Un om sta pe malul marii şi cineva vine şi îi spune să îiprindă nişte peşte, iar el îi spune că nu, pentru că stă pur şi simpluşi contemplă marea. Acesta îi spune: îţi dau bani şi nu o să mai aibarca asta prăpădită, o sa îţi iei una mai bună. Tot nu vroia.. Acestaîncepe să îi arate care sunt avantajele: dacă prinzi peşte mai mult cubarca cea buna o sa poti sa îţi iei un vapor si daca îţi iei un vaporo sa îţi poţi face o fabrică de conserve de peşte şi o să lucrezealţii pentru tine şi tu nu o să faci nimic, la care omul răspunde:Şi acum ce ţi se pare că fac?
Fenomenul downshifting - sau "dincolo" de top management
de Aurora Liiceanu
Downshifting- ul s-a nascut din refuzul societatiioccidentale (care de fapt este o expresie postmaterialista) de a nudeveni sclavul valorilor materiale si de a-ti consuma toata existentaalergând dupa bani, dupa o pozitie ierarhică. Downshifting- ulinseamna refuzul de a intra intr-o anume inregimentare (prin dresaj),refuzul pozitiei, refuzul salariilor mari etc. Ideea de baza este cade fapt calitatea vietii individului, care este data nu de felul incare se pozitioneaza el din punct de vedere material - nu iti trebuieatit de multi bani ca sa poti sa fii fericit, multumit în viata -, cide faptul ca poti profita, sa zicem inteligent, de timpul pe care ilai de trait, astfel încât sa nu devii un sclav al muncii. Prin urmare,e vorba de o etica a muncii..
Downshifting- ul nu poate fi la noi, pentru ca noi suntemo societate care am demarat dupa '90 in plin materialism grosolan siexagerat, in care banul si acumularea de bunuri materiale este odominanta a vietii. Toata lumea priveste cu admiratie si invidiedesfasurarea cursei achizitiilor materiale, lucru care in strainatatea inceput sa fie pus sub semnul intrebarii. Din aceasta perspectiva unom din est (din tarile postcomuniste) o sa fie mai bine imbracat decitunul din vest, o sa isi doreasca o masina mai buna, o sa fie, cum sespune, victima societatii de consum intr-un mod cu totul necritic, osa-si ia tot ce este mai scump si o sa o faca ostentativ si in modexcesiv. Deci noi, in momentul de fata, suntem o societate cu valorimaterialist - excesive, spre deosebire de cealaltă societate, in careoamenii profita de tot ce este modernitate pentru a spori confortulvietii, dar si calitatea ei.Eu cred ca nivelul de la care pornesc ei este mult mai inalt decit alnostru. Adica ei nu au o populatie care supravietuieste ca la noi siaceasta conditie bazala, minima pentru a trai relativ decent esterealizata cam la toate categoriile sociale. Faptul ca exista oamenicare stau pe strada, sau care refuza sa intre in alt tip deinregimentare, in aceasta ordine a vietii, tine si de o patologiesociala care este legata de postmodernism, nu tine de saracie, pentruca in strainatate abundenta de lucruri materiale fac sa existe oanumita satietate. Cu alte cuvinte, cu doua perechi de blugi si cuzece maiouri poti traversa o vara. Noi cred ca suntem intr-o perioadain care a inceput sa se vada aceasta adictie de shopping, care tine decentrarea de materialism, prin manipularea sau si prin manipulareadata de publicitate, care indeamna necritic catre consumerism.Asta nu inseamna ca la ei nu exista asa ceva, insa sunt mult maipotoliti si ceea ce este interesant este aparitia acestui curentcritic ca schimbare a stilului de viata. La noi nu exista deloc oatitudine critica, ba dimpotriva, cum am mai spus, este vorba deinvidie si chiar o rautate de a scotoci, sa vezi cit si-a mai luat,cite vile si-a luat, cum e vila etc. Exista o dorinta evidenta a unorade a fi invidiati pentru bunastarea lor materiala excesiva pe care eio coreleaza cu reusita sociala sau cu reusita existentiala.Numarul, cantitatea contează, si pretul.In general downshifting- ul pune accentul asupra unei idei importante:exista si alte laturi ale vietii care