Aproape toate masiniile din prezent folosesc ciclul de 4-timpi pentru a transforma combustibilul in energie motrica.Termenul de 4-timpi mai este cunoscut sub denumirea de ciclul Otto,in onoarea lui Nikolaus Otto,care l-a inventat in 1867.
Cele patru cicluri sunt animate mai sus si acestea sunt:
- 1.Admisia
- 2.Compresia
- 3.Combustia
- 4.Evacuarea
In animatia de mai sus cartoful din tunul cu cartofi este inlocuit de pistonul motorului.Pistonul este conectat de arborele cotit,acesta avand efectul de a "reseta tunul".
Iata ce se intampla in motor in timpul cicluriilor:
- Miscarea pistonului incepe din partea de sus a cilindrului ,valvele de admisie se deschid,pistonul se misca in jos pentru a permite cilindrului sa se umple cu combustibil si aer.Acesta este admisia.
- Apoi pistonul se misca inspre partea de sus,comprimand amestecul de aer si combustibil.Compresia face ca explozia sa fie mult mai puternica.
- Cand pistonul ajunge din nou in partea de sus,bujia emite o scanteie,aprinzand benzina.Aceasta explodeaza,actionand pistonul in jos.Aceasta este combustia.
- De indata ce pistonul ajunge in partea de jos terminand ciclul de combustie,valvele de evacuare se deschid,permitand gazelor arse sa iasa din cilindru,inspre esapament.Aceasta este evacuarea.
Acum,motorul este pregatit pentru urmatorul ciclu.De retinut ca miscarea care rezulta din miscarea pistonului motorului este rotativa,iar cea al tunului cu cartofi este liniara.In motor miscarea liniara al pistonului este transformata in miscare rotativa de arborele cotit.Miscarea rotativa este utila in acest caz deoarece de asemenea vrem ca rotiile masinii sa se roteasca.
In continuare sa vedem toate piesele care lucreaza impreuna pentru a face motorul sa mearga,incepand cu cilindrul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu