Noi cumparam FIER VECHI in timp ce altii construiesc avioane de generatia a V-a
 Avioanele
 de generatia a cincea sunt la moda, asta este evident. Toata lumea 
vorbeste de ele si destui le si dezvolta. Pe langa arhicunoscutele F-22 
Raptor sau mai ghinionistul F-35, alte proiecte importante, in sensul ca
 au posibilitatea sa fie si finalizate, ar fi T-50 PAK FA ruso-indian, 
J-20 si J-21 chinezesti si ceva mai in umbra pana acum, japonezul F-3.
Avioanele
 de generatia a cincea sunt la moda, asta este evident. Toata lumea 
vorbeste de ele si destui le si dezvolta. Pe langa arhicunoscutele F-22 
Raptor sau mai ghinionistul F-35, alte proiecte importante, in sensul ca
 au posibilitatea sa fie si finalizate, ar fi T-50 PAK FA ruso-indian, 
J-20 si J-21 chinezesti si ceva mai in umbra pana acum, japonezul F-3. 

Programul
 pentru un avion japonez de generatia a cincea a inceput in urma cu zece
 ani, iar in anul 2005 au avut loc primele teste pe machete pentru 
alegerea formei, testarea capacitatii stealth, etc, pe machete. In 2007 
guvernul japonez a aprobat finantarea programului ATD-X Shinshin pentru 
inceperea constructiei unui demonstrator. Pe atunci se spera ca primele 
zborurui sa aiba loc in 2014, iar intrarea in productie prin 2027.
 
In prezent se asteapta ca demonstratorul
 sa poata incepe testele de zbor. Ne referim aici la o aeronava in 
marime naturala, si alte teste necesare in 2015 sau 2016. De asemenea 
s-a dat startul si inceperii proiectarii, tesatarii si construirii 
componentelor aeronavei.

Problema
 dezvoltarii unui avion stealth propriu in Japonia a aparut in urma 
refuzului Statelor Unite da a exporta F-22 Raptor. Presiunile facute de 
guvernul japonez au fost imense, insa Congresul SUA a interzis exportul 
Raptorului sau a oricarei tehnologii asociatae cu acesta, Japoniei 
fiindu-i oferit F-35. Cu toate ca pretul F-22 este pur si simplu imens, 
iar costul operarii lui depaseste orice inchipuire, japonezii au facut 
tot ce au putut pentru a obtine avionul, iar atunci cand refuzul 
americanilor s-a concretizat printr-o decizie a Congresului, programul 
national de dezvoltare a unui luptator stealth de generatia a cincea a 
fost dinamizat.
 
Astfel odata cu demararea construiri de 
machete la scara, s-a demarat si productia unui motor propiu, de catre 
Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) si se asteapta ca propulsorul
 care va echipa F-3-ul sa fie destul de similar ca propietati cu F119 
Pratt & Whitney.

Japonia
 va cumpara si produce pentru sine si aparatul F-35, a carei tehnologie 
se afla in faza de transfer catre Japonia, astfel ca in viitor aviatia 
militara japoneza va folosi binomul F-35- F-3, cam pe acelasi principiu 
pe care l-au gandit si americanii cu al lor Raptor si F-35. De asemenea 
se asteapta ca odata cu intrarea in dotare a JSF-ului japonezii sa 
foloseasca experienta pe care o vor acumula cu acesta, in dezvoltarea 
propriului avion de suprematie aeriana. 
De pe Romania Military 
    
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu