Cenzura


Sub pumnul cenzurii (ne)afisate

autor: FrontPress 01.02.2013
CNA-cenzuraEste pentru întâia oară când „organul” de cenzură al audiovizualului, acest braţ de forţă al unei puteri care ar vrea să controleze până și telecomanda din mâna telespectatorului, se pronunţă atât de tranșant (e drept, deocamdată doar în sfere media… controlate), pe marginea unei transmisii „live” pe internet. Acolo unde nu are competențe de reglementare!
Iar faptul că instituţia Cenzurii Naţionale şi-a dat cu părerea atât de repede despre „dreptul” OTV-ului de transmite online, „în direct” şi nesenzaţional, pentru că nu prea are cine să-l mai vizioneze pe internet, ridică o întrebare firească: oare închiderea televiziunii respective nu a fost gândită tocmai pentru a permite CNA-ului să-și construiască rampa de lansare pentru a pretinde reglementarea altor zone de manifestare a audio-vizualului? În speţă, transmisia radio-tv de pe internet. Să încalece acel mediu pe care orice putere şi l-ar dori sub propriul control? Pentru că, astăzi, online-ul este similar cu cvasilibertatea de exprimare a fiecăruia dintre noi, oriunde, oricând și în privința oricărui subiect, el functionând încă „liber” în condiţiile în care alte mijloace de comunicare au fost de mult timp măturate sub preșul cenzurii.
Şi nu este vorba de vreo „nefericită” suprapunere a acţiunilor, metehnelor, frustărilor ori impunerilor venite dinspre putere și argații aceșteia… Nu poate fi vorba de o simplă concidență atâta vreme cât avem în memorie cazuri recente ale ocârmuirii de a articula pumnul limitărilor și în gura mediei virtuale. Căci nu trebuie să ignorăm acţiunea de la sfârşitul anului trecut a CNA-ului, acest miliţian „media” trezit în plină democraţie, când, acţionând precis şi decis la comanda unui operator privat din mediul pe care îl reglementează, consiliul avea să asmuă poliţia asupra unor site-uri de filme.
Atunci, a fost vorba de interesul strict al unui operator media care, investind într-o platformă digitală falimentară de furnizare contra cost a filmelor şi programelor de divertisment, a încercat să creze un monopol, prin înlăturarea altor furnizori, „la liber”, de programe similare, asmuţind mădularele poliţieneşti peste platformele online ce serveau gratuit doritorii cu filme şi documentare.
Acum, CNA profită de conjunctura creată pentru a trece de la „reglementarea” în folosul unei terţe societăţi a emisiunilor online cu producţii înregistrate (filme, emisiuni etc), situaţia platformei ProTV, la reglementarea în folosul instituţional propriu a transmisiilor radio-tv în timp real. Neavând însă dreptul de a interfera pe acest segment, CNA se foloseşte de mutarea de către OTV a emisiei live pe internet (acolo unde, în spaţiul maximei libertăţi de exprimare, poate transmite ceea ce CNA i-a interzis în celelate sfere media) pentru a realiza acea interferenţă peste mediul virtual pe care și-o doreşte, nu atât de mult ea, cât mai ales ocârmuirea.
Astfel, într-o manipulare specifică televiziunii pe care a închis-o, CNA a reacţionat deranjată de această portiţă, anuţând necesara dezbatere publică, sub masca unei petiţii online, a ceea ce ar mai trebui reglementat. În fapt, sub titulatura „Interesul public mai presus de gustul publicului”, CNA strânge semnături pentru a evalua „necesitatea îmbunătăţirii unor prevederi ale legislaţiei audiovizualului”, creând motivele aducerii în zona juridică a acelor modificări care să-i permită şi interferarea cu mediul online.
Se conturează dară o situaţie dramatică pentu libertatea noastră de exprimare. Pentru că, dacă va intra cu reglementări şi peste mediul virtual, CNA nu va avea cum să facă diferenţierea dintre o „televiziune” online construită în spatele unui grup de presă şi o „televiziune” creată prin platformele de lucru de feluriții deţinători de bloguri şi site-uri. Se va ajunge în cele din urmă la controlul legal al internetului, şi nu pentru a respecta drepturile de autor, ci a asigura controlul uriașului mediu de socializare pe care o permite internetul. Căci, dacă presa scrisă a fost rapid dezagreagată prin controlarea şi falimentarea reţelelor de difuzare, limitarea libertăţii de exprimare generată de miile de „jurnalişti” născuţi peste noapte în spatele blogurile părea până acum imposibilă.
Or, după intrarea acestui domeniu în sfera de reglementare a CNA, lucrurile se vor schimba radical. Pentru că, în momenul în care va reuşi să acapareze, prin norme de „reglementare”, radio-televiziunile din mediul virtual, CNA va interacţiona şi cu platformele care stau în spatele acestora. Adică tocmai cu acele ziare şi reviste care s-au refugiat pe internet pentru a supravieţui crizei (şi cenzurii prin mecanismele financiar-fiscale). În plus, în această zonă se vor regăsi în viitor fondurile de publicitate a noilor media, adică bani, CNA poziţionându-se la gura unui sac fără fund.
P.S.: Prigoana împotriva radiourilor de pe internet a început, de fapt, încă de acum doi ani. Sub motivul folosirii de către operatorii acestora a softurilor ilegale, Serviciul de Investigare a Fraudelor avea să-i salte pe „patronii” mai multor astfel de radiouri. Nu s-a utilizat însă nici o clipă termenul care s-ar fi impus, de „fraudă informatică” ori încălcare a drepturilor de autor, ci de „radio pirat”. CNA a tăcut atunci fara a atenţiona asupra confuziei generate, dar acum este clar de ce… De Cezar A. Mihalache – Ziarul Natiunea
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu