Cum sa ne pregatim masina de iarna

Deoarece sezonul rece a inceput, si pentru ca in curand va ninge, doresc sa prezint cateva lucruri importante pe care toti conducatorii auto ar trebui sa le urmeze si sa le stie:

1) Folosirea cauciucurilor de iarna
Pentru ca vine zapada, si pentru ca temperaturile sunt joase in timpul iernii - cauciucurile de vara trebuie schimbate chiar si daca sunt noi, pentru ca sunt realizate dintr-un cauciuc care se muleaza si are aderenta pe drum la temperaturi ridicate - acest cauciuc devine rigid la temperaturi joase si astfel pierde aderenta. De aceea trebuie sa punem cauciucuri de iarna, si sa le inspectam cu atentie daca sunt cele de anul trecut - sa nu fie prea uzate. Pentru a vedea cat de uzate sunt, ne uitam la ele si cautam semnele de uzura, daca semnele sunt aproape de suprafata atunci cu siguranta trebuie sa punem alte cauciucuri.

2) Verificati presiunea din cauciucuri
Pe cat de important este sa schimbam caucicurile de vara cu unele de iarna din cauza aderentei, la fel de important este sa le si umflam corespunzator. Iarna din cauza frigului si a inghetului, aderenta pe sosea scade foarte mult, de aceea este recomadat sa avem cauciucurile umflate la presiunea corespunzatoare, pentru ca astfel vom avea o aderenta crescuta atat la condus cand si in cazul in care suntem nevoiti sa franam de urgenta.

3) Verificati sistemul electronic de tractiune si franare
Unele masini mai noi au incorporate sisteme de franare care nu permite rotilor sa se blocheze in cazul in care acestea derapeaza - ABS, si pe langa sistemul de franare au si diverse sisteme de control al tractiunii ASR, EBD etc. care controleaza tractiunea, nu permit masinii sa derapeze daca este accelerata brusc. Este important ca toate sitemele de tractiune si franare sa functioneze. Asa ca daca vara ne permitem sa umblam cu martorii ABS, EBD, ASR si altele aprinse pe bord, iarna trebuie sa mergem la un service autorizat, si sa ne asiguram ca aceste sisteme functioneaza cum ar trebui.

4) Bateria
Este imporant sa verificam bateria, pentru a evita surprizele neplacute cand dorim sa pornim masina la o temperatura scazuta. Unele baterii nu asigura destul curent la o temperatura scazuta, verificati cat de uzata este, dupa indicatorul verde. Daca acesta se face rosu, bateria trebuie schimbata de indata.

5) A se verifica antigelul
Amestecul optim de lichid de racire, este de 50% antigel si 50% apa, cam de acest amestec are nevoie masina in timpul iernii pentru a se raci.

6) Lanturi de zapada
Lanturi de zapada corepunzatoare - sunt foarte bune cele de la supermarket - asta daca nu doriti sa urcati pe drumuri forestiere prin munte

7) Schimbati uleiul de motor cu unul cu vascozitate redusa
Uleiul ar trebui schimbat daca cel pe care l-am ales in timpul verii este un ulei care se face prea vascos la anumite temperaturi si astfel nu mai protejeaza motorul. La ulei nu ma pricep, care ce vascozitate are, dar eu stiu ca atunci cand am schimbat, m-am interesat care cat de bun e, care e bun pentru iarna si care pentru vara. Stiu ca cele mai folosite sunt 5W-30, 10W-30 sau 10W-40 (asta il am eu parca). Motorul are nevoie de lubrifiere, atat vara cat si iarna. Vara se foloseste un ulei mai vascos, pentru ca din cauza temperaturii acesta se va lichefia, in acelasi mod, iarna este recomandat un ulei care sa fie lichid si la temperaturi scazute. Nu e bine ca uleiul sa fie prea vascos pentru ca nu va lubrifia cum trebuie motorul masinii, dar trebuie avut in vedere ca nici un ulei prea lichid nu e bun, acesta neputand sa lubrifieze indeajuns fiind prea subtire. De asemenea un ulei murdar lubrifiaza mult mai greu un motor decat un ulei curat. Pentru a nu avea batai de cap, va recomand sa va schimbati uleiul inainte de venirea iernii.

8) Verificati curelele si furtunele din cauciuc
O vizita pe la service nu strica inainte sa dea inghetul, pentru ca desi furtunele si curelele masinilor mai noi, au durata de viata mai lunga, nu inseamna ca acestea nu vor ceda. Pentru a le verifica este indicat sa mergeti la un service autorizat.

9) Racleta si perie pentru indepartat zapada
Trebuie sa cumparam o racleta si o perie pentru a putea indeparta zapada de pe masina si gheata de pe parbriz si luneta din spate (eventual oglinzi). Asta ca sa nu facem aceasta manevra cu mana, sau cu carpa si sa ne inghete mana in fiecare dimineata.

10) Stergatoarele de parbriz
Stergatoare fara articulatii, adica dintr-o singura bucata de cauciuc - sunt cam 10 lei la supermarket - le recomand pentru ca si daca sunt inghetate se muleaza foarte bine pe sticla si pentru ca ca sunt mult mai bune decat stergatoarele cu articulatii, pe care ingheata lichidul de parbriz cand stergem geamul, si astfel nu se mai muleaza cum trebuie. Pentru a nu scurta durata de viata a stergatoarelor, NU STERGETI GEAMUL INGHETAT cu stergatoarele - de aceea avem racleta de gheata.

11) Schimbati lichidul de parbriz
Ar trebui sa schimbam si lichidul de parbriz, sa trecem de la cel de vara la cel de iarna, cu temperaturi de -30* Celsius, si nu de -20 sau -10, pentru ca noaptea temperatura poate scadea sub aceste valori si ne vom trezi dimineatza ca nu avem lichid de sters geamul, pentru ca este inghetat. Recomand de asemenea celor care inca au lichid de geamuri de vara, sa nu le amestece, pentru ca amestecand cel de iarna cu cel de vara, lichidul de iarna isi pierde calitatile. Un lichid de parbriz care ingheata pe geam, ne va distruge stergatoarele in scurt timp.

12) Trusa de urgenta si patura
In cazul in care strabatem muntii pe timpul iernii, este necesar sa avem in masina o patura (sau un sac de dormit) cu care sa ne invelim in cazul in care ramanem inzapeziti undeva si totodata o trusa de urgenta care ar tebui sa contina:
- 1 lanterna (daca se poate sa nu fie cu baterii ci cu incarcare prin inductie, adica se incarca rotind o manivela, pentru ca bateriile se descarca in timp, si mai ales la frig
- rachete sa demnalizare
- cabluri pentru alimentarea bateriei, trusa de unelte
- Saculet cu nisip si sare si o lopata pentru zapada
- apa si mancare (provizii de urgenta)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu