Nika: revolta SUPORTERILOR fanatici care a zguduit un imperiu
Timp
de o săptămână, capitala Imperiului Bizantin a fost răvăşită de cea mai
violentă revoltă din istoria sa. Mii de oameni au fost ucişi şi aproape
jumătate dintre clădirile marelui oraş au fost distruse. Autorii
distrugerilor şi crimelor nu au fost invadatori din exterior, ci chiar
oameni ai cetăţii, mândri locuitori ai celui mai somptuos oraş europen
din vremea aceea. Cu o mică observaţie care face diferenţa: autorii
actelor de vandalism şi ai uciderilor erau suporteri ai unor echipe care
concurau acerb între ele în cadrul celor mai iubite întreceri sportive
din acele vremuri: cursele de care. Cum totul trebuia să poarte un nume,
evenimentele sângerose au intrat în istorie sub numele de Revolta Nika –
prima răscoală a unor suporteri care au schimbat cursul istoriei acelor
timpuri.
Pâine şi curse de care
Anticul poet roman Juvenal scria cu
obidă despre pâine şi circ ca fiind singurele deziderate pe care le
căutau oamenii obişnuiţi din vremea sa. Spre ruşinea speciei umane, nici
în prezent lucrurile nu stau diferit la nivelul marilor mase de oameni,
pentru care hrana asigurată şi distracţia sunt principalele scopuri ale
vieţii. În timpul Imperiului Roman, precum şi în perioada de început a
Imperiului Bizantin, populaţia marilor oraşe care scăpase temporar de
spectrul foametei îşi găsea principla preocupare în angajarea cu trup şi
suflet în lumea distracţiilor violente, reprezentate de luptele între
animale sălbatice, confruntările între gladiatori şi, nu în ultimul
rând, de cursele de care, ultimele fiind la fel de periculoase şi
sângeroase precum primele.
Cursele
de care implicau câteodată chiar şi 12 care, fiecare reprezentând o
anumită echipă, iar scopul era ca toate carele să înconjoare de şapte
ori arena, cîştigătoare fiind desemnată echipa care termina prima cele 7
ture. Era un scop deloc uşor de atins, ţinând cont că pista de concurs a
unei arene avea lungimea de 600-700 metri, iar lăţimea era de maxim 45.
Cum regulile de concurs erau minime spre inexistente, accidentările
(unele voite) erau extrem de frecvente, coliziunile ducând deseori la
decese sau la schilodiri pe viaţă.
Inscripţiile străvechi elogiază adesea
moartea unor conducători faimoşi de atelaje, zdrobiţi de “spina”
(edificiul de piatră din centrul stadionului) sau încurcaţi în hamuri şi
traşi până erau rupţi în bucăţi de proprii cai dezlănţuiţi, după ce
carele fuseseră distruse.
Evident, în ciuda pericolelor mari,
mulţi se înghesuiau să devină conducători de atelaje în cadrul curselor
de care. Statutul lor era identic cu cel al marilor figuri din lume a
sportului actual. Aveau o poziţie de adevărate vedete, asemănătoare cu
cea a gladiatorilor de succes. Erau lăudaţi, invidiaţi, aveau femeile la picioare şi, mai presus de toate, aveau bani.
Foarte mulţi bani. Conducătorii de atelaje care supravieţuiseră şi
câştigaseră mai multe curse aveau averi de-a dreptul fabuloase.
Poetul roman Martial scria, în primul
secol al erei noastre, că un conducător de care putea obţine 15 pungi cu
aur pentru câştigarea unei singure curse. Diocles, cel mai renumit
conducător de care din toate timpurile, a câştigat în decursul întregii
sale cariere suma de 36 milioane sesterţi, o sumă de bani suficientă
pentru a hrăni toţi cetăţenii Romei timp de un an de zile. Spectatorii
şi suporterii câştigau şi ei sume importante de bani prin intermediul
pariurilor. Atât de variate ajunseseră tertipurile şi trucurile folosite
pentru a sabota echipele adverse, încât susţinătorii fanatici plăteau
până şi amplasarea pe stadioane a unor plăci pe care erau gravate
blesteme şi insulte la adresa suporterilor din taberele adverse.
Războiul culorilor
În zilele republicii romane, echipele
care concurau la cursele de cai erau obligate să-şi aleagă una dintre
cele patru culori instituite de organizatori. Astfel au apărut
formaţiunile Roşilor, Albilor, Verzilor şi Albaştrilor, fiecare
formaţiune fiind susţinută de suporteri al căror fanatism şi a căror
violenţă în manifestare le întreceau uneori pe cele ale fanilor
echipelor de fotbal din prezent. În secolul al cincilea aleri noastre,
după căderea Imperiului Roman de Apus, doar două grupări, respectiv
culori, ale participanţilor la cursele de care supravieţuiseră: Verzii,
care-i încorporaseră pe Roşii, şi Albii, care-i absorbiseră la rândul
lor pe Albaştri.
În
perioada de început a Imperiului Bizantin, cele două grupări nu doar că
deveniseră foarte puternice şi influente în Constantinopol, capitala
imperiului, dar albaştrii deveniseră mult mai dominatori decât albii,
astfel încât exista o singură şi neîncetată rivalitate, cea între Verzi
şi Albaştri. Atât de mare era pasiunea stârnită de întrecerile lor,
încât până şi împăratul Justinian (527-565) a fost cuprins de morbul
curselor de cai, fiind un suporter înfocat al echipei Albaştrilor. Nimic
surprinzător, încă din perioada incipientă a formării Imperiului Roman,
în universul distracţiei organizate din amfiteatre şi circuri existau
aşa-numitele “demes”, asociaţii de suporteri, deosebit de influente şi
bine puse la punct, axate pe susţinerea diferitelor echipe rivale care
concurau îndeosebi în cursele de care.
Înapoi în timp, pe vremea împăratului
Justinian, acesta organizaţii de suporteri ajunseseră la un grad de
putere nemaiîntâlnit până la acea dată. Se transformaseră cumva în nişte
enităţi sociale în care se reuneau toate caracteristicile unor găşti de
stradă şi partide politice. Ajunseseră chiar să dezbată violent probeme de ordin teologic, religios, şi să se implice în luptele pentru succesiunea la tron. Aceste
asociaţii de suporteri, căci în fond asta erau, ajunseseră să
influenţeze chiar deciziile politice luate de împărat, în urma scandării
lozincilor cu caracter politic în timpul pauzelor între curse.
În acele vremuri, facţiunile
suporterilor erau într-atât de puternice, încât forţele imperiale şi
gărzile capitalei Constantinopol nu puteau menţine ordinea şi liniştea
în oraş fără sprijinul lor. Evident, formaţiunile de suporteri erau
puternic susţinute de familiile aristocrate din Constantinopol, unele
dintre acestea crezând că sunt mai îndreptăţite să acceadă la la tron
decât împăratul Justinian. Motivele exacte pentru care lucrurile au
degenerat atât de sever între facţiunile rivale ale Verzilor şi
Albaştrilor au rămas şi astăzi subiect de dispută între istorici.
Pentru o perioadă de timp, s-a crezut că
cele două grupări au evoluat în paralel pentru a se transforma în
primele partide politice din istorie. Albaştrii reprezentau clasa
conducătoare, iar Verzii partida oamenilor de rând. Şi factorul religios
a jucat un rol deosebit de important în rivalitatea celor două entităţi
sociale. Verzii erau văzuţi ca nişte susţinători ai monofizismului, o
erezie influentă la acea dată, conform căreia Mântuitorul nu ar fi avut o
natură umană şi una divină, ci una singură, divină, o concepţie ce
contrazicea dogma oficială. În decursul secolelor V şi VI e.n.,
conflictele între adepţii monofizismului şi oponenţii acestuia au fost
atât de serioase, încât au căpătat şi un aspect politic, ameninţând de
mai multe ori să ducă la ruperea şi destrămarea Imperiului Bizantin.
Cu toate acestea, unii exegeţi istorici,
precum Alan Cameron, combat teoria religioasă, pe motiv că, la nivelul
maselor, competiţia sportivă era mai importantă decât politica. Spre
exemplu, în anul 501, Verzii i-au surprins într-o ambuscadă pe Albaştri
pe când aceştia ieşeau din amfiteatrul din Constatinopol şi au masacrat
peste 3.000 de oameni din rândurile acestora. Patru ani mai
târziu, în Antiohia, izbucnea o nouă revoltă, provocată de astă dată de
triumful lui Porphyrius, un conducător de atelaj din tabăra Verzilor
care a dezertat la Albaştri.
În
timpul domniei lui Justinian (527-565 e.n.), Imperiul Bizantin şi-a
recuperat o mare parte din teritoriile pierdute, incluzând nordul
Africii şi Peninsula Italică. Aceeastă revenire spectaculoasă s-a
datorat lui Belisarius, cel mai mare general şi strateg bizantin, al
cărui talent îl include în galeria ilustră a unor conducători de mare
clasă, precum Alexandru Macedon, Cezar sau Bonaparte.
Nika: strigătul care a intrat în istorie
La începutul anului 531, mai mulţi
membri turbulenţi din grupările Verzilor şi Albaştrilor au fost prinşi
de autorităţile oraşului şi întemniţaţi sub acuzaţia de crime săvârşite
de aceştia în timpul revoltelor de după un concurs de care. Majoritatea
acuzaţilor au fost condamnaţi la moarte prin spânzurare, doar că pe data
de 10 ianuarie 531, doi dintre acuzaţi, un Albastru şi un Verde, au
reuşit să evadeze din temniţe şi s-au ascuns într-o biserică. Împăratul
Justinian era într-o situaţie cum nu se poate mai dificilă, fiind în
mijlocul unor tratative cu persanii în privinţa încheierii unei păci
care ar fi securizat graniţele de est ale imperiului. În plus, oamenii
erau foarte nemulţumiţi de creşterea taxelor, iar împăratul era nevoit
să mai înfrunte o nouă situaţie potenţial explozivă.
Pentru a atenua tensiunile sociale,
Justinian a decis să organizeze urgent o cursă de care, pe data fatidică
de 13 ianuarie. Concomitent, i-a graţiat pe cei doi suporteri fugari,
dar galeriile celor două formaţiuni au replicat acid, susţinând că cei
doi erau oricum nevinovaţi. La data stabilită pentru întrecere, o
mulţime tensionată şi furioasă se înghesuia pe străzile care duceau spre
hipodromul din Constantinopol. De cum s-au strâns în hipodrom,
suporterii celor două formaţiuni au uitat de rivalitatea istorică şi au
început să scandeze cu toţii lozinci şi insulte furioase împotriva
împăratului. La sfârşitul zilei, în timpul cursei de cai cu numărul 22,
mulţimea unită a început să scandeze Nika!, exclamaţie care însemna
Victorie! sau Am învins! Şi, pe fondul acestei tensiuni ajunse la
paroxism, a început răzmeriţa.
Mulţimea a ţâşnit din hipodrom şi a
început asaltul asupra palatului imperial, pe care l-a atacat continuu
timp de cinci zile. Incendiile izbuncnite în oraş au distrus o mare
parte a clădirilor, incluzând şi cel mai important edificiu religios,
biserica Hagia Sofia, pe care Justinian a restaurat-o ulterior. Anarhia
domnea în oraş, violurile, jafurile, distrugerile şi crimele se
întâlneau la tot pasul, iar o parte din senatori au încercat să profite
de moment şi s-au gândit la răsturnarea lui Justinian, invocând
creşterea taxelor şi faptul că monarhul nu era susţinut de nobilime.
Răzvrătiţii, care de acum erau înarmaţi şi controlaţi de aliaţii lor din
Senat, i-au cerut împăratului şi demiterea prefectului Ioan de
Capadocia, cel responsabil de colectarea taxelor, precum şi exilarea
chestorului Tribonian, care refăcuse codul de legi. Ultima lor dorinţă
consta în instaurarea unui nou împărat, Hypatius, nepotul fostului
împărat Anastasius I.
Justinian
a fost cuprins de groază şi a luat în calcul fuga sa din palat, dar a
fost convins să renunţe de către soţia sa, apriga împărăteasă Teodora.
Întărit, Justinian a decis să rămână şi să nu capituleze în faţa
mulţimii dezlănţuite. Alături de el în palat se aflau şi generalii
Belisarius, Mundus şi Narses. Acesta din urmă a jucat un rol important
în înăbuşirea revoltei. Eunucul Narses a intrat pur şi simplu în
hipodrom, singur, fără gărzi, în faţa unei mulţimi furioase care ucisese
deja sute de oameni. Narses s-a îndreptat spre tribunele Albaştrilor şi
le-a reamintit acestora că împăratul i-a susţinut mereu în rivalitatea
cu Verzii. Viclean, le-a reamintit şi că Hypatius era un Verde. Apoi
le-a aruncat monede de aur dintr-un sac dat chiar de Justinian în acest
scop.
Apoi, în timp ce mulţimea vroia
să-l încoroneze pe Hypatius, Albaştrii au fugit din hipodrom. A urmat un
măcel de nedescris în hipodromul unde rămăseseră suporterii Verzilor.
Trupele loiale împăratului, compuse din temuţii mercenari traci şi goţi,
s-au năpustit în hipodrom. În timp ce goţii din subordinea lui
Belisarius măcelăreau cu săbiile şi topoarele orice om întâlnit, Narses
şi tracii din garda imperială au blocat ieşirile şi au împiedicat pe
oricine să scape din hipodrom. Masacrul a fost fără precedent; istoricii
specializaţi în civilizaţia Bizanţului estimează că atunci şi-au
pierdut viaţa peste 30.000 de oameni, adică circa 10% din populaţia
oraşului la acea dată.
Epilogul curselor de cai şi apariţia iconoclasmului
După încetarea masacrului, Justinian şi
Teodora au restabilit rapid controlul asupra capitalei distruse.
Justinian a ordonat executarea lui Hypatius şi i-a exilat pe senatorii
care susţinuseră revolta. Proprietăţile răsculaţilor au fost confiscate,
Ioan de Capadocia a fost reinstalat în funcţie, iar birurile au fost
înăsprite, sub pretextul reconstruirii oraşului.
Revolta Nika marchează sfârşitul unei
ere în care facţiunile sportive din circuri şi amfiteatre deţineau o
putere considerabilă la nivel social. La fel , Nika a fost cântecul de
lebădă al curselor de cai ca un sport de masă în Bizanţ. În doar câţiva
ani, rivalitatea dintre Verzi şi Albaştri a devenit istorie.
Locul vechiului hipodrom din Canstntinopol, astăzi în Istanbul, Turcia
Treptat, rivalităţile dintre suporteri
au fost însă înlocuite de un alt gen de conflicte, mult mai periculoase.
După moartea lui Justinian, dezbaterile teologice violente ajunseseră
noul “sport” naţional în Bizanţ, crescând treptat în intensitate de-a
lungul veacurilor şi reflectând o criză religioasă şi socială profundă a
Imperiului Bizantin. Conflictelor dintre ortodocşi şi monofiziţi li s-a
adăugat, în secolele al VIII-lea şi al IX-lea, iconoclasmul, devenit
chiar doctrină oficială a statului bizantin între anii 726-787 şi
814-842, caracterizat de distrugerea icoanelor şi a altor reprezentări
ale unor personaje considerate divine şi prigonirea celor care li se
închinau.
Amintirea vechilor rivalităţi sportive a
pălit în faţa realităţilor dure care le-au urmat: în decursul
veacurilor, Bizanţul avea să îndure o serie de revolte şi războaie
civile care umbresc prin dramatism şi amploare chiar şi masacrul din
hipodrom. De Nicu Pârlog - Descopera
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu