ARTIST, ARTA...restul sunt invatacei

Arta inseamna studiu, intelegere. Artist este cel care intelege, cel care vede dincolo de..., artist poate sa fie omul care a pictat o singura data si s-a oprit. Activitatea de a picta nu te face artist, ci zugrav de panze. Nu vreau sa critic, sa tin morala sau sa contrazic, dar trebuie sa spun asta.
Am calcat prima oara intr-o scoala de arte acum mai bine de 8 ani. Ce am vazut acolo m-a schimbat si n-am putut niciodata sa-mi explic exact de ce. Tot, de la culoarele prafuite, de la mirosul de diluant, ferestrele murdare si cele 2 lazi cu lut...totul mirosea a viata. Doar ca altfel decat o stiam eu. Am cunoscut de atunci multi oameni din lumea asta, a asa-zisilor artisti. Nu toti care picteaza fac arta, nu oricine deseneaza face arta. Nu orice bat scobit e sculptura. Nu stiu daca pot sa strang 10 artisti  din cateva sute de oameni.
Toti oamenii astia vor sa ajunga acolo, si eu vreau, dar numai cativa or sa reuseasca sa-si merite numele. 
Am vazut atatea panze consumate, atatea tuburi de culori am vazut si zeci de ore cum s-au scurs si din toate astea abia am vazut arta. Arta vorbeste dincolo de aparenta.  Oamenii astia, artistii cu adevarat artisti, au schimbat lumea. Cred ca inainte de a te numi artist trebuie sa realizezi ceva prin arta.
Arta e mai mult decat pictura. Mai mult decat a imprima o imagine pe un obiect.
Si mai e si munca. Multa munca. Stiu oameni care lucreaza cateva ore pe zi, in fiecare zi, in fiecare an. Printre ei, unii sunt aproape artisti. In arta mai intra si o intelegere la un nivel mai abstract a lumii, e nevoie de filosofie, de suflet, dedicatie. Sunt oamenii astia, care au inteles sufletul uman pana la cea mai mica farama de sentiment, ei sunt artisti.
Sunt zgarcita cand trebuie sa numesc un om artist, fiindca sunt putini iar ei si-au castigat numele.

5 comentarii:

  1. Livia,
    ai dreptate in tot ce ai scris in acest articol.:)
    Eu am pus intre ghilimele cuvintul artist, din motivele expuse mai sus.
    Da si eu sunt uo om care mizgaleste pinzele cu vopsele.:) Am cunoscut vre-o doi pictori adevarati , dupa parerea mea si am fost la fel de impresionata...
    Din pacate cei mai mari artisti-pictori ai lumii, si-au dobindit locul dupa trecerea in nefiinta...:(

    RăspundețiȘtergere
  2. Asta fiindca oamenii se lovesc de omul de zi cu zi si nu vad artistul. E mai usor sa vezi diferenta dupa ce unul dispare.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai spus bine . Insa arta poti sa o gasesti in orice loc de obicei in unul in care nu astepti deloc.

    RăspundețiȘtergere
  4. Livia,se vede clar ca esti in domeniu,ai ochiul format si poti face o deosebire intre kitsch si adevarata arta.

    RăspundețiȘtergere