Originea secuilor intre etnicitatea autohtonilor si valurile migratoare panonice
Secuii
au o istorie distinctă. Identitatea şi specificitatea lor naţională are
o veche tradiţie istorică. Din păcate, în ultimii 150 de ani, secuii au
fost maghiarizaţi forţat de către elita nobiliară din podişul
Transilvaniei şi câmpia Panoniei. Ei au devenit lingvistic unguri, deşi
la ţară, în zona rurală, încă se mai vorbeşte un grai popular cu
regionalisme şi arhaisme ce diferă de limba literară maghiară. Multe
cuvinte provin din vechea limbă secuiască care a dispărut cu secolul al
XVI-lea, când odată cu Reforma, nobilimea maghiară a dus o politică
agresivă de asimilare a acestui popor singular şi înfrăţit de secole cu
românii din Ardeal, dar şi aliaţi cu domnii Moldovei şi Valahiei în
lupte sângeroase împotriva turcilor.
Originea secuilor este incertă. Există
teorii că ar fi venit odată cu hunii lui Attila în Panonia în sec. V,
rămânând aici după înfrângerea marelui han de către romani. O
specificitate tradiţională turanică a culturii secuilor nu poate fi
contestată. În Panonia secuii în secole s-au amestecat cu avarii,
slavii, bulgarii şi românii formând un trib distinct de luptători
folosit ca avangardă de triburile maghiare venite din Asia, în sec. IX,
sub conducerea ducelui Arpad. Este evident istoric că secuii nu au sosit
cu triburile maghiare din zona scitică Atelkuz şi din preajma Volgăi.
Nu cred că secuii sunt kazari, neam turanic sau iranian şi nici
fino-ugric. Ei vorbeau deja o limbă distinctă cu scrierea în rune,
posibil sub influenţă proto-istorică, prin filiera autohtonă transilvană
a tăbliţelor de la Tărtăria sau poate sub influenţa aventurierilor
vikingi, când au venit năvălitorii unguri în Panonia.
Cercetările recente a ADN-ului secuilor
dovedesc o identitate venită pe filiera cromzonului y din populaţiile
româneşti, slave, bulgare şi germane din Panonia. La venirea triburilor
maghiare în Panonia secuii formau o populaţie distinctă şi de religie
ortodoxă, cum era de fapt întreg aerealul populaţiilor între Tisa şi
Munţii Bihorului. Dintre cronicarii arabi și persani care au lăsat
informații despre protoungurii de dinainte de strămutarea din spațiul
nord-pontic în Pannonia, Ibn Rusta a transmis un detaliu poate
semnificativ: printre vecinii maghiarilor se afla și tribul asghil zis
și așkil ori eskil. Această populație era un trib protobulgar (implicit
ogur sau onogundur). Bulgari erau denumiţi generic locuitorii slavii,
românii şi avarii din bazinul Tisei. Ducatul lui Monumerut amintit în
Gesta Hungarorum era format şi pe baza populaţiei secuilor ortodocşi din
zona Bihorului.
Maghiarii văzând în secui un popor de
războinici i-a folosit ca avangardă şi pază la graniţă. Popor asociat
maghiarilor, secuii au fost colonizați în sistemul de prisăci medievale
de-a lungul graniței nou extinse. Secuii se aflau în serviciul militar
al regilor Ungariei. Astfel, prima mențiune a lor, din anul 1116, îi
descrie ca participanți la bătălia de la Olsava, sub comanda regelui
Ștefan al II-lea al Ungariei (1116-1131). O altă mențiune autentică a
secuilor pare să fie un document al regelui Béla al II-lea
(1108/1110-1141), databil în jurul anului 1131, care pomenește o slugă
însărcintă cu transportul sării, cu numele de Scichul. Câteva decenii
mai târziu, în 1146, secuii, alături de aceiași pecenegi, făceau parte
din oastea regelui Géza al II-lea al Ungariei (1141-1162), fiind
implicați în luptele de pe Leitha, împotriva markgrafului Heinrich al
II-lea de Austria. O altă diplomă din 1217 vorbeste despre satul
Székelyszáz din Bihor. În Transilvania, secuii au fost menționați prima
dată într-un document din 1210. O oaste formată din sași, români, secui
și pecenegi, condusă de comitele Ioachim de Türje al Sibiului, a fost
trimisă în anii 1210-1213 de regele Andrei al II-lea în sprijinul
aliatului său, țarul asenid Borilă al Bulgariei. Oastea ardeleană s-a
deplasat de la Sibiu, pe Valea Oltului, la Vidin, cu misiunea de înăbuși
o răscoală.Tot din Transilvania secolului al XIII-lea se cunoaște
diploma episcopului Vilmos care referă și la secui. Secuii au trecut la
catolicism abia în sec. XIII când au fost aşezaţi în sud-estul
Transilvaniei, la umbra Carpaţilor Orientali unde trăiesc şi astăzi.
Nobilii
maghiari pedepseau pe nobilii secui foarte aspru când aceştia se
ridicau să-şi afirme libertăţile istorice. Nobilii secui nu erau
decapitaţi ca cei unguri, ci schingiuiţi şi spânzuraţi ca şi tâlharii.
Nobilul secui Gheorghe Doja care s-a ridicat împotriva nobilimii a fost
ars de viu şi carnea smulsă de pe oase cu cleştele. Secuii, conform
istoricilor Ioan I. Russu şi Gheorghe Popa – Lisseanu, la venirea în
arealul de azi, erau circa câteva mii de locuitori şi s-au amestecat cu
populaţia autohtonă românească. Până în secolul XIX majoritatea satelor
erau româneşti ca într-un secol şi jumătate să fie secuizate sau
maghiarizate.
Amestecul cu populaţia românească se
poate identifica în limba secuiască şi în tradiţiile sau portul popular.
Secuii au porţile de lemn la curţi cu semne solare identice cu porţile
românilor maramureşeni, iar stâlpii funerari din scaunele secuieşti sunt
identici cu cei din judeţul Gorj, dovedind o influenţă originară
ancestrală pe filiera populaţiilor autohtone, chiar dacice. Mai mult în
cadrul Fraterna Unio de la 1437, secuii au venit cu un însemn de blazon
heraldic distinct: soarele şi lună, specific populaţiilor autohtone de
origine dacică. Conform cercetătorului George Liviu Teleoacă, originea
secuiască lingvistică şi etnică provine de la veche apopulaţie autohtonă
a tribului dacic al cauconilor: “Ca păstrători ai tradiţiilor
româneşti, chiar şi secuii maghiarizaţi mai folosesc şi azi aceleaşi
cuvinte străvechi pe care le au toţi românii. Printre ele şi cuvântul
românesc „răboj”, care a devenit „rovas iras” prin maghiarizare, unde
litera B a fost schimbată cu litera V, alternanţă frecventă şi în limba
română. Ca altă mostră lingvistică, alături de multe altele, prin care
dovedim că secuii sunt urmaşii direcţi ai unui prestigios trib autohton
preroman, ei mai posedă şi azi străvechile cuvinte româneşti „cobela” şi
„ler”, regăsite şi în limba latină sub forma „cabalus” şi „levir”, cu
înţelesul lor de „mârţoagă”, respectiv, de „cumnat de la sora mai mare”.
Pentru apartenenţa la trăirea profund românească a tuturor secuilor,
mult prea puţin maghiarizaţi în secolele trecute (sub 3%), consemnăm şi
faptul că în momentele de grea cumpănă istorică, marile lor adunări
aveau loc la Lueta, la Odorhei şi în alte localităţi aflate la doar
10-20 km. de Vlăhiţa, în zonă eminamente valahă, adică românească.”
Secuii şi-au pierdut identitatea
specifică şi lingvistică originară, odată cu Reforma lutherană şi
calvină, atunci când principele Ardealului a devenit şi comitele
secuilor. Ei şi-au păstrat privilegiile grănicereşti, se simt în
întreaga lor istorie oameni liberi diferiţi de unguri, dar şi-au pierdut
treptat limba specifică fiind maghiarizaţi lingvistic şi chiar
cultural, în circa 150 de ani. Şi folclorul secuiesc diferă de cel
maghiar din Ardeal şi Panonia. Gestul de închinare a pâinii cu semnul
crucii regăsit la secuii trecuţi la calvinismul lipsit de cinstirea
Sfintei Cruci este un alt indiciu al orginii lor religioase ortodoxe.
Aceeaşi origine ortodoxă o au şi parastasele pe care le fac secuii la
înmormântare. Ca mărturie tragică a deznaţionalizării lor forţate încă
se mai văd, în mai multe locuri, dărâmăturile unor vechi biserici
ortodoxe, semn al comunităţilor de români maghiarizaţi în secuime.
Despre grozaviile îndurate în perioada de maghiarizare forţate ne
vorbeşte şi monumentul de la Ciceu consacrat celor două sute de secui
ucişi în zi de hram de către generalul austriac de tristă amintire
Bucow, la 1761, care a mai bătut cu tunul cam tot atâtea lăcaşuri de
cult ortodoxe din Transilvania. Este evident că secuii sunt un popor cu o
identitate proprie, maghiarizaţi forţat cultural şi lingvistic, dar mai
apropiaţi de români şi Ţările Române etnic şi istoric în lupta lor
pentru libertate şi identitate proprie. Secuii sunt o zestre
etno-culturală minoritară de care România trebuie să se mândrească şi cu
care poporul român se înrudeşte etnic, lingvistic şi etno-folcloric.
Păstrând proporţiile secuii sunt un fel de aromâni care convieţuiesc cu
poporul român în pace şi libertate în inima României. În lunga istorie
secuiască domnitorii şi voievozii Moldovei şi Ţării Româneşti au luptat
alături de secui împotriva turcilor şi pentru libertatea secuilor
împotriva nobililor unguri. De Ionuţ Ţene – NapocaNews
autorul si toti care cred in ineptiile scrise mai sus sunt bolnavi la cap
RăspundețiȘtergere