Razboi civil in serviciile secrete
Privit
din exterior, sistemul politic din România pare a fi un melanj infernal
din grupuri de interese, servicii secrete care s-au penetrat reciproc
şi au penetrat adânc atât sfera economică cât şi partidele politice,
organizaţii cu caracter ocult şi agenţi de influenţă ai puterilor
străine.
Pentru liniştea cetăţeanului de rând a
fost creat un sistem care mimează o organizare democratică a societăţii,
toate grupurile de interese fiind forţate de circumstanţe sau raţiuni
utilitare să aibă grijă de aparenţe, indiferent de intensitatea
bătăliilor din interiorul sistemului. Colegii noştri din Occident au o
denumire specială pentru o astfel de structură societală: „Mascarada”.
Se pare că am ajuns în faza în care sistemul „Mascaradei” începe să dea
semne de dezintegrare, iar protagoniştii şi-au dat jos măştile.
Lupta relativ deschisă dintre două
coaliţii largi din cadrul serviciilor secrete a căpătat intensitate în
vara anului trecut în contextul referendumului. La momentul publicării
în presă a interceptărilor telefonice ale preşedintelui Băsescu şi ale
lui Sorin Blejnar a devenit clar că o parte din servicii l-a trădat pe
Băsescu şi a intrat în conflict deschis cu acea parte a sistemului care
i-a rămas fidelă. Al doilea incident major al luptei din interiorul
serviciilor a fost linşajul deputatului Stan şi votul parlamentului care
l-a salvat de arest, în ciuda ordinelor clare venite de la conducerea
PSD care dorea ca Stan să ajungă după gratii. Acum, am ajuns la al
treilea incident major, în care bătălia se dă pentru discreditarea
patronului RTV Sebastian Ghiţă, aceste acţiunii fiind un răspuns la
campania mediatică pornită de RTV împotriva lui Crin Antonescu.
Acest „război civil” din interiorul
serviciilor nu poate fi „tradus” cu exactitate în termeni politici, în
sensul că acest conflict nu reflectă conflictul aparent dintre USL şi
preşedintele Băsescu. Demonstraţie: în cazul deputatului Stan, atât
Traian Băsescu cât şi Victor Ponta şi-au dorit arestarea lui Stan.
Conflictul nu poate fi interpretat nici ca o dispută pe filiera SIE-SRI.
Formal, atât deputatul Stan (în virtutea funcţiei pe care o ocupa în
comisia SRI de la Parlament) cât şi Sebastian Ghiţă fac parte din „zona
SRI”, dar este clar că se află în tabere diferite.
Situaţia „de pe front” este fluidă, dar până acum poate fi constatată existenţa următoarelor părţi beligerante.
Tabăra „Sistem” este formată din acele
structuri şi persoane care se simt confortabil în actuala configuraţie a
paralelogramelor de forţă şi doresc conservarea stării existente. O
listă (deloc exhaustivă) a celor care fac parte din această tabără l-ar
include pe Traian Băsescu (şi camarila), grupul Udrea din PDL, grupurile
oligarhilor portocalii („drumari”, „băieţii deştepţi” etc), părţi din
SIE şi SRI, STS, Victor Ponta (grupul Sârbu din PSD), grupul Tăriceanu
din PNL, o grupare media cu RTV în calitate de „vârf de lance” etc.
Tabăra „Renegaţilor” este formată din
cei care au fost daţi la o parte în procesul împărţirii principalelor
fluxuri financiare şi elementelor-cheie a puterii politice. O listă
(deloc exhaustivă) de participanţi ar include „garda veche” din SRI (cei
care comunicau prin intermediul lui Ion Stan), grupul „Antenelor” (cu
Voiculescu în rol de joker din cauza vulnerabilităţilor juridice), o
parte din grupurile oligarhice (Ioan Niculae etc.), grupul Antonescu din
PNL, o parte din PSD (oponenţii lui Ponta), o serie de „mamuţi din
media” (Sorin Roşca Stănescu, Cornel Nistorescu etc). Ambele liste sunt
inexacte şi fluide, mai ales în condiţiile în care trădările se ţin lanţ
şi sunt un lucru cotidian.
Este clar că se încearcă interpretarea
conflictului din interiorul serviciilor secrete (implicit a clasei
politice) într-o cheie geopolitică, care presupune căutarea intensă a
celor care „s-au vândut Moscovei” şi „au trădat calea europeană”.
Această încercare este firească, dar în cazul dat conjunctura
geopolitică joacă un rol neobişnuit în contextul declanşării războiului
civil în interiorul sistemului de conducere a României. De obicei,
asemenea conflicte izbucnesc atunci când un teritoriu devine centrul
atenţiei a mai multor forţe geopolitice care intră într-un conflict
pentru obţinerea controlului. Pentru cineva care nu a văzut alte
situaţii, aceasta este unica explicaţie plauzibilă, însă ceea ce se
întâmplă în România (de altfel ca şi alte câteva state din Europa de
Est) nu seamănă cu un conflict clasic dintre două Mari Puteri de genul
conflictelor pentru controlul ţărilor din Africa sau America de Sud din
secolul trecut. Situaţia seamănă mai mult cu ceea ce se întâmpla în
fostele republici sovietice atunci când elitele locale au simţit
slăbiciunea centrului de comandă şi control de Moscova. Obedienţii de
odinioară au început să se sfâşie între ei ca nişte câini de luptă care
au rămas fără stăpân şi lesă. Retragerea SUA din Europa de Est şi
concentrarea asupra problemelor din zona Asia-Pacific (situaţia
economică îi permite Washingtonului să se concentreze doar asupra unui
singur teatru de operaţiuni) devine din ce în ce mai evidentă şi
coincide în mod vizibil cu schimbarea cadrelor în diplomaţia, serviciile
secrete şi armata americană. Recent am asistat la o situaţie destul de
comică în care presa de la Bucureşti s-a repezit să obţină de la
Ambasada SUA asigurări în privinţa continuării planurilor de amplasarea a
scutului antibalistic la Deveselu, fără a înţelege că până la momentul
anulării definitive şi oficiale a planului, atât însărcinatul cu afaceri
de la Bucureşti cât şi funcţionarii din Departamentul de Stat sunt
obligaţi prin fişa postului să spună că planurile oficiale sunt în
vigoare. Raportului Curţii de Conturi al Congresului SUA şi raportul
Academiei de Ştiinţe a SUA care arată inutilitatea şi ineficienţa
amplasării scutului în Europa de Est dau o direcţie clară în vor evolua
lucrurile.
Însăşi posibilitatea unui război pe faţă
dintre două coaliţii largi în interiorul serviciilor secrete, implicit
în interiorul clasei politice, demonstrează faptul că Washingtonul nu
mai are posibilitatea (sau dorinţa) de a interveni hotărât în vederea
disciplinării vasalilor. Probabil, intervenţia din această vară a fost
ultimul moment în care „aripa dură” de la Washington în persoana
secretarului de stat Clinton a putut interveni brutal în situaţia
politică de la Bucureşti. Posibilităţile de intervenţie încă există, dar
sunt din ce în ce mai reduse, iar cei din interiorul sistemului politic
se simt lăsaţi fără supraveghere, fiind imediat tentaţi să interpreteze
această situaţie ca o posibilitate pentru a declanşa o bătălie pentru
lichidarea concurenţilor.
Pentru cetăţeanul de rând, această
situaţie va genera o posibilitate inedită de a afla măcar o parte din
adevărul despre modul real în care este condusă şi controlată ţara în
care trăieşte, ambele tabere aflate în războiul civil al serviciilor
fiind interesate de discreditarea oponenţilor. Rezultatul cel mai
important şi inevitabil al acestei confruntări va fi distrugerea totală
şi iremediabilă a încrederii populare în sistemul politic şi în
structurile statului, ceea ce va face imposibilă continuarea
„Mascaradei” pentru câştigători, oricare ar fi ei. De Valentin Mândrăşescu – Vocea Rusiei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu