Filmul “A Christmas Carol” mi-a adus un zambet pentru ca mi-a amintit o discute mai veche de la un seminar despre persuasiune in publicitate. Nu stiu cati dintre voi au observat ca in povestea lui Dickens din 1843 – una dintre cele mai cunoscute si popularizate povesti din jurul Craciunului lipseste Mos Craciun. Se face referire la bunatate, daruire etc. Apare bradul impodobit de Craciun impreuna cu multe alte simboluri si traditii pastrate si astazi, dar nu vine mosul, nimeni nu se imbraca in rosu. De ce? Pentru in secolul trecut Mos Craciun nu fusese inventat. Explicatia prezentei lui Mos Craciun, atat de popular astazi si intrat in costiinta tuturor este una mai mult decat banala. Nu stiu insa cat este de cunoscuta. In afara legendelor construite in jurul batranelului din Laponia, care traieste inconjurat de spiridusi si circula in noaptea de Ajun intr-o sanie trasa de reni pentru a imparti cadouri copiilor, in istoria publicitatii exista si o ipoteza sustinuta de o teorie de marketing foarte bine aplicata. Imaginea lui Mos Craciun a fost inventata de o campanie Coca Cola, lansata prin 1930 in America si intrata rapind in constiinta tuturor. Desenatorul Haddon Sundblom a creeat pentru compania Coca-Cola imaginea unui Mos imbracat in rosu si alb (culorile companiei) cu burta, barba alba si aer jovial care imparte cadouri. Imagiea propusa de Coca-Cola este cea mai cunoscuta imagine a lui Mos Craciun, aceea intrata in constiinta societatii consumeriste. Amuzant este ca, in acelasi an Pepsi (si atunci in concurenta cu Cola Cola) a incercat sa impuna imaginea unui Mos Craciun in albastru, dar fara succes.
Mos Craciun
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Foarte tare:)...adevarul e ca imi aduc aminte ca atunci cand eram eu mai mic, iubeam primele reclame cu Mosul si Coca-Cola, si atunci cand beam o sticla de Coca-Cola cu ocazia sarbatorilor, ma simteam de parca eu faceam parte din reclama:)...frumoase vremuri...
RăspundețiȘtergere