Cum a lasat Cuza Voda Biserica in sapa de lemn
Din
vremea domniei lui Alexandru Ioan Cuza datează două mari lovituri date
de stat Bisericii.După cum i-a urat Mihail Kogălniceanu în ziua când a
fost ales domn al Moldovei, Alexandru Ioan Cuza a fost bun „mai ales cu
acei pentru care mai toţi Domnii trecuţi au fost nepăsători sau răi”.
Iubit de ţărani, cărora le dăduse pământ
şi şcoli primare, domnul Unirii nu s-a bucurat de simpatia preoţilor.
Prin Legea secularizării averilor mănăstireşti, din decembrie 1863,
averea Bisericii a fost confiscată de stat. Iar prin Codul Civil, din
1865, actele de stare civilă au fost trecute, din grija Bisericii, în
cea a statului. Naşterea, căsătoria, divorţul şi moartea – evenimente
fundamentale ale trecerii omului prin timp – au fost scoase atunci de
sub jurisdicţia ecleziastică.
Lipsirea Bisericii de resurse şi
prestigiu în comunitate a fost criticată de Nicolae Iorga: „Vodă-Cuza…
voia să desăvârşească opera începută de Al. Ghica şi Mihail Sturdza, a
dezbrăcării de orice autonomie, putere şi autoritate a bisericii,
surghiunită în regiuni pur spirituale care sunt, bisericeşte, vecine cu
moartea”.
Confiscarea averii Bisericii a fost
singura reformă a lui Cuza care nu s-a lovit de nicio împotrivire din
partea oamenilor politici ai vremii. La început s-a spus că sunt avute
în vedere doar averile mănăstirilor „închinate”. Adică cele aflate sub
ascultarea canonică a unor înalte instanţe bisericeşti aflate în afara
graniţelor ţării. Nu cele duhovniceşti prezentau interes la momentul
respectiv. Suprafeţele considerabile de teren deţinute de mănăstiri erau
necesare statului modern pentru împroprietărirea ţăranilor.
O „daraveră seculară”
Chestiunea mănăstirilor închinate se
pierdea în negura veacurilor. Sau era „o daraveră seculară”, după cum
i-a spus istoricul A.D. Xenopol în lucrarea „Domnia lui Cuza Vodă”,
apărută la Iaşi în 1903. Pentru rezolvarea ei în sensul dorit de Cuza,
s-a scotocit adânc în istorie, căutându-se temeiuri juridice pentru
exproprierea terenurilor deţinute de mănăstirile închinate. Problema era
însă complicată. Înaintea lui Cuza, şi alţi domni încercaseră să-i
găsească rezolvarea. Alexandru Ilieş, Matei Basarab, Ioniţă Sandu
Sturdza şi Gheorghe Bibescu o avuseseră în vedere.
Cercetând vechile acte, s-a refăcut
„istoricul problemei”. Începând din secolul al XIV-lea, domnitorii
Ţărilor Române au pus unele dintre ctitoriile lor sub ascultarea
canonică a Patriarhiilor de la Constantinopol, Ierusalim, Antiohia şi
Alexandria, precum şi a mănăstirilor de la Muntele Athos, din Peninsula
Balcanică şi din Orientul creştin. Superiorii egumenilor şi călugărilor
din aceste mănăstiri erau înaltele feţe bisericeşti din marile centre
ale ortodoxiei. Procedând astfel,
voievozii au dorit să crească prestigiul ctitoriilor şi să le pună la adăpost de vicisitudinile vremurilor.
voievozii au dorit să crească prestigiul ctitoriilor şi să le pună la adăpost de vicisitudinile vremurilor.
Lăcomia călugărilor greci
Pe lângă partea spirituală, „închinarea”
prezenta şi o importantă latură lumească. Când hotăra să ridice o
biserică sau mănăstire, ctitorul o înzestra cu terenuri şi alte bunuri,
precum mori, hanuri, cârciumi. Prin actul de „închinare”, toate acestea
ajungeau în posesia patriarhiilor străine sau mănăstirilor de la Athos.
Totuşi, în actele de donaţie, ctitorii
au condiţionat folosirea veniturilor obţinute din exploatarea bunurilor.
Astfel, o parte să fie folosite pentru întreţinerea mănăstirii. Altă
parte – pentru întreţinerea de spitale, şcoli, aziluri. Prin actele de
danie, mănăstirile închinate mai aveau obligaţia să dea pomeni săracilor
şi să ofere zestre fetelor sărace. Doar prisosul rămas după
îndeplinirea acestor obligaţii putea fi însuşit de Locurile Sfinte. Faţă
de stat, mănăstirile nu aveau obligaţii clar prevăzute. Prin tradiţie,
Biserica ajuta cu bani domnia, ori de câte ori era necesar, fie prin
împrumuturi, fie prin donaţii nerambursabile.
Cu timpul, călugării greci de la Athos
şi cei din Orientul creştin au uitat de obligaţiile spre folos obştesc,
ajungând să-şi însuşească întreg câştigul. Mănăstirile din Ţara
Românească şi Moldova erau doar o bună sursă de venit. În plus,
călugării străini s-au dovedit răi administratori, sub ocârmuirea lor
lăcaşurile ajungând într-o stare de plâns.
Rusia, apărătoarea ortodoxiei
Situaţia s-a înrăutăţit în cursul
veacului al XIX-lea. Puterea Rusiei devenea din ce în ce mai mare,
Imperiul Ţarilor visând să se instaleze la Constantinopol. Până acolo, a
înglobat treptat teritorii ale Imperiului Otoman din Asia şi din
Europa, între care şi Basarabia românească. Şi a câştigat, totodată,
dreptul să intervină în afacerile interne ale Principatelor dunărene.
Pretextul expansiunii ruseşti în Balcani
fusese protejarea fraţilor ortodocşi aflaţi sub jugul apăsător al
păgânului. Sub masca panortodoxismului se ascundea, de fapt, politica de
cucerire a ţarilor. Rusia şi-a făcut un act de onoare din protejarea
mănăstirilor închinate. Sprijiniţi de ruşi, călugării greci au refuzat
să mai dea vreun ban statelor române, sub motiv că trebuie să repare
mănăstirile deteriorate. Situaţia s-a tot prelungit până la începutul
domniei lui Cuza, care a decis să-i pună capăt.
Cu majoritate de voturi
În decembrie 1863, cu o majoritate de 93
de voturi pentru şi trei contra, Camera a votat proiectul de lege prin
care averile mănăstirilor erau confiscate de stat. În primul articol se
spunea că „toate averile mănăstireşti din România sunt şi rămân ale
statului”. Articolul doi prevedea că veniturile mănăstirilor devin, de
atunci înainte, venituri ale bugetului de stat. Biserica era astfel
văduvită de autonomie financiară. Până la Primul Război Mondial, prin
legi succesive, preoţii aveau să fie transformaţi în slujbaşi ai
statului. Legea mai prevedea angajamentul statului român de a plăti
călugărilor străini o despăgubire. Prin Legea secularizării averilor
mănăstireşti, statul reintra în posesia a circa un sfert din teritoriul
naţional.
Confiscare generalizată
Guvernul a avut în vedere pentru
deposedări numai mănăstirile închinate. Însă legea votată în decembrie
1863 lua în calcul averile tuturor, închinate şi neînchinate.
Confiscarea averilor celor din urmă a fost socotită de ierarhii din ţară
un abuz. Teama de a nu fi acuzaţi de discriminare i-a determinat să
acţioneze aşa, şi-a motivat guvernul gestul.
Un sfert din suprafaţa ţării, deţinută de Biserică
Conform calculelor făcute de istoricul
Constantin C. Giurescu, Biserica deţinea în Principate o avere funciară
enormă. Astfel, în Muntenia, mănăstirile închinate aveau 1.127.386 de
pogoane, ceea ce reprezenta 11,14% din suprafaţa arabilă, şi circa 9%
din teritoriul rural. Mănăstirile autohtone aveau chiar mai mult –
16,55% din suprafaţa arabilă. Laolaltă, închinate şi neînchinate,
bisericile din Ţara Românească posedau 27,69%, adică mai mult de un
sfert din suprafaţa rurală a ţării.
Situaţia stătea puţin mai bine în
Moldova, unde mănăstirile deţineau 22,33% din suprafaţa rurală, mai
puţin de un sfert. În schimb, raportul între proprietăţile mănăstirilor
închinate şi cele neînchinate stătea invers decât în Muntenia. La nord
de Milcov, mai bogate erau cele închinate, care aveau 12,16% din
suprafaţă, iar cele neînchinate – numai 10,17%.
În Muntenia, mănăstirile închinate mai
aveau 584 de cârciumi, 246 de mori, 62 de băcănii şi 41 de hanuri.
Fireşte, toate acestea generau venituri, care se scurgeau în buzunarele
călugărilor greci.
Trafic de influenţă la nivel înalt
Bătălia pentru confiscarea moşiilor
deţinute de mănăstirile închinate s-a jucat pe terenul diplomaţiei. În
plan intern, legea a fost aprobată de toate forţele politice. În
străinătate însă a stârnit reacţii negative.
S-au opus vehement Rusia şi Turcia.
„Rusia era marea protectoare a călugărilor greci, care constituiau un
instrument de influenţă a ei în întregul Orient ortodox”, explică
istoricul Constantin C. Giurescu în „Viaţa şi opera lui Cuza Vodă”
interesul curţii de la Petersburg faţă de problema mănăstirilor.
Patriarhiile ortodoxe şi Athosul se aflau în cuprinsul Imperiului
Otoman.
Motivele pentru care sultanul s-a plasat
de partea călugărilor au fost sintetizate tot de Constantin Giurescu:
„Poarta… apăra pe aceşti ierarhi – erau nu numai supuşi ai ei, dar şi un
izvor apreciabil de venit, atât pentru vistieria statului, cât şi
pentru demnitarii turci”. Austria, Prusia şi Sardinia au dezaprobat
acţiunea Bucureştiului, dar nu atât de vehement ca Rusia şi Turcia.
Sedus de o „dulcinee fanariotă”
Franţa singură a apărat punctul de
vedere românesc, prin chiar vocea împăratului Napoleon al III-lea. O
poziţie ieşită din comun a avut Anglia. Tradiţional, diplomaţia engleză
susţinea mereu Imperiul Otoman, care îi apăra cel mai bine interesele în
zona strâmtorilor Bosfor şi Dardanele. De această dată însă,
ambasadorul Londrei la Constantinopol, Sir Henry Bulwer, a făcut exces
de zel întru apărarea călugărilor greci. Avea şi motive personale, au
remarcat diplomaţii acreditaţi în capitala Imperiului Otoman.
Ambasadorul era complet subjugat de farmecele doamnei Elena Aristarchi, o
doamnă influentă în cercurile constantinopolitane. În chestia
mănăstirilor, scria în ţară diplomatul N. Boldeanu, sir Henry „e dus de
nas de scumpa sa dulcinee fanariotă”.
40.000 de lire sterline mită
După adoptarea legii, în decembrie 1863,
guvernul român s-a oferit să ofere călugărilor greci despăgubiri. Trei
ani s-a negociat intens suma. Bucureştiul a tot crescut oferta, dar
călugării greci au refuzat. Sperând la mai mult, până la urmă nu s-au
ales cu nimic.
În cursul negocierilor a intervenit şi
ambasadorul englez. Acesta a transmis la Bucureşti că se oferă să
rezolve definitiv chestiunea, contra unui comision de 40.000 de lire
sterline pentru doamna Aristarchi. Tentat în primă fază să accepte, până
la urmă guvernul român a refuzat.
Cuza şi „hoţii” de călugări
Despre proasta părere avută de Cuza Vodă
despre călugării greci a circulat şi o legendă. Reluată de ziarul
„Facla”, în 1930, a fost reprodusă de Octav Gorescu în lucrarea
„Văcăreşti mănăstire. Văcăreşti penitenciar”.
„Când Domnitorul Cuza s-a urcat pe
tron”, spunea legenda, „a rămas îngrozit de jafurile călugărilor ce-i
momeau prin felurite meşteşuguri pe credincioşi ca să lase averile lor
danii mănăstirilor. Călugării trăiau aici ca în paradis. Pivniţele erau
pline de vinurile cele mai delicioase, arhondăriile cu mâncările cele
mai alese. Ei formau un fel de stat în stat şi nimeni nu le putea cere
vreo socoteală despre ceea ce făceau.
Erau fără nicio milă faţă de cei
nevoiaşi. Când un călător înnopta pe drum şi se oprea la poarta unei
mănăstiri ca să ceară mâncare şi adăpost, era izgonit cu cruzime. Acei
care adunau averi, speculând naivitatea credincioşilor, erau de-o
zgârcenie extraordinară faţă de nenorocitul călător care implora cu
lacrimi în ochi găzduirea peste noapte sau un blid de mâncare”.
Atunci, Cuza a pus la cale una dintre
„excursiile” sale incognito. Deghizat în călător ostenit de drum, a
bătut pe înserate la poarta unei mănăstiri, cerând găzduire. A fost
refuzat. Mânios, domnitorul s-a întors în fruntea unui corp de oaste,
care aştepta tupilat într-o pădure din apropiere. Cuza mai adusese cu
sine şi o ceată de pungaşi. Tot alaiul a intrat în mănăstire.
„Domnitorul intră prin chilii şi înşfăcă
pe fiecare călugăr de gât, scoţându-l afară şi introducând în locul lui
un hoţ sau pungaş, însoţind această schimbare de persoane cu
următoarele cuvinte: «Hoţi scot de aici şi tot hoţi introduc!»”. Astfel,
unele mănăstiri au fost transformate în temniţe. Cel mai cunoscut
exemplu este Văcăreştiul. De Cristina Diac – Historia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu