Negresti- Oas - orasul meu

Intrucat tema saptamanii este orasul natal,incerc sa va pacalesc putin,sa vorbesc de data asta de orasul in care m-am stabilit si unde am fost asimilata,adica Negresti-Oas.Iar acest post va fi 2 in 1 adica si citeva lucruri despre mine (nefacand asta pina acum,si vazand ca majoritatea autorilor de pe acest blog  o fac...si totodata si despre orasul meu)
De ce fac asta?hm!!!nu m-am nascut la oras ,m-am nascut intr-o comuna de la malul Dunarii,mai precis in Berzasca,judetul Caras in urma cu multi ani,hehehe...(nu-i niciun secret,ca eu tot cu sufletul tanar ma simt desi am 58 de ani...)dar,n-am avut parte nici macar de  citiva ani de locuit acolo,pentru ca mama mea a fost deportata politic in Baragan...cand eu tocmai implinisem 6 saptamini..Ca sa vorbesc de Baragan,mi-e cam peste mana,pentru ca amintirile sunt triste....urata istoria.Nici mamei nu-i prea placea sa-si aminteasca,decat rareori cand o intrebau fetele mele cite ceva,isi reprima pe cat se poate amintirea acelor ani,4 la numar,din '51 pina in '55...cand s-a schimbat guvernul si au putut reveni la caselor lor toti cei deportati.
Deci, hai, sa povestesc despre Negresti-Oas,orasul in care eu am domiciliul....desi momentan eu locuiesc cu fetele mele in apartamentul uneia dintre cele doua fete ale mele ,adica la Satu Mare.
Negrestiul este un orasel situat in Transilvania,mai precis in extremitatea nord-estica a judetului Satu Mare,are o populatie de 15.000 de locuitori,se pare ca numarul lor scade,tinerii migrand in tari mai dezvoltate din Europa.Este la egala distanta de cele trei orase:Satu Mare,Baia Mare si Sighet,aproximativ 50 de km.
Ne-am stabilit aici in 1987 cand sotul meu a fost numit comandant de politie,oamenii sunt extrem de ospitalieri,generosi iar asezarea orasului este frumoasa,inconjurat de dealuri,strabatut de un rau-Tur,cat si de afluientii lui,orasul,are tot ce trebuie ca sa te convinga sa te stabilesti aici...natura este minunata....iar pentru mine asta spune tot...astfel incat mi-am dorit sa construiesc o casa  care sa ma lege mai mult de oras.
De ce spun mi-am dorit?pentru ca sotul meu era de parere ca e suficient si un apartament cu 4 camere pe care el il primise cand l-au mutat cu serviciul la Negresti,ei!!!dar nu asta era si parerea mea....mie imi plac mult florile,gradinaritul...si unde sa fac asta la bloc?...e drept ca-mi umplusem balcoanele (ca tot aveam trei)cu flori dar iarna era problema ca le inghesuiam cum puteam prin casa...
Ei,si uite asa ne-a prins revolutia...si ce mi-a venit mie prin cap?hai sa fac si eu comert cu Ungaria cu Serbia,si na!pe unde n-am mai fost...cu ace ,brice si...continuarea o stiti...:))
Am inceput casa in 90,in 94 deja ne mutam in ea,am prins momentul prielnic cand dintr-un leu faceai doi sau chiar mai multi dincolo...e adevarat ca am avut si o perioada in care muzeul era in restaurare,expozitia fiind incompatibila cu vremurile apuse,banii veneau greu de la minister,astfel incat eu eram mai libera la muzeu...aveam timp de drumuri apusene sa zic asa..;) si apoi granita era la doi pasi...:)
Ei,dar asta ramine intre noi...nu ma spuneti nimanui...si chiar daca ma spuneti,sunt mandra ca am reusit in 4 ani sa ridic o casa cu 8 camere...cu o gradina de flori pe placerea mea...Off!!! aici v-as povesti o gramada....in primul rand sa va spun cum am conceput gazonul din curte,este plin de branduse,am adus din padure bulbi si i-am raspandit peste tot,s-au inmultit,iar toamna si primavara fac o spendoare in iarba...nu-ti vine sa-ti iei ochii de la ele.Pe linga gardul care separa gazonul de gradinita de flori,am ghiocei,ghioceii sunt pe categorii,unii infloresc mai devreme,apar imediat prin ianuarie- februarie,depinde de temperatura de afara,altii mai tarziu prin martie...apoi in martie apar si viorelele,zambilele,toporasii,lalelele si cate si mai cate...astfel incat gradina mea e plina de flori in toate anotimpurile,mai putin iarna,cand ramine verde doar o tufa care infloreste galben primavara ,nu stiu cum se cheama,stiu ca are frunzele lucioase si cu tepi la margini,florarii folosesc frunzele pentru decor.Cel mai mult imi plac trandafirii...am in toate culorile si infloresc pina toamna tarziu cand ii prinde geru'.
Ups!dar m-am cam intins cu florile...si parca zicea cineva ca uraste blogurile lungi..so,...hai,sa ma restrang,sa va povestesc putin despre Muzeul Tarii Oasului,unde eu am functionat 20 de ani,a fost cea mai frumoasa perioada a vietii mele.Muzeul osenesc incearca sa redea prin asezarea sa aspectul satului de tip rasfirat de alta data cu o casa in deal ,cu una in vale,s-a facut chiar o derivatie a raului Tur spre a se putea pune in functiune o moara de la inceputul secolului XX...si doua valtori,care sunt vedetele muzeului,lumea este fascinata sa vada pe viu,deci ele functioneaza si azi,iar taxele sunt modice,turistii putand sa vada cum spalau acum 2000 de ani strabunii nostri,nu pot sa va spun cat se intarzia acolo...poze,comentarii si asa mai departe.Destepti strabunii nostri,uite ca principiul masinii de spalat cu bule de aer e cam de pe aici furat...:)
In cadrul muzeului mai puteti vedea trei gospodarii complete,incepand cu sec.XVIII si terminand cu sec. XX....un atelier scoala de olarit,care a fost deschis prin fonduri Fare,o covacie(fierarie)care a functionat o vreme,si din nou trebuie sa va spun ca turistii erau innebuniti sa vada acest lucru,cum se potcoveau caii,mai ales nemtii,stateau gura casca minute in sir...

Dar ce imi placea mie mai mult este biserica din lemn din Lechinta de Oas,dateaza de la inceputul secolului XVII,mai precis 1629...a fost ridicata in urma unei molime care a bantuit pe acea vreme,ciuma...iar cei care au ramas in viata au ridicat-o drept multumire lui D-zeu.In urma cu cativa ani pictura a fost refacuta si arata grozav,este obiectivul meu de suflet din cadrul muzeului.O sa postez citeva imagini si cu biserica,in PC-ul de acasa am multe fotografii,dar fiind la Viena,blogul va fi ceva mai sarac in imagini...Am gasit insa pe net pe blogul Corinei Cretu ,o fotografie din interiorul bisericii,in dreapta este directorul muzeului prof. Remus Varnav,un om deosebit,iar in stanga primarul orasului Negresti,Bura Nicolae.Las un linck pentru detalii:http://www.oasmuseum.ro/MuzeulInAerLiber.html







Nu puteau lipsi de aici cateva dansuri si niste tapurituri,pentru ca Oasul inseamna culoare,dantz si tapuritura....iar, oshenii nu uitati au sufletul deschis ca si culorile costumelor lor....vii si deschise.

4 comentarii:

  1. Foarte frumoasa descriere!
    Gradina dumneavoastra pare de vis! Si noi avem tufa dinaia, cu floricele galbene, stiam ca se numeste laur salbatic..
    Negrestiul este un oras foarte frumos si cochet! Sunt frumoase si pozele si filmuletele.

    RăspundețiȘtergere
  2. Asa cred ca se numeste,e super faina si iarna,deja ar trebui s-o impart,ca e tufa prea mare imi ocupa mijlocul rondului din fata casei....pozele sunt mai vechi,gasite pe net,insa sosita acasa il voi mai inzestra blogul cu ce am pe PC-ul si pe laptopul de acasa..

    RăspundețiȘtergere