Pledoarie pentru (un) Puric

El e Puric. Dan Puric. Un intelctual rasat într-o Românie spurcată de personaje nocive. Poate pentru mulţi dintre voi numele ăsta nu vă spune nimic. Pentru că Dan Puric nu e Nikita, nu e Sexy Brăileanca şi nici măcar Tarky. El nu iese din coşciug la emisiuni pentru cucuvele şi guşteri. Nu! El e un Puric cu puteri colosale care se luptă cu mentalităţile, lucru cel mai greu de făcut. Nu apare des la TV, e o floare rară, iar viaţa publică aproape că nu-l interesează. Dan Puric e regizor, e actor, pune în scenă spectacole ca "Don Quijote" după Miguel de Cervantes, e mim. Şi mai e ceva: OM cu litere imense! Îmi place atât de tare OMUL ăsta încât nu ştiu ce să scriu mai repede despre el. Mă simt atât de mic când scriu despre Dan Puric, despre un aşa om, o asemenea personalitate, un atât de înalt spirit... În el vezi contopite genialitatea acestui popor, mândria teribilă de a aparţine acestui neam, un "homo religiosus" al lui Mircea Eliade, un "spirit al amplitudinii". Puric apare la TV rar, dar extraordinar de bine. În genere, de Paşte şi de Crăciun. Îmi face de fiecare dată plăcere să-l ascult, să-l privesc. Are un discurs impecabil, face referiri la Kant, Hendel, părintele Stăniloaie şi la mulţi alţii. Însă nu uită în niciun moment că se adresează maselor de oameni şi atunci aduce nişte exemple extraordinare din viaţa noastră zilnică. Foloseşte experienţele personale. Asta îl face diferit de ceilalţi intelectuali precum Patapievici, Pleşu sau Liiceanu care par a trăi în propriile universuri utopice. Nu, Puric nu e aşa. El e de aici, ne dă senzaţia că ne aparţine. Când şi-a dat seama că spiritul e esenţial, şi-a întors faţa către credinţă, către Dumnezeu. Şi asta i-a oferit sclipire. Astfel, Dan Puric devine un amestec aproape imperfectibil de credinţă, încredere, sclipire şi inteligenţă. În plus, are o mimică dezarmantă şi un umor nebun, atunci când îşi propune. E o enciclopedie vie. Se vede de la kilometri distanţă că Puric n-a citit mii de pagini din snobism şi ipocrizie sau pentru că i s-a impus. El a citit spre a înţelege. Asta e teribil de greu: să înţelegi. Când îi asculţi discursul aplecat aproape mereu spre religie, creştinism, îţi dai seama că mai avem o şansă aici, în România. El găseşte calităţile neamului ăstuia, într-o mare de defecte. Iar argumentele sunt imbatabile şi intangibile. E de-a dreptul sclipitor. Astfel de oameni te pot convinge oricând pe tine, ca tânăr pe cale să dezarmezi, să o iei de la capăt şi să speri. Să nu-ţi părăseşti naţia, şi aşa pe zi ce trece mai săracă în valoare brută, în bun-simţ, în oameni de bine. Puric a scris şi două cărţi: "Cine suntem" (citită pe nerăsuflate, o imensă gură de aer curat) şi "Despre omul frumos" (o am, dar n-am citit decât prefaţa...). În fapt, nu-s cărţi, ci conferinţe, interviuri, apariţii TV puse pe hârtie într-un mod măiestrit. El trăieşte prin tineri, îi adoră, ne vrea binele în orice circumstanţă. Mai nou, ţine o serie de conferinţe prin Bucureşti. Sălile sunt pline ochi cu tineri. Minunat! Tinerii gustă din Puric. Se îmbată cu înţelepciune, cu sclipire. Am şi eu destui prieteni care s-au apucat de citit Dan Puric. Asta nu poate decât să mă bucure enorm. Când vorbeşti sau scrii despre el, te simţi copleşit. Un "genial" ca Puric te minimalizează, pari un mic nimic într-o lume a înţelegerii mult prea complexă. Nu mai am vorbele la mine. Închei aici. Domnule Dan Puric, sunteţi un OM FRUMOS! Mă înclin, cu drag...

"El, omul de azi, pedalează zadarnic într-un prezent continuu. A locui cu fiinţa doar într-o dimensiune a timpului - şi aceea distorsionată - înseamnă moartea lentă, dar sigură, a identităţii." (Dan Puric, "Cine suntem")

"Mi-am făcut, cum am putut, un catarg, de care m-am legat, strigându-le sirenelor:
- Minţiţi! A fi român este o frumuseţe a lumii!" (Dan Puric, "Despre omul frumos")

MĂ MAI GĂSIŢI PE BLOG-UL MEU PERSONAL: EXERCIŢIU DE ATITUDINE



9 comentarii:

  1. Dureros este faptul ca audienta televiziunilor n-o realizeaza Puric (si altii asemenea), ci oameni de un nivel cu mult mai jos din punct de vedere intelectual.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cine Suntem este o carte superbă. Am avut şansa de a fi la lansarea cărţii în Ploieşti şi să îl ascult. E un intelectual rasat. Reuşeşte să te ţină lipit de scaun cu vorbele sale.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu-i cunosc si nici nu ii recunosc pe nichita, tarchi sau secsi braileanca...
    Il recunosc insa pe DAN PURIC ca pe un actor naucitor, al carui talent se emana prin fiecare por al sau, ca pe un crestin viu, inundat de spiritualitate, ca pe un OM ADEVARAT!

    RăspundețiȘtergere
  4. Dan Puric este un om cu care merită purtată o dezbatere. Nu sunt de acord cu mesajul său profund, care presupune o cramponare într-o morală religioasă care e la fel de utopică ca oricare alta, dar îl consider un om onest. În loc să privească înainte, cu curaj, spre viitor, discursul său e nostalgic şi de-a dreptul defetist. Dan Puric nu-ţi întinde o făclie cu care să-ţi lumineze calea şi pe care s-o transmiţi la rândul tău, Dan Puric îţi întinde o cruce şi-ţi zice "Poart-o !". Încotro ? De ce ?

    RăspundețiȘtergere
  5. L-am cunoscut. L-am citit. L-am vazut la teatru. L-am vazut la televizor. Mi-a placut.

    Spune lucrurilor pe nume din perspectiva unui intelectual si apoi a unui OM si asta e f important.
    Daca e sa-l comparam pe Patapievici cu Puric...din punctul meu de vedere, nu exista comparatie.
    Pastapievici e milogitor...asta simt eu ca transimite omul asta...


    Felicitari pt articol:)

    RăspundețiȘtergere
  6. Dan Puric e un om fericit, un roman fericit! El l-a descoperit pe Dumnezeu intr-un moment greu al vietii sale si asta l-a facut sa devina fericit si sa emane prin toti porii acest sentiment.
    Faptul ca in zicerile sale mereu il pomeneste pe Dumnezeu, asta nu inseamna o cramponare religioasa. Chiar acum citez din cartea lui:

    "Iubeste, si fa ce vrei!"

    "Numai oamenii fara Dumnezeu se simt singuri."

    "- Parinte Anastasie, cum trebuie sa vorbim cu cei care nu ne respecta credinta, neamul, dragostea de tara?
    -Acestora, Dan Puric, li se spune:Mars!"

    Multumesc autorului pentru ca m-a determinat sa recitesc jumatate de carte, cautanad niste citate.:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu vă mulţumesc vouă, tuturor celor care aţi citit cu interes cele scrise despre Dan Puric, şi celor care rezonează cu mine în ceea ce-l priveşte pe acest colos pe care, din păcate, nu ştim să-l promovăm şi să ne bucurăm de toate lucrurile frumoase pe care le are de oferit în fiecare clipă. Mulţumim, Dan Puric! Pare-se că încă mai există români care te apreciază, te respectă şi nu te uită!

    RăspundețiȘtergere
  8. Dan Puric e ce avem acum cel mai aproape de Geniu. Am vorbit despre el de nenumarate ori, l-am citit, am vazut doar inregistrari...niciodata in fata, dar DA! E un OM MARE!

    RăspundețiȘtergere
  9. @aalliinnaa: "Iubeste, si fa ce vrei!"
    nu e Dan Puric. E un citat pe care l-a preluat.

    RăspundețiȘtergere