Leapşă livrescă

Am primit de la Belle de Jour o leapşă foarte faină :) Mi-era dor de o leapşă pe teme de lectură, aşa că am preluat şi executat imediat:

1. Când citiţi, pentru a marca locul unde aţi rămas cu lectura, folosiţi semne de carte sau îndoiţi paginile?

Folosesc semne de carte, niciodată nu am suportat obiceiul ăsta de a îndoi paginile.

2. Aţi primit în ultimul timp o carte drept cadou şi dacă "da" care a fost aceasta?

De Crăciun am primit cadou mai multe cărţi şi anume: Petru Popescu - Supleantul, Herta Muller - Încă de pe atunci vulpea era vânătorul, Neagu Djuvara - Amintiri şi poveşti mai deocheate şi primul meu audiobook Noica - 3 poeme filosofice pentru S, care conţine şi doua evocări ale lui Constantin Noica  semnate de Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu.

3. Citiţi în baie?

Da...există baia de răsfăţ cu spumă şi citit, o constantă, mai ales în week-enduri :)

4. V-aţi gândit vreodată să scrieţi o carte şi dacă "da" care ar fi fost aceasta?

Prima carte începută şi la care cred că am scris cel mai mult, era o carte SF, cu o navetă spaţială...aveam vreo 12 ani şi eram fan Star Trek :)) A urmat o poveste de dragoste, condimentată cu versuri şi scrisori, aruncată pe la vreo 16 ani, momentul aruncării fiind unul din puţinele momente din viaţa mea pe care le regret şi pentru care aş da timpul înapoi...Prin facultate concepeam din fragmente o carte care urmărea destine în cadrul unei familii, cu elemente repetitive la nivel de generaţii, dar a rămas la stadiul de fragmente disparate, nu a avut niciodată un schelet...Ultima tentativă a fost acum vreo 2 ani...După cum se vede, toate au fost doar începute, dar ideea în sine nu este complet abandonată, ci doar amânată pentru o vârstă mai înţeleaptă, când îmi doresc să scriu o carte, pe care să o scot doar în câteva exemplare, doar pentru mine :)

5. Ce credeţi despre colecţiile de carte de la noi?

Despre colecţii în sine, n-am o părere...nu prea am urmărit colecţiile, ci cărţile apărute, indiferent de colecţia din care fac parte. Mă declar mulţumită de ce s-a editat şi publicat la noi, dar evident, mai aştept încă multe, pe care le văd "în pregătire" pe la edituri sau care doar sper eu să apară la un moment dat.

6. Care este cartea preferată?

A, nu pot alege una...au fost prea multe preferate de-a lungul timpului....să încerc să  le scriu  pe cele care-mi vin rapid în minte, fiind probabil dintre cele care m-au marcat...Fraţii Karamazov de Dostoievski, Nemurirea de Milan Kundera, Pădurea norvegiană de Haruki Murakami, Narcis şi Gură-de-Aur de Hesse, Despre dragoste şi alţi demoni de Marquez, Dispreţul de Alberto Moravia, Trei Nuvele Exemplare de Miguel de Unamuno, Intermitenţele morţii de Saramago...şi să mai tot fie...

7. Vă place să recitiţi unele cărţi şi care ar fi acestea?

Da, am avut perioade în care diverse cărţi erau tot timpul pe noptieră pentru a reciti din ele când aveam chef....În ultima vreme nu am mai practicat recititul, dar mi-aş dori să recitesc multe: cam toate de Kundera, pe care le-am citit cam demult şi le-am devorat în serie, aşa încât nu-mi mai amintesc detalii sau chiar subiectele fiecăreia...aş reciti şi câteva de Llosa şi de Dostoievski...

8. Ce părere aţi avea de o întâlnire cu autorii cărţilor pe care le apreciaţi şi ce le-aţi spune?

Uneori, când îmi place foarte mult o carte, cred că mi-aş dori să-l cunosc pe autor şi să-mi povestească ce a fost dincolo de rânduri, ce ştie numai autorul despre fiecare înlănţuire de fraze şi cum s-a născut ea...Dar, în general, cu cât mă aflu mai mult sub imperiul cărţii şi cu cât sunt mai fascinată, cu atât prefer să savurez mirajul, senzaţia şi raportarea subiectivă la carte şi la autor, decât să-l cunosc pe autor şi să văd cartea ca pe una dintr-un şir de creaţii...

9. Vă place să vorbiţi despre ceea ce citiţi şi cu cine?

De cele mai multe ori, da...sunt şi momente sau cărţi despre care nu-mi place în mod deosebit să vorbesc, dar preponderent, schimb păreri despre cărţi cu prieteni, cu mama şi pe bloguri.

10. Care sunt motivele care vă determină să alegeţi o carte pe care să o citiţi?

Atunci când cunosc autorul şi ce-am mai citit mi-a plăcut, este un motiv determinant, dacă bineînţeles cele câteva rânduri pe care le citesc despre carte nu-mi spun că chiar nu m-ar interesa...Altfel, citesc despre carte, o răsfoiesc, de multe ori doar o răsfoiesc, şi o aleg.

11. Care credeţi că este o lectură "obligatorie", o carte pe care cineva trebuie să o citească?

Poveşti nemuritoare şi, în general, poveştile, cărţile copilăriei, de la Legendele Olimpului la Cei trei muşchetari...ştiu că e o întreagă dezbatere despre cum ne influenţează acest tip de lectură, dar cred din tot sufletul că nu suntem întregi fără ele :)

12. Care este locul preferat pentru lectură?

Eh, mie mi-ar plăcea în iarbă sau în câte un pom, unde se găseau nişte ramuri comode, cum citeam când eram copil, la mamaie, dar merge şi pe canapea, în pat, în cadă...recunosc că prefer să citesc întinsă, dar asta nu mă opreşte să citesc în parc sau atunci când aştept undeva.

13. Când citiţi ascultaţi muzică sau lecturaţi în linişte?

Citesc şi cu muzică şi fără...în cămin, era musai cu muzică în căşti, ca să nu mă deranjeze zgomitul din cameră, aşa că m-am obişnuit să mă concentrez mai bine cu muzică :)

14. Vi s-a întâmplat să citiţi cărţi în format electronic?

Încă nu am citit vreo carte în format electronic, adică am citit una pe care nu o aveam decât în computer, dar am printat-o...Intenţionez să încerc, deşi nu-mi place...

15. Citiţi numai cărţi cumpărate sau şi pe cele care sunt împrumutate?

Citesc şi cărţi împrumutate, deşi, mai ales dacă îmi place o carte, o cumpăr.

16. O carte este pentru mine... Cum aţi descrie o carte?

O plăcere, pe care, din păcate, uneori o savurez oarecum pe fugă, dar voi mai lucra la acest aspect :) În orice caz, a devenit, încă de mult timp, o necesitate...Cred că nu mă simt eu dacă nu am o carte începută, pe care, uneori, o plimb după mine când prevăd că se iveşte un cât de puţin timp de aşteptat undeva, în care să citesc...

Mi-ar plăcea foarte mult să citesc despre obiceiurile voastre lecturistice, aşa că invit toţi autorii de la 100Ro să execute leapşa :) Bineînţeles, şi cititorii pot prelua leapşa şi aşteptăm linkurile, să o citim :)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu