanti.

COPIL DE BALCI. “Mergeam din balci in balci, fiindca parintii mei aveau o taraba cu jocuri – tras la tinta, roata (ruleta) cu premii, cum se vad si astazi in parcurile de distractii. Practic am crescut ca asistent al lor, nici n-aveam de ales. Pe la 5-6 ani l-am alungat pe tata de langa ruleta, spunandu-i ca ma ocup eu de clienti. Stiam deja sa socotesc banii si restul pe care trebuia sa-l dau.

Ba, mai mult, invatasem un truc prin care dadeam rest mai putine monede decat trebuia, dar oamenii nu-si dadeau seama, fiindca le numaram banutii in palma! Uite-asa faceam!”, mi-a spus Mircea Crisan, care m-a pus sa-mi golesc buzunarele de maruntis pentru o mica demonstratie. Cum-necum, din opt monede pe care mi le-a numarat in palma, m-am trezit ca am doar patru banuti…Balciurile si iarmaroacele nu l-au invatat pe Mauriciu Kraus doar sa faca un ban in plus. I-au pus meseria … in piept! Mi-a explicat chiar dumnealui cum s-a intamplat asta: “Stiti ce balamuc, ce galagie e in targuri. Ca sa ai clienti tot timpul, trebuie sa-i chemi, sa-ti strigi marfa cat te tin bojocii. Habar n-aveam sa scriu cand facusem deja plamanii mari de la atata strigat «hai la roataaaa!».Adevarul e ca asta m-a ajutat mai tarziu enorm. Capacitatea pulmonara mare mi-a permis sa spun multe cuvinte pe o singura respiratie si sa scot felurite sunete, imitand zgomotele din jurul meu". ”

Mai multe pe http://singurafelina2.blogspot.com/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu