Să ne-auzim corect!

Scrierea cu "i", "ii" sau "iii" dă bătaie de cap multora. De obicei, nu prea există reguli care pot fi urmate, ci scrierea cu "i" se simte, este vorba despre simţul limbii pe care îl ai sau nu.

Astăzi voi încerca să prezint verbul A FI...ori A NU FI :))))))))

Forma din dicţionar a verbului, adică infinitivul este A FI, cu un singur i
Si pentru că viitorul şi condiţional-optativul se formează cu forma de infinitiv a verbului, înseamnă că la aceste moduri vom avea FI cu un singur I.

Mulţi se vor întreba ce înseamnă modul viitor sau condiţional-optativ????
Lămurim imediat:

VIITOR............................................ Condiţional-optativ
eu voi fi................................................... eu fi
tu vei fi ....................................................tu ai fi
el, ea va fi ...............................................el, ea ar fi
noi vom fi .............................................. noi am fi
voi veti fi ................................................voi ati fi
ei, ele vor fi ei, .......................................ele ar fi

A se observa fi cu un singur i!!!

Când scriem verbul a fi cu doi de ii?????

La modul conjunctiv, verbul a fi primeşte ii... dar nu la toate persoanele!! Modul conjunctiv se formează cu conjuncţia:

eu să fiu......................... noi să fim
tu să fii................... voi să fiţi
el, ea să fie ....................ei, ele să fie


Pentru cunoscători
:

la imperativ:
Fii atent!
Nu fi atent! - la negativ, se scrie cu un singur i O greşeală foarte frecventă!!!


SĂ NE-AUZIM CORECT!!!!!!!

15 comentarii:

  1. Mi-ai amintit de anii minunaţi din gimnaziu când se mânca limba română pe pâine.

    Seară faină!

    RăspundețiȘtergere
  2. Bravo Alina mai trebuie amintite din cand in cand!

    RăspundețiȘtergere
  3. Mulţumesc, Geanina!

    E bună tare limba română, mâncată la timp :))) Dar câteodată merge şi "seara", si atunci merge foarte bine cu ceapă.. fetele ştiuuuuuu de ce!!! :)))

    RăspundețiȘtergere
  4. Pfuaaa!!! Unde postam noi cele scrise de tine, sa le vada tot poporul?!?!?!?! Ca ma simt atacata de toti "iiiiiiii" pusi ba mai multi, ba mai putini, dar atat de rar corect!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Cora, pe 100ro, e un început!
    La fel si articolele..sunt la inceput, dar când se vor aduna cu zecile, unde le punem???

    RăspundețiȘtergere
  6. Alina, eu le-as aseza ... nu stiu...pe panouri publicitare, in ratb...sa le auda cu totii de voie, de nevoie!!!
    Mi se pare ca suntem din ce in ce mai inculti...:(( Ma apuca disperarea!

    RăspundețiȘtergere
  7. Săracul d-l prof. Pruteanu!
    A murit, iar odată cu el şi posibilitatea de a apărea în mass-media ca să mediatizeze limba română corectă!

    Acum ne-au rămas doar RATB-urile, că TV-urile-s ocupate!!! :(

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumesc! Am avut si eu probleme... Amcautat pe internet...Uitasem, sincer...si ma simteam aiurea... Evitam safolosescin sciere verbul a fi.
    Sa traiesti.

    RăspundețiȘtergere
  9. Daca va hotarati sa faceti pliante cu gramatica limbii romane eu sunt hotarata sa va ajut pentru RATC (Constanta) ;)) Felicitari

    RăspundețiȘtergere
  10. super..! ar trebui mediatizat mai des

    RăspundețiȘtergere
  11. m-ar interesa verbul a sti cum e cu iul: niciodata nu sunt sigura , il folosesc cu sa stii si vei sti , dar cum mereu se gaseste cineva sa-mi spuna ca nu e bine, am indoieli;

    RăspundețiȘtergere
  12. @DoarEu,
    Ma bucur nespus ca ti-am fost de ajutor! :)

    RăspundețiȘtergere
  13. @ANKlina,
    @shakuka,
    Pai, haideti la treaba! :)

    RăspundețiȘtergere
  14. @Elena Stanescu,

    Folosesti bine verbul "a sti", dar pentru mai multa siguranta, urmareste continuarea.

    Astazi voi scrie despre verbele care se termina in "i".

    RăspundețiȘtergere