sunt importante si pe care lepoti realiza daca ai bani, dar nu neaparat foarte multi bani:relatiile, prietenii, placerea de a sta la ora 11 dimineata pe malulunui riu, sau trezitul de dimineata la ora 10, cu gazeta in pat etc.Vedem o graba teribila a tinerei generatii de alerga după bani si de auita sa traiasca. Pentru ca sa ilustrez acest lucru am gasit un textfoarte critic, in care un specialist in marketing se refera la ce seintimpla la noi in Romania :"am vazut fete care, atunci cind s-auangajat in agentie, erau ca niste mere sanatoase din care iti venea samusti cu pofta; astazi sunt niste scovergi iradiate de computer.Oricum, ar gasi cu greu un barbat la ora la care pleaca de la birou sidaca ar apela la solutia cea mai la indemana, un coleg de birou, totnu ar plesni-o: e cunoscut faptul ca stresul cauzeaza sterilitatemasculina. Probabil ca la ora la care scriu aceste rinduri ele se aflatot la birou bibilind un mediaplan sau pregatind press release-ul unuiclient isteric si mitocan care nici macar nu stie sa spuna"multumesc". Pentru simplul motiv ca "doar te platesc, nu?" In nici unloc, sau meserie, densitatea de impostori pe metru patrat nu e maimare ca in marketing si publicitate.E interesant ca mai mult este afectata partea feminina, pentru ca,daca inainte exista acest stereotip - cind ai o fata este bine saintre in invatamint (invatamintul a fost totdeauna feminizat, pentruiti permite sa mai cresti un copil, sa mai faci o mincare, sa mai staipe acasa si sa ai timp pentru datoriile de femeie, care trebuie satina si o casa), astazi, este ciudat pentru ca nu se mai intimpla,fetele nu se mai fac deloc profesoare - intra in jurnalism, daca aunoroc lucreaza la televiziuni -, iar cele care mai exista se duc maidegraba la gradinite particulare pentru bani mai multi. Deci,majoritatea intra in jurnalism si in marketing, profesii extrem deconsumatoare de timp, extrem de mobile si de dinamice, la caresalariile pot fi substantiale, dar daca stai sa te gindesti mai atentiti dai seama ca de fapt sunt foarte prost platite pentru cit de rardai pe acasa.De ce a aparut downshiftingul? Pentru ca este vorba de manipulare, deo anume conditionare in privinta statutului de consumator. Se zice cafemeile vin tarziu acasa, dar cu foarte multi bani, cu banii aceiacumpara foarte multe lucruri si il fac pe copil sa devina la rindullui consumator si il conditioneaza. Copilul, la rindul lui, este plinde bani, dar fara parinti - copilul neglijat dar cu bani, poate ajungeviolent, sau poate fugi de acasa. Consumul de droguri este si o formade protest nu numai o adictie, un semnal de alarma pentru parinti,pentru ca imitatia nu este suficienta ca sa explice raspindireaacestui fenomen.Ca fenomen, downshifting- ul nu merge la noi, mai ales pentru ca elare si o componenta intelectuala, care include preluarea critica avalorilor, posibilitatea de a fi reflexiv cu propria ta viata,plasarea intr-un cimp al invatarii de calitate ai al cresteriipersonale, practic imposibila in conditiile in care stai zece ore laserviciu, te duci la workshopuri, teambuilding- uri (aflate la noi inplina moda).Toate duc la confiscarea individului pentru profit.Tineti minte ca in '90 atractia fata de domeniul privat a fost maritasi prin schimbarea limbajului de nomenclatura a muncii, orice contabilera director economic. Toate aceste etichete care citeodata nu maiaduc bani, dar care psihologic motivează individul si il fac ca saaccepte sa lucreze mai mult, uneori fara o crestere salariala, pentruprestigiu, flateaza nevoia de statut. Este vorba despre o nevoiepsihologica folosita foarte mult in manipulare. Atita vreme s-a spusca nu este bine sa existe relatii sotsotie la slujba, acum se reiaceva care seamana foarte mult cu comunismul. Dimpotriva, trebuie safie casatoriti, sa stea cit mai mult acolo, sa aiba gradinita pentrucopii si unde sa manince, individul nu mai are decit week-endul careuneori poate fi petrecut cu colegii de la slujba in continuare, decipractic este o "deprivatizare" a individului. Acesta se intimpla lanoi si oamenii nu au nici un pic de spirit critic, au sarit cu atitagraba in aceasta poveste care este realmente gindita foarte bine,tocmai pentru a confisca total un individ in favoarea profitului.Psihologii s-au gindit foarte bine, creste numarul de divorturi,femeile si barbatii nu mai pot sta impreuna nici macar in week-enddeoarece toate aceste reuniuni (teambuilding- uri) se fac de obicei inafara, se cheltuie foarte multi bani, te incinta ca este un hotelscump, dar trebuie sa raspunzi la intrebarea ce se intimpla cufamilia, pe care nu poti sa o neglijezi. Ideea transmisa prindownshifting este aceea de a invata sa stii cind sa te opresti, pentruca nu ai nevoie de mai mult ca sa poti sa ai satisfactii nebanuite inviata, sa nu devii un robot, un om "simplificat", un nevrotic sau unisteric. Acesta necesita o depasire a ideii de supravietuire, un omcare supravietuieste fie nu mai face nimic si atunci il tirastesocietatea ca stat, fie intra in aceasta cursa pentru ca nu mai vedenici o alta alegere. Cind ai foarte multi bani si continui sa muncestica un robot, sau cind ai mult mai mult decit iti trebuie, ideea de areconsidera ce iti trebuie (cu cele doua componente: materiala sispirituala) e vitala. Partea spirituala nu se poate face insupravietuire.Deteriorarea relatiilor interpersonale este o consecinta a lipsei detimp. Vedem in filme politisti extraordinar de motivati, care lucreazafoarte mult si sunt parasiti de sotii (aici poate ca nu este vorba departea materiala ci de faptul ca nu esti in stare sa ai o proportiefericita, echilibrata intre investitiile pe care le faci profesionalfata de cele pentru familie), care stau cu o sticla de whisky singuriin camere destul de modeste. Este vorba de a-ti regindi existenta side a vedea ce prioritati trebuie sa ai in raport cu o existenta incare sa nu uiti ca exista si natura si timp liber, sa revalorizeziprietenii si lectura, sa te uiti in dreapta sau stinga, sa ai sursemultiple de satisfactie personala. Acest lucru cred ca la noi inca nueste posibil, suntem inca morti dupa vitrine.Cred ca downshifting- ul aduce o mai buna convietuire intre "a fi" si"a face", pentru ca se zice ca occidentul este centrat pe "a face",fara simt critic, iar ceilalti sunt pe "a fi", fara simt critic (sezice ca in India exista obezitate spirituala, iar in America existaobezitate materiala). Totusi in civilizatie exista nevoia de confort,de a nu te chinui, nu poti dormi pe strada, nu poti trai in halul incare se traieste in tarile cu obezitate spirituala. Nu suntem in staresa luam ce e bun dintr-un loc si ce e bun din celalalt loc si sa facemo sinteza care sa fie superioara fiecareia din cele doua forme, sa nutraim in extreme.Retina isi pierde sensibilitatea atita vreme cit nu mai exerseaza altpeisaj decit canile de cafea, aparatele de facut cafele si monitorul
computerului. De altfel si lectura s-a pierdut tot din acest motiv sicred ca se petrec anumite lucruri foarte interesante din punct devedere psihologic: se mareste nevoia aceasta isterica de alternanta,de schimbare pe care o propune modernitatea in detrimentul capacitatiide concentrare. Filmele de actiune induc un ritm alert al vietii, carese rasfringe asupra psihismelor noastre.Toefler spunea ca oamenii nu mai investesc in alti oameni, investescin obiecte de aruncat, de unica folosinta. Un anumit tip de cultura arelatiei se pierde, avind in vedere ca suntem intersanjabili, oameniinu se mai fixeaza in relatii de lunga durata, suntem ca intr-o miscarebrowniana, toti oamenii sunt frumosi, frumusetea se vinde, aceastacursa de a fi altul si un refuz de a fi tu pina la urma.
Aceasta necorelare intre nevoia de afirmare a Eu-lui (a devenit din cein ce mai mica afirmarea de sine, trebuie sa semeni cu Cher, cuBritney Spears) si dependenta de altii, de grup, reprezinta o negare aunor principii psihologice adinci, care sigur modifica structurapersonalitatii. Nevoia excesiva de imitare - modelele celebritatii -,admiratia pentru persoanele cu vizibilitatea sociala, care apar lateleviziune, publicitatea, aceste identificari care se propun si caresunt preluate cu totul necritic este proprie prezentului. Televiziuneaeste o oportunitate foarte cautata pentru ca vizibilitatea socialapoate avea efecte pozitive: gasesti o slujba, iti faci relatii, tepoti cupla, poti sa faci aranjamente, te poti "marketa"etc.Downshiftingul este un si un refuz al formei fara continut. Astazi,industria schimbarii, a denaturarii, sau a renaturarii chirugiaestetica, de pilda, e la moda pentru ca inegalitatea prin natura erasingurul lucru care facea ca oamenii sa fie diferiti cel putin dinpunct de vedere fizic. Acum daca se pierde acest lucru - cum este sifiresc - posibila explicatie ar fi ca nu putea sa se nasca decitintr-o epoca in care s-a lansat transplantul si clonarea. Cinevaspunea intr-un interviu ca "toti oamenii vor fi foarte diferiti,foarte frumosi, la fel". Nu este decit o schimbare a formei,continutul nu contează. Imaginea este totul.Suntem in pline provocari ale identitatii: cine esti, ce alegi, deunde esti, din ce grupa faci parte. Avem foarte multa informatie,cimpul de alegeri este urias, dar ne lipseste discernamintul si nelipsesc criteriile. De ce este bine asa si de ce nu este bine asa?Daca inainte opozitia între bine si rau avea o demarcatie clara,existau percepte religioase - asa e bine, asa nu e bine -, astazinimeni nu iti spune ce e bine si ce e rau. Tu trebuie sa alegi si sasuporti consecintele.
ED: Estimati ca vor exista niste apropieri intre marile companii sifenomenul downshifting, pentru a impiedica exodul de capital umancatre aceasta deschidere a vietii?
AL: Nu stiu, ma gindeam ca exact acest evazionism va fi preluat decineva care va vedea un profit, l-ar prelua si apropia, l-artransforma intr-un profit in sensul ca nimic din ce rasare ca germenede interes nu ramine ascuns. Aici cred ca exista un pericol pentru casunt de acord ca s-a nascut transplantul. Apar, insa, si formepatologice ale unei intentii bune de la inceput. De altfel, in cartealui Beigbeder chiar acest lucru se spune: ca te refugiezi pe o insulasi acolo se reia acest ciclu, in sensul ca incepi sa te plictisesti caai numai natura, ca maninci, ca stai degeaba, ca ai multi prieteni siintri intr-un alt tip de nevroza.ED: Vorbim de o limita a downshiftingulul, daca mergi catre extremaaceasta te paste ruperea totala de lume.AL:Haideti sa luam fenomenul "hippies", care sa zicem ca nu poti sa ilvezi ca un downshifting, insa intr-un fel de avangarda poti sa il vezidaca fortam putin lucrurile. Refuz scoala, refuz caldura, refuzapartamentul, acest mit al lui Robinson Crusoe care ne bintuie dincind in cind si pe care se bazeaza si evaziunea catre tara, catrerustic. Dar ce s-a observat pina la urma? La primele boli mai dure, aufugit la spital. Prin urmare, e foarte greu sa iti asumi ceva cu totulnou. Pina la urma suntem convinsi si de beneficiile socialului.. Ideeaeste ca stilul de viata a devenit o problema, a alegerilor insocietatea de astazi. La un moment dat se spunea despre femei: temariti repede, faci repede un copil, il cresti pina la 26, 27, 28 deani si la 28 ani cu un copil mare iti incepi viata. Poti face ofacultate, esti inca tinara si poti sa iti reiei o alta viata. Sepoate si invers, iti incepi cariera, lucrezi de innebunesti si la 34,35 ani cind esti pe ultima suta de metri faci un copil.
Acum la noi se poarta adoptia, anumite categorii, din varii motive s-au gindit sa impace si capra si varza si atunci isi fac o cariera, castiga bani sifiind si mai eliberate de maternitate, adopta copilul ca o forma de acompensa frustrarile. Pe de alta parte, copilul devine o forma de lux,pot sa imi permit un copil in conditiile astea, nu ca il fac sau iliau si il cresc, pentru ca eu fac banii, eu i-am facut si nu depind denimeni. Este o actiune voluntar - monoparentala la aceasta categorie.Avem foarte multe forme. Una peste alta ideea este ca stilul de viataincepe sa preocupe foarte mult individul si cred ca daca o luamfilozofic, motivul se naste din ideea aceasta a utilitatii vietii.Inainte viata se traia, acum trebuie sa ii gasesti o justificare.
ED: Adica intii traiesti particica aceea de viata si dupa aceea itimai trebuie alti 15 ani sa o explici.
AL: Exact. In orice caz omenirea este extrem de pestrita si existafoarte multe formule pe care ti se propun ca fezabile. Cind am zis desubdiviziuni m-am referit de exemplu la casatorie. Vrei relatiiseriale fidele sau vrei hopuri, urcusuri si coborisuri, incet incet,ai facut o investitie in cineva, sau mergi in aceasta idee de relatiiseriale. Ai de ales. Era mult mai comod cind ti se spunea cum trebuiesa faci. Era clar ca era inspre binele tau sa preiei un model. Acumesti pus in fata multor modele, submodele sau contramodele si trebuiesa alegi ce vrei.. Ideea este ca viata nu are sens, ca trebuie sa iidai tu un sens. Inainte avea un sens in sine, acum trebuie sa iigasesti tu sensul, ceea ce reprezinta o intreprindere destul dedificila. Uneori am vazut ca acest lucru poate fi si una dintreexplicatiile sinuciderii la tinerii care nu gasesc acest sens. Celcare sa-ti spuna ca merita sau ca este o datorie sa traiesti..Generatiile mai vechi nici nu si-au pus problema, traiau pur sisimplu.ED: In privinta mediului romanesc spuneati ca downshifting- ul nu e deinteres, de actualitate. Puteti face o estimare, in privinta a ceea cear mai trebui sa treaca peste noi, ce ar trebui sa mai invatam pentrua ajunge in ipostaza de a marsa catre acest fenomen?AL: Cred ca ar trebui sa fie mai multa bunastare materiala, pentru careflexia fata de propria viata in termeni mai evoluati nu se facedecit in momentul in care ai asigurate conditii de viata decente. Nuneg ca oamenii care sunt foarte saraci nu isi pun probleme de ce suntin halul asta de saraci si de ce viata este atit de amara, dar o facin alti termeni decit cei care au tot ce le trebuie, sau in orice cazsunt multumiti si isi pun problema ce fac cu viata lor. Primii trebuiesa lupte ca sa traiasca, iar ceilalti trebuie sa dea un sens vietii.Este o mare diferenta.
Cind am citit despre downshifting pot sa va spun ca mi-a venit in cap un banc destul de banal, de altfel, care prinde extraordinar de multacest fenomen: un om sta pe malul marii si cineva vine si ii spune sa ii prinda niste peste, iar el ii spune ca nu, pentru ca sta pur sisimplu si contempla marea. Acesta ii spune: iti dau bani si nu o samai ai barca asta prapadita, o sa iti iei una mai buna. Tot nu vroia.Acesta incepe sa ii arate care sunt avantajele: daca prinzi peste maimult cu barca cea buna o sa poti sa iti iei un vapor si daca iti ieiun vapor o sa iti poti face o fabrica de conserve de peste si o salucreze altii pentru tine si tu nu o sa faci nimic, la care omulraspunde: si acum ce fac? Probabil ca acel om avea o casa deasupracapului, vremea era destul de ospitaliera cu el, peste putea sa isiprinda daca ii era foame si nu isi dorea sa intre in aceasta cursa.
ED: Considerati ca oamenii care au beneficiat de provocariledownshifting- ului intr-o anumita portiune a vietii lor vor ficapabili sa genereze alte valori pentru societate decit cele la careau apelat initial, adica vor putea sa genereze valori postmoderne?Daca da, in ce sens?AL: Cred ca da, in sensul ca poate sa arate faptul ca avea de mic mai multe motivatii, hobbyuri, de a fi plasat mai realist intre principiulplacerii si principiul realitatii, te face ca oricind sa te poti oprisi sa ai ce face, sa nu ramii gol. Hobby-ul, cum se zice insociologie, raspunde unui eu neutilizat.
Vorbeam de principiul placerii si principiul realitatii: exista principiul realitatii, trebuie sa faci un pact cu lumea, cu nevoile, dar trebuie sa itiramina ceva care, sa raspunda unor nevoi personale, sa-ti deasatisfactii. Este de dorit sa iti ramina permanent niste lucruri pecare vrei sa le faci. Trebuie sa stii ce sa faci dupa aceea. Suntfoarte multi oameni care se plictisesc, care nu isi dau seama ca arputea fi folositi, iar societatea nu ii foloseste, ei devin resurseumane care se irosesc. Dar la noi exista acest curent, daca nu-ti dabani sa nu faci. Aici remarc o deosebire fata de lucrurile bune pecare le-am descoperit in strainatate, ca mai poti fi util, ca mai potisa te duci undeva, socializarea in orice caz este un fapt pozitiv, nupoti sa te retragi din lume.Este nevoie in aceasta viata de relatii, ori pentru aceasta trebuie saintelegi ca uneori ti se face un bine, ca lucrurile nu sunt alba -neagra, ca sa poti sa spui ca te duci sa te ocupi de niste copiiparasiti sau de natura, dar daca nu imi dai nici un ban mai bine stauacasa. E foarte gresit pentru ca foarte multi oameni intra in depresietocmai pentru ca nu sunt relationati sau nu-si gasesc o utilizare.
Acesta este un lucru negativ in societatea romaneasca. Sigur ca existaoameni saraci care trebuie sa alerge dupa bani si nu pot face astfelde lucruri, dar sunt oameni care care ar putea face ceva, dar careprefera sa stea pasivi. Downshiftingul presupune o schimbare de stilde viata pina la urma, stilul vietii se schimba total, dar pe de altaparte el nu putea sa apara la noi in societate, la noi este prematursa admitem o asemenea evolutie. Nu neg insa ca sunt oameni care arputea sa faca downshifting si nu fac, ceea ce inseamna ca fie suntdefinitiv pierduti, fie ca nu au alte resurse, fie nu au nici omotivatie intrinseca, adica in sistemul lor de valori prietenia,natura, lectura, informatia, etc, nu exista. In incheiere as spune caoamenii cauta frumusetea vietii in marile reusite si asa mai departe,fara a acorda importanta gesturilor mici, cotidiene. De fapt acesteafac cursul vietii. Viata are si ceva care trebuie trait, adica munca efoarte buna, insa ideile despre munca si activitate trebuiereconsiderate. Lucrurile mici sunt importante. Este ca atunci cindesti concentrat pe ceva si nu mai vezi nimic in jur.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu