Prim plan – Regele Mihai, Plan secund – Ion Antonescu si Horia Sima
Pozitia Miscarii Legionare fata de Monarhie a fost precizata în lucrarea lui C.Z. Codreanu
de capetenie “Pentru Legionari”: “In fruntea neamurilor, deasupra
elitei, se afla Monarhia. Resping republica. In istorie s’au vazut
monarhi buni, foarte buni, slabi sau rai. Unii s’au bucurat de onoruri
si de dragostea popoarelor pâna la sfârsitul vietii, altora li s’a taiat
capul. N’au fost, deci, toti monarhii buni. Monarhia a fost însa
întotdeauna buna. Nu trebue sa se confunde omul cu institutia,
tragându-se concluzii false.” (p. 399).
Corneliu Codreanu a meditat si asupra
naturii intrinsece a Monarhiei. Ce conditie trebue sa îndeplineasca un
monarh ca sa fie socotit de posteritate “foarte bun”, sau cel putin
“bun”? El descopere o lege nescrisa a Monarhiei, pe care o defineste în
termenii urmatori: “Exista o linie a vietii neamului. Un monarh e mare
si bun atunci când se mentine pe aceasta linie. E mic sau rau în masura
în care se îndeparteaza de aceasta linie a vietii neamului sau i se
opune. Iata legea monarhiei. Sunt si alte linii care pot ispiti pe
monarh: linia intereselor personale, linia intereselor unei clase, linia
intereselor unui grup, linia intereselor straine (dinauntru si dinafara
hotarelor). El trebue sa le înlature pe toate si sa urmeze linia
neamului.”(p. 399)
Daca
încercam sa aplicam legea stabilita de Corneliu Codreanu domnitorilor
care s’au perindat pe tronul României, de la Alexandru Ioan Cuza
încoace, iata la ce rezultat ajungem: Domnitorul Cuza merita
calificativul de “foarte bun” , pentru ca atât în politica interna cât
si în politica externa s’a identificat total cu linia neamului. S’a
îngrijit de ridicarea taranimii si a faurit Unirea Principatelor. Regele
Carol I numai cu oarecare bunavointa i se poate acorda mentiunea de
“bun”. El a coborît de la linia neamului în linia intereselor unei
clase. Rodnicul început de ridicare a clasei taranesti, inaugurat de
Domnitorul Cuza, a fost parasit sub Regele Carol.
Regele
Carol I a acceptat sa devina patronul clasei care l-a adus pe tron. El
si-a cheltuit în buna parte autoritatea regala ca sa înabuse legitimele
revendicari ale poporului nostru. Prin transactia la care a ajuns cu
clasa suprapusa a întârziat cu o jumatate de veac evolutia politica si
sociala a poporului român. Aceasta clasa nu merita sa se bucure de
favoarea Regelui, fiind o “oligarhie de strânsura”, cum o numeste
Caragiale. “Nu este o oligarhie macar statornica, de traditie istorica,
de bravura, de obligatiuni morale, de nobilitate ori de merite” (din
studiul lui Caragiale asupra Rascoalei din 1907). Pe plan extern, lunga
lui domnie a avut efecte binefacatoare: statul român si-a recâstigat
independeta si si-a consolidat existenta în raport cu vecinii si marile
puteri europene. Totusi, în momentul decisiv, când s’au aruncat sortii
unitatii nationale, orientarea Regelui Carol I nu s’a potrivit cu linia
neamului. Originea lui etnica s’a dovedit mai tare decât obligatiile ce
le contractase fata de noua lui Patrie.
“Regele
Ferdinand, împotriva oricaror legaturi si interese, s’a plasat pe linia
neamului, a îndurat cu el, a facut jertfa alaturi de el. Prin aceasta
el este mare si nemuritor.” (Pentru Legionari, p. 399).Tot atât de mare a
fost Regele Ferdinand si în tratarea problemelor interne: domnia lui
coincide cu momentul în care taranii au fost înzestrati cu pamânt si cu
dreptul de a participa la viata politica a tarii (votul universal). Cu
aceste reforme natiunea, descatusata de servitutile sociale si politice
ale trecutului, avea calea libera sa-si cladeasca un viitor stralucit.
Pentru ce a urmat, “România Mare cu picioarele de lut”, faptura
deformata a falnicului vis de maretie româneasca ce si l-au faurit
luptatorii din transee, Regele Ferdinand este mai putin vinovat.
Politicienii vechiului regat au continuat si sub cerul României
întregite practicele lor corupte de guvernare, asimilând geniului lor
rau si pe reprezentantii politici ai noilor provincii.
Pentru
Regele Carol al II-lea, chiar si calificativul de “foarte rau” nu e
destul de aspru ca sa redea toata întinderea dezastrului ce l-a
provocat: partidele sfarâmate, tara sfarâmata si mândria unui neam,
tineretul tarii, ucis ca vitele la abator. Regele Carol s’a coborît pe
ultima treapta de degradare a demnitatii de Rege: s’a înfeudat
intereselor straine si a devenit exponentul acestor interese pe tronul
României.
Dupa
alungarea Regelui Carol II-lea de pe tron, la 6 Septembrie 1940, noi
ne-am conformat învataturii lasate de Capitan: “N’au fost deci toti
monarhii buni. Monarhia a fost însa întotdeauna buna. Nu trebue sa se
confunde omul cu institutia, tragându-se concluzii false.” Am facut
distinctie între institutie si om si l-am aclamat pe Regele Mihai cum nu
a fost Rege aclamat vreodata în România. Este drept ca si Regele s’a
purtat leal fata de noi în evenimentele din Ianuarie. A venit de la
Sinaia ca sa arbitreze conflictul cu Antonescu, dar Rioseanu,
Subsecretarul de Stat de la Interne si omul de încredere al lui
Antonescu, i-a taiat calea la Ploiesti si l-a oprit sa mearga mai
departe sub pretextul ca îi este viata în pericol.
In
tot decursul regimului antonescian, sentimentele legionarilor fata de
Rege au ramas neschimbate. Regele nu avea nicio putere si deci nici o
raspundere în deslântuirea prigoanei. De altfel si Regele Mihai se gasea
într’o situatie precara. Era un surghiunit pe tronul României.
Generalul Antonescu nu numai ca l-a despuiat de prerogative, dar s’a si
purtat fata de el si fata de Regina-Mama Elena cu o rara mojicie.
Umilintele ce le-a îndurat Regele Mihai de la Conducatorul Statului au
constituit substratul psihologic al desnodamântului de la 23 August.
Justificari
istorice sunt greu de gasit pentru gestul Regelui. O pozitie de prim
rang pentru soarta Europei rasaritene, cum este acea a României, nu se
abandoneaza fara nicio garantie sau perspectiva. Ea trebuia tinuta pâna
s’ar fi ivit un aranjament favorabil, sau cedata numai prin lupta. Se
poate invoca în apararea Regelui doar lipsa lui de experienta politica.
Regele era prea tânar ca sa îsi fi dat seama ca amaraciunile lui
personale sau adulatiile la care era expus zilnic din partea unui
anturaj dubios nu pot intra în judecata unui Rege când soarta tarii sta
în mâinile lui. Cu toate ca Regele si-a asumat formal toate
responsabilitatile actului de la 23 August, istoria nu îi va concede
decât rolul unui pion împins si manevrat de altii. Autorii complotului
s’au servit de nestiinta lui si de ura care mocnea în sufletul sau
împotriva lui Antonescu, pentru a-si realiza planurile lor.
Regele Mihai si Gheorghe Gheorghiu-Dej de Ziua Victoriei 1947
Dupa ce Regele Mihai a fost izgonit din
tara de catre comunisti si s’a aliniat fara sa vrea pozitiei guvernului
de la Viena, Miscarea Legionara nu a stat nicio clipa la îndoiala ca sa
îsi exprime din nou atasamentul sau fata de Regele pribeag într’o forma
care nu mai lasa niciun dubiu. Prelungita colaborare dintre Rege si
comunisti noi am interpretat-o într’un sens cum nu se poate mai
favorabil pentru intentiile Majestatii Sale în Memoriul ce i l-am
înaintat în 1949: o desperata încercare de a salva Statul român de la
lichidare totala, institutia monarhica servind în ultimii ei ani de
existenta ca ariergarda a rezistentei românesti. De alta parte, aparitia
Regelui în exil am socotit-o de bun augur pentru lupta de eliberare.
Regele va da un nou impuls acestei lupte, ridicându-o la o constiinta
maxima. In jurul numelui sau prevedeam ca se va organiza o conducere
coherenta si eficienta în acelas timp, care sa crute exilul de lupte
sterile.
Asteptarile nu numai ale noastre, dar
ale marei majoritati a Românilor din exil, s’au soldat cu deceptii
continue. Mai întâi, Regele Mihai s’a lasat ispitit de anturajul sau sa
se proclame un mandatar al poporului român în exil. Cum celalalt factor
constitutional, Natiunea, nu se poate manifesta fiind încatusata, Regele
ar fi singurul îndreptatit sa asigure functiunile politice ale
exilului. Consecintele acestei teorii constitutionale, destul de
subrede, sunt extrem de grave: Regele face politica exilului. El nu
arbitreaza, nu se orienteaza dupa dialogul dintre partide, el
decreteaza. Orice drept de opozitie e suprimat. Discutiile dintre
partide sunt irelevante pentruca Regele nu ia în considerare decât
propria sa parere.
Regele
Mihai a cazut exact în culpa Regelui Carol al II-lea: si-a însusit
conceptia dictatoriala a Monarhiei. Ca atare, în exilul actual nu-i
posibil sa fii de alta parere decât Regele, sa respingi formula impusa
de el ca nevalabila, necorespunzatoare momentului si intereselor
românesti decât trecând peste persoana lui. Considerându-se în exil
exact ceeace a fost în tara si abuzând de prerogativele ce le detinea
alta data. Regele a fixat componenta politica a comitetului din exil,
numarul de membri ce trebue sa îi aiba, a impus anumite persoane si a
respins pe altele – chestiuni care sunt de resortul partidelor si trebue
lamurite în tratativele dintre ele.
Daca cercetam mai departe ce calcule
l-au determinat pe Rege sa-si asume raspunderi atât de întinse si atât
de nefiresti în raport cu rolul unui monarh în exil, rezultatul e si mai
dezastruos: exclusiv pentru a impune si în politica exilului grupul de
la 23 August. In vreme ce înafara de câteva exceptii, Românii din exil
au facut eforturi ca sa separe responsabilitatile formale ale Regelui în
savârsirea actului de la 23 August de responsabilitatile reale ale
adevaratilor lui autori, Regele actioneaza în sens invers: tot atât de
mari eforturi face pentru a nu se distanta de grupul 23 August.
Generalul Radescu, desi se bucura de quasi-unanima încredere a exilului,
a trebuit sa cedeze locul lui Visoianu pentru ca nu era agreat de acest
grup. Regele nu l-a numit decât pentru a-l disloca. Era o pozitie care
trebuia consumata înainte de a face loc lui Visoianu.
Acestea sunt lucruri mai vechi si mai
cunoscute. Ele se refera la pozitiile interne ale exilului. Nu le-am fi
reamintit daca în ultimul timp însasi pozitiile externe ale luptei de
eliberare nu ar fi primejduite de consecventa cu care Regele sustine
grupul de la 23 August.
Visoianu e fixat pe o pozitie opusa
actiunii de eliberare. El joaca pe cartea coexistentei, care este cartea
sovietica si care înseamna, într’un limbaj mai clar, perpetuarea robiei
poporului român. Acest punct de vedere Visoianu îl expune fara rezerve
cui vrea sa îi auda parerea despre eliberare. Politica lui Visoianu în
exil este un 23 August prelungit, o continua sacrificare a poporului
român.
Visoianu si tovarasii lui intimi sunt
obligati prin trecutul lor sa fie partizanii coexistentei. Eliberarea nu
le poate oferi acestora nicio perspectiva. In actuala situatie, cu
toata opozitia înversunata a exilului, mai joaca un rol. Ei sunt
puternic sustinuti în America de unele cercuri care au organizat
capitularea Occidentului la Teheran, Yalta si Potsdam. E o retea de
complicitati care continua sa ramâna în vigoare si care nu se va
spulbera decât odata cu desavârsirea procesului de clarificare al
opiniei publice americane asupra pericolului comunist.
Regele, angajându-se pâna în pânzele
albe cu Visoianu, implicit adera la politica de coexistenta. De aceea,
mesagiile Regelui catre Tara sunt lipsite de orice semnificatie morala
si nu fac decât sa induca lumea în eroare. Prin atitudinea lui
încurajeaza acea directie care tinde sa înmormânteze în statu-quo-ul
european toate nadejdile de eliberare ale popoarelor din rasarit. Intre
Visoianu, tovarasii acestuia si Rege exista o împletire de interese care
vine în conflict acut cu interesele poporului românesc.
In împrejurarile tragice prin care trece
neamul nostru astazi, atitudinea Regelui în exil consitue o adevarata
calamitate. Sentimentele monarhice, atât de înradacinate în poporul
nostru, sunt speculate chiar de Rege pentru a da câstig de cauza
oamenilor catastrofei de la 23 August. In loc de a îndura cu neamul, a
face jertfa alaturi de el si a izbândi cu el, cum a facut Regele
Ferdinand “cel mare si nemuritor”, (CZC), Regele Mihai prefera sa se
orienteze dupa celalalt exemplu monarhic, al Regelui Carol al II-lea,
devenind exponentul unui grup aservit intereselor streine. In loc de
a-si cuceri tronul prin lupta, alaturi de toata suflarea româneasca, se
gândeste la o revenire – daca coexistenta va lua totusi cândva sfârsit –
prin bruscarea vointei nationale, eventual cu ajutorul unei puteri
streine, pentru ca odata cu el sa se strecoare în tara, la locuri de
conducere, figurile catastrofei nationale.
Am, tinut de datoria noastra sa dam
acest semnal de alarma, cu riscul de a ne ridica împotriva un nou val de
dusmanii, pentru ca fiecare român din exil sa-si poata asuma partea lui
de raspundere în desbaterea destinului românesc în lume. Sunt forte
care lucreaza si în exil la perpetuarea sclaviei poporului român, iar
Regele nu e strain de ele sau nu se poate elibera de ele. Cât priveste
linia monarhica a Miscarii, ea nu are nevoie de nicio pledoarie. Dar
linia monarhica e tot atât de obligatorie si pentru monarh. Un neam nu
poate fi dus la pieire numai de dragul unui monarh care utilizeaza
pozitia ce o are pentru a tine în loc aspiratiile lui de viata libera.
Intre Rege si lupta de eliberare nicio constiinta româneasca nu poate
sovai sa se pronunte pentru eliberarea neamului. De Horia Sima, “Vestitorii”, Aprilie 1955
Buna,
RăspundețiȘtergereDaca doriti sa facem un link exchange 3 way cu siteul www.wowjocuri.ro cu titlul "jocuri" astept mailul dvs cu linkul si titlul cu care doriti sa va adaug in schimb eu va adaug pe 3 siteuri:
www.epresa.ro
www.jocuribarbie.gougou.ro
www.jocuridegatit.gougou.ro
toate cele 3 siteuri sunt indexate in google au pagerank si trafic aprox 1000 de viz zilnic
astept mailul dvs indiferent de raspuns
multumesc
costel_box@yahoo.com