Arhitectul brazilian Oscar Niemeyer a implinit 102 ani


Aveam un var primar arhitect la Cluj, si inca din anii de liceu am indragit arhitectura, impreuna cu fratele meu, care era cu trei ani mai mare decat mine.
Citeam tot ce ne cadea in mana despre arhitectura si voiam amadoi sa ne facem arhitecti, ceea ce el a reusit, iar eu, nu, pastrand insa interesul viu pentru acest domeniu de-a lungul vietii.
Eram adeptii modernismului si al futurismului si dragostea pentru lucrarile lui Nimeyer a venit firesc, din moment ce era un promotor al futurismului, cu formele curgatoare ale cladirilor sale.
Nu puteam nicidecum sa-l asimilez pe acest mare arhitect cu o faptura vie.
Era un fel de zeu mason, o forta a naturii sau un zeu civilizator.
Viu era varul nostru Paiu Ionel, arhitectul-sef al judetului Cluj, viu, desigur, dar o zeitate el insusi, cel care ne trimitea prin tata tot felul de creioane colorate, tusuri, pe care eu le consumam pentru lucrari schioape de grafica, carti si rothringuri, de care, aici in urbea noastra, aveam doar noi.
Eram extaziat de Brasil, noua capitala a Braziliei al carei plan evoca aspectul unui avion cu aripi largi.
Ma fascina aspectul catedralei "Nossa senhora aparecida" din Brasilia, opera lui Oscar Niemeyer.



Fratele meu a studiat arhitectura, eu, medicina, anii au trecut, fiecare dintre noi a facut cariera in meseria lui, iar el, a si parasit aceasta lume, de tanar, lasand in urma sa lucrari care-i duc numele in viitor, printre care si trei biserici ortodoxe.
Eu, care nu ma voi impaca nicicand cu disparitia sa, am avut parte azi, de o redesteptare fantastica a zilelor tineretii noastre, citind din intamplare ca, acum in 15 decembrie 2009, arhitectul brazilian Oscar Niemeyer, inca in viata, a implinit 102 ani, are nevasta "tanara'', de numai 64 de ani, cu care s-a casatorit cu 4 ani in urma, traieste la Rio de Janeiro, mai lucreaza in proiectare si mai fumeaza cate un trabuc.
Aduc aminte aici despre cateva din lucrarile sale : Sambadromul din Rio, planurile suburbiei Pampulha din Belo Horizonte, Palatul prezidential, Hotelul Brasilia Palace, Muzeul de arta contemporana din Niteroi.
A lucrat la planurile cladirilor ONU din New York si la cele ale capitalei Brasilia, oras de aspectul unui avion cu deschidere larga a aripilor, de parca ar fi gata sa decoleze.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